یادداشت رئیس سازمان انرژی اتمی در روزنامه لوفیگارو صالحی: شرط خروج تهران و واشنگتن از بحران، لغو تحریم‌های ضدایرانی است

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در یادداشتی که در روزنامه فرانسوی «لوفیگارو» منتشر شد، شرط خروج از بحران میان ایران و آمریکا را لغو تحریم‌های ضدایرانی واشنگتن دانست.
به گزارش روزنامه لوفیگارو، «علی اکبر صالحی» در این یادداشت با تشریح چهار دهه اختلافات عمیق ایران و آمریکا و دشمنی‌های واشنگتن علیه ملت ایران نوشت: این مساله برای هیچکس پوشیده نیست که آمریکا و جمهوری اسلامی ایران از 40 سال پیش تاکنون دچار اختلاف‌های عمیقی هستند.
به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی؛ دلیل اصلی این دشمنی، ناشی از چشم انداز سیاسی متفاوت دوکشور است، تهران و واشنگتن دنیا را با رویکرد متفاوتی می‌بینند.
وی افزود: ایران خود را به عنوان یک کشور مدرن، مساوات طلب، یک ملت مستقل با ارزش‌های اخلاقی و مذهبی معرفی می‌کند. ازسوی دیگر، ایالات متحده خود را به عنوان نجات دهنده لیبرالیسم قلمداد می‌کند. هر دو کشور اهداف متفاوتی دارند.


صالحی، یکی از اهداف متعالی جمهوری اسلامی ایران را"برقراری عدالت و برابری میان ملت‌ها" توصیف کرد و نوشت: این درحالی است که آمریکا به دنبال برتری جویی و گسترش سلطه خود در جهان است.
وی با اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک بازیگر مهم دارای نفوذ در منطقه؛ خاطر نشان کرد که آمریکا به دنبال حفظ ابرقدرتی خود است و برای توسعه قدرت خود در منطقه و جهان تلاش می‌کند.
صالحی ادامه داد: از زمان انقلاب اسلامی تاکنون ایران بی‌وقفه برای حفظ حاکمیت و حقوقش تلاش کرده که در این میان توسعه برنامه‌های هسته‌ای با اهداف صلح آمیز را به عنوان حق لاینفک خود می‌داند.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در بخشی از یادداشت خود از موضوع هسته‌ای ایران به عنوان بهانه ا‌ی برای اعمال فشارهای غیرانسانی آمریکا علیه ملت ایران یاد کرد و نوشت: آنها با استفاده از قدرت رسانه‌ای خود بدنبال اعمال تحریم‌ها و فشارحداکثری علیه ایران هستند اما تردیدی نیست که تحریم‌های آنها اثری نداشته است.
وی درخصوص مذاکرات ایران و آمریکا افزود: همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها تاکید کرده‌اند "هیچ مذاکره‌ای تحت فشار انجام نمی‌شود، چنین مذاکراتی سم است."
دکتر صالحی همچنین به خروج آمریکا از توافقنامه برجام در سال گذشته اشاره و خاطر نشان کرد: هنوز سه سال از به روی کار آمدن دولت جدید آمریکا نگذشته بود که (ترامپ) از این توافق با این استدلال که "توافق خیلی بدی است که هرگز در تاریخ آمریکا امضا نشده است" خارج شد.
وی گفت: در واکنش به این اقدام دولت آمریکا، ایران با یک صبر استراتژیک پاسخ داد. اما آمریکا به تشدید تحریم‌ها و فشارهای خود ادامه داد و این باعث شد تا ایران نسبت به احقاق حقوق حقه خود اقدام کند.
صالحی همچنین به کاهش تعهدات هسته‌ای ایران اشاره کرد و این اقدام را پاسخی به بدعهدی طرف‌های اروپایی در عمل به تعهدات هسته‌ای خود ذیل توافقنامه برجام دانست.
سایر اخبار این روزنامه
افزایش سقف فردی تسهیلات مسکن مهر برای 200 هزار واحد مسکونی زنگنه: ‌اطلاعات صادرات نفت، اطلاعات جنگی است گزارشگر سازمان ملل: سکوت آمریکا درباره قاشقچی و مدارا با بن‌سلمان شرم آور است خبرگزاری فرانسه: آمریکا فعلا برنامه‌ای برای قرار دادن نام ظریف در فهرست تحریم‌ها ندارد جک استراو: ترامپ یک قلدر خودشیفته‌ است که باید در برابرش ایستاد دیدار امیر قطر با ترامپ و امضای توافق‌های چند میلیارد دلاری با کسب 7 مدال طلا، یک نقره و یک برنز؛ فرنگی کاران جوان ایران مقتدرانه بَر بام آسیا ایستادند بهره‌ای از کلام شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی بمناسبت روز حجاب و عفاف حجاب، عفاف و حدود آزادی در جامعه اسلامی نماینده روسیه در وین: ذخیره نامحدود اورانیوم با غلظت پایین حق ایران است یادداشت رئیس سازمان انرژی اتمی در روزنامه لوفیگارو صالحی: شرط خروج تهران و واشنگتن از بحران، لغو تحریم‌های ضدایرانی است پاسخ برلین به جوسازی رسانه‌های آلمانی: ایران در وضع کنونی برجام مقصر نیست با قرائت بیانیه‌ای در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمریکا برای مذاکرات بدون پیش شرط با تهران اعلام آمادگی کرد ادامه واکنشها به تخریب وجهه دولت در صداوسیما دولت به رئیس صداوسیما درباره مجموعه تلویزیونی گاندو تذکر داد تحلیل سیاسی هفته درمانگاه‌های هلال احمر در مدینه برای ارائه خدمات به زائران ایرانی بازگشایی شد در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ گزارش بررسی جایگاه ایران در مقایسه با سایر کشور‌های جهان و منطقه ارائه شد پدر انتخابات بسوزد رئیس جمهور دو قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد دکتر روحانی پس از دریافت پیام کتبی رئیس‌جمهور فرانسه: ایران کاملاً راه دیپلماسی را باز نگهداشته است دکتر روحانی پس از دریافت پیام کتبی رئیس‌جمهور فرانسه: ایران کاملاً راه دیپلماسی را باز نگهداشته است دکتر روحانی پس از دریافت پیام کتبی رئیس‌جمهور فرانسه: ایران کاملاً راه دیپلماسی را باز نگهداشته است دکتر روحانی پس از دریافت پیام کتبی رئیس‌جمهور فرانسه: ایران کاملاً راه دیپلماسی را باز نگهداشته است دکتر روحانی پس از دریافت پیام کتبی رئیس‌جمهور فرانسه: ایران کاملاً راه دیپلماسی را باز نگهداشته است دکتر روحانی پس از دریافت پیام کتبی رئیس‌جمهور فرانسه: ایران کاملاً راه دیپلماسی را باز نگهداشته است دکتر روحانی پس از دریافت پیام کتبی رئیس‌جمهور فرانسه: ایران کاملاً راه دیپلماسی را باز نگهداشته است دکتر روحانی پس از دریافت پیام کتبی رئیس‌جمهور فرانسه: ایران کاملاً راه دیپلماسی را باز نگهداشته است