با قرائت بیانیه‌ای در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمریکا برای مذاکرات بدون پیش شرط با تهران اعلام آمادگی کرد

هیات نمایندگی آمریکا در نشست غیرعلنی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز در بیانیه‌ای مدعی شد که این کشور آماده مذاکرات بدون پیش شرط با ایران است.
رئیس جمهوری و دیگر مقام‌های بلندپایه ایالات متحده نیز در هفته‌های گذشته در سخنان ضد و نقیضی ضمن اعلام آمادگی برای مذاکرات بدون پیش شرط با تهران، شرایطی را عنوان کرده‌اند.
نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در همین نشست گفت که ایران در صورتی که همه طرف‌های امضاء‌کننده توافق هسته‌ای 2015 (برجام) به آن احترام بگذارند، آماده پایبندی به آن است.
بیانیه آمریکا همچنین می‌افزاید: مسیری که حکومت ایران می‌پیماند، تنها موجب افزایش تهدیدها علیه این کشور خواهد شد و سود دیگری نخواهد داشت.


هیات آمریکا همچنین اقدامات ایران برای کاهش تعهد به توافق هسته‌ای را «باج‌خواهی» توصیف کرد.
در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است: توسعه برنامه هسته‌ای ایران، تلاشی روشن برای اخاذی از جامعه بین‌الملل است... خطرپذیری و تاکتیک‌های باج‌خواهی، برای ایران کاهش تحریم به ارمغان نخواهد آورد.
این بیانیه سپس ادعا کرده است: مسیری که رژیم در پیش گرفته است، تنها به تعمیق انزوا و افزایش خطراتی که با آن روبروست، منتج می‌شود... ایالات متحده تصریح کرده که آماده مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران است و احتمال عادی‌سازی کامل روابط را پیش می‌نهد.
هیات آمریکایی در این بیانیه افزایش سطح غنی‌سازی ایران را «مایه نگرانی شدید» توصیف و ادعا کرده است که ایران «هیچ دلیل معتبری» برای این کار ندارد. واشنگتن همچنین از ایران خواسته «فورا» برنامه هسته‌ای خود را به عقب بازگرداند.
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز درحالی که آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 خارج شده و بر خلاف توافق صورت گرفته تحریم‌ها علیه ایران را برگردانده است، به درخواست واشنگتن نشست فوق‌العاده‌ای را در برابر اقدام ایران در کاهش برخی تعهدات برجامی خود برگزار کرد.
آمریکا اردیبهشت 97 از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 خارج شد، اقدامی که با محکومیت دیگر امضا کنندگان این توافق و جامعه جهانی روبرو شد.جمهوری اسلامی ایران نیز بعد از یک سال صبر راهبردی از اردیبهشت ماه 98 و در پی انجام نشدن تعهدات ازسوی دیگر امضا کنندگان این توافق اقدام به کاهش برخی تعهدات خود از جمله سطح غنی سازی طبق توافق برجام کرد.
* گزارش جدید آژانس انرژی اتمی از خلوص غنی‌سازی و میزان ذخایر اورانیوم ایران
در همین ارتباط،آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد که خلوص غنی‌سازی اورانیوم ایران درحال حاضر به حد 4.5 درصد و میزان ذخایر اورانیوم ایران به 213.5 کیلوگرم رسیده است.
چند تن از دیپلمات‌های مطلع گفته‌اند که دیدبان هسته‌ای سازمان ملل [آژانس بین‌المللی انرژی اتمی] که بررسی‌های مربوط به توافق [هسته‌ای] را انجام می‌دهد دیروز در نشست غیرعلنی شورای حکام به کشورهای عضو گفته است که ایران درحال غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص 5.‏4 درصد است که این بالاتر از میزان 67.‏3 درصد تعیین شده در توافق هسته‌ای با قدرت‌های بزرگ جهان است.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که ذخیره اورانیوم ایران درحال حاضر 5.‏213 کیلوگرم اورانیوم است که این بالاتر از حد تعیین شده 8.‏202 کیلوگرم اورانیوم در توافق هسته‌ای و همچنین بیشتر از 205 کیلوگرم اورانیوم تایید شده در یکم ماه ژوئیه می‌باشد.
بنا بر این گزارش بازرسان آژانس روز سه‌شنبه خلوص غنی‌سازی و میزان ذخایر اورانیوم ایران را بررسی کرده‌اند.
* تاکید ظریف بر قانونی بودن اقدامات ایران مطابق با برجام
وزیر امورخارجه کشورمان نیز همزمان با نشست شورای حکام آژانس به درخواست آمریکا، آنرا طعنه‌آمیز دانست و تاکید کرد که اقدامات اخیر ایران کاملاً مطابق با برجام است.
محمد جواد ظریف در پیامی توییتری نوشت که برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به درخواست آمریکا به این دلایل طعنه‌آمیز است:
الف) آمریکا از برجام بیزار است، از توافق خارج شد و آن را نقض کرد و کسانی که آن را حفظ می‌کنند نیز مجازات می‌کند؛
ب) آمریکا هیچ قصدی برای رفع مسائل پیرامون برجام ندارد؛
ج) ایرانهمان‌طور که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تمام 15 گزارش خود تایید کرده به‌طور کامل به برجام پایبند بوده است؛
د) اقدامات ایران طبق بند 36 این توافق قانونی هستند.
سایر اخبار این روزنامه
افزایش سقف فردی تسهیلات مسکن مهر برای 200 هزار واحد مسکونی زنگنه: ‌اطلاعات صادرات نفت، اطلاعات جنگی است گزارشگر سازمان ملل: سکوت آمریکا درباره قاشقچی و مدارا با بن‌سلمان شرم آور است خبرگزاری فرانسه: آمریکا فعلا برنامه‌ای برای قرار دادن نام ظریف در فهرست تحریم‌ها ندارد جک استراو: ترامپ یک قلدر خودشیفته‌ است که باید در برابرش ایستاد دیدار امیر قطر با ترامپ و امضای توافق‌های چند میلیارد دلاری با کسب 7 مدال طلا، یک نقره و یک برنز؛ فرنگی کاران جوان ایران مقتدرانه بَر بام آسیا ایستادند بهره‌ای از کلام شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی بمناسبت روز حجاب و عفاف حجاب، عفاف و حدود آزادی در جامعه اسلامی نماینده روسیه در وین: ذخیره نامحدود اورانیوم با غلظت پایین حق ایران است یادداشت رئیس سازمان انرژی اتمی در روزنامه لوفیگارو صالحی: شرط خروج تهران و واشنگتن از بحران، لغو تحریم‌های ضدایرانی است پاسخ برلین به جوسازی رسانه‌های آلمانی: ایران در وضع کنونی برجام مقصر نیست با قرائت بیانیه‌ای در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمریکا برای مذاکرات بدون پیش شرط با تهران اعلام آمادگی کرد ادامه واکنشها به تخریب وجهه دولت در صداوسیما دولت به رئیس صداوسیما درباره مجموعه تلویزیونی گاندو تذکر داد تحلیل سیاسی هفته درمانگاه‌های هلال احمر در مدینه برای ارائه خدمات به زائران ایرانی بازگشایی شد در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ گزارش بررسی جایگاه ایران در مقایسه با سایر کشور‌های جهان و منطقه ارائه شد پدر انتخابات بسوزد رئیس جمهور دو قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد دکتر روحانی پس از دریافت پیام کتبی رئیس‌جمهور فرانسه: ایران کاملاً راه دیپلماسی را باز نگهداشته است دکتر روحانی پس از دریافت پیام کتبی رئیس‌جمهور فرانسه: ایران کاملاً راه دیپلماسی را باز نگهداشته است دکتر روحانی پس از دریافت پیام کتبی رئیس‌جمهور فرانسه: ایران کاملاً راه دیپلماسی را باز نگهداشته است دکتر روحانی پس از دریافت پیام کتبی رئیس‌جمهور فرانسه: ایران کاملاً راه دیپلماسی را باز نگهداشته است دکتر روحانی پس از دریافت پیام کتبی رئیس‌جمهور فرانسه: ایران کاملاً راه دیپلماسی را باز نگهداشته است دکتر روحانی پس از دریافت پیام کتبی رئیس‌جمهور فرانسه: ایران کاملاً راه دیپلماسی را باز نگهداشته است دکتر روحانی پس از دریافت پیام کتبی رئیس‌جمهور فرانسه: ایران کاملاً راه دیپلماسی را باز نگهداشته است دکتر روحانی پس از دریافت پیام کتبی رئیس‌جمهور فرانسه: ایران کاملاً راه دیپلماسی را باز نگهداشته است