تذکر دولت به صدا و سیما



گروه سیاسی/ پخش سریال «گاندو» به پایان رسید و صدا و سیما برای حسن ختام این سریال متوسط اما پرمسأله، خلاصه‌ای از آن را هم روی آنتن برد، اما پس لرزه‌های آن کم کم دامن عبدالعلی علی عسگری رئیس این سازمان را می‌گیرد. دیروز این سریال که به رغم سیاسی بودن، عاری از فضیلت‌های هنری بود، یکی از بحث‌های نشست هیأت وزیران بود، جمعی که یک یا چند مقام و وزارتخانه آن، در این سریال مورد هجمه قرار گرفته بودند. به همین دلیل، آن طور که محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری خبر داد، رئیس صدا و سیما از دولت تذکر گرفت و چه بسا شکایت اعضای دولت از این سریال هم در راه باشد. اما دولت، تنها قوه معترض به این سریال کاملاً یکسویه نبود. نه تنها به گفته واعظی، نهادهایی چون قوه قضائیه و شورای عالی امنیت ملی هم زیر سؤال رفته بودند، حالا قوه مقننه نیز وارد شده و مطابق اعلام نجفی خوشرودی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گویا قرار است نمایندگان مجلس عضو شورای نظارت بر صدا و سیما، گزارشی از اقدامات خود درباره این سریال را به نمایندگان مجلس ارائه کنند.
به هر رو این سریال شاید برای برخی نان داشت، اما جز در میان اقلیتی در کشور، نامی نیک برای سازندگان، عوامل و حتی مدیران تصمیم گیر صدا و سیما به ارمغان نیاورد. زیرا درست در بحبوحه نزاع دیپلماتیک ایران با قدرت‌های جهانی، صدا و سیما که به رسانه ملی موسوم است، ارکان مهم این نبرد را ناتوان فرض کرده و به سخره گرفته است.


«گاندو» یکی از پرسش‌های روز گذشته خبرنگاران از محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری در حاشیه نشست هیأت دولت بود که در آن او از تذکر به رئیس صدا و سیما در جلسه روز گذشته دولت خبرداد.
به گزارش «ایران»، واعظی پاسخ خود را این طور آغاز کرد که از هفته گذشته مردم و مسئولان، با تماس‌های زیاد و مکرر از سناریو سازی و موضع صدا و سیما گلایه کردند. او با اذعان به اینکه در 6 سال گذشته ما به این وضعیت در صداوسیما عادت کردیم که در برنامه‌های مختلف نسبت به دولت برخورد جناحی دارند، اضافه کرد: تا جایی که امکان داشت؛ تلاش کردیم موضوع حل و شرایط آرام‌تر شود. فکر می‌کردیم در شرایطی که دشمن خارجی فشار وارد می‌کند و در کشور گرانی وجود دارد؛ صدا و سیما با دولت که در خط مقدم جبهه است همکاری و همراهی کند. واعظی، ساختن سریال را بلااشکال دانست، اما پرسید: اینکه در سریال مسائلی مطرح می‌کنند که خود نویسنده گفته ۸۰ درصد آن تخیل است، سؤال این است که چرا مردم را این گونه سرگرم می‌کنند؟
رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه ابتدا اعلام می‌شود این سریال بر اساس موضوعی واقعی است و بعد طوری صحنه‌سازی می‌کنند که ذهن مردم را نسبت به موضوعات مختلف مشغول کنند، گفت: بحث هم فقط درباره دولت نیست. گروهی که این سریال را به طور کامل دیده و برای ما گزارش نوشتند، اعلام کردند که متأسفانه جایگاه قوه قضائیه، دبیرخانه و شورای عالی امنیت ملی و وزارت خارجه‌ای که امروز خط مقدم جبهه در جنگ با دشمنان است یا وزارت اطلاعات که از کشور صیانت می‌کند، تنزل داده شده و برخورد بدی انجام داده‌اند. واعظی با اشاره به تقسیم بندی مسئولان در این سریال اظهار کرد: در این سریال تلاش کردند یک عده مسئولان را انقلابی و ارزشی معرفی و یک عده دیگر را نفوذی، نفوذپذیر، نفوذپرور یا غربگرای وابسته به خارج نشان دهند، درحالی که به نظر من دوقطبی کردن مسئولان و جامعه بسیار خطاست و مقام معظم رهبری در هر فرصتی تذکر دادند که در رفتارها و برخوردها جامعه و مسئولان را دوقطبی نکنید. وی با اشاره به اینکه در این سریال مطالب دروغ و تهمت بسیار زیاد است، تأکید کرد: دولت، مسئولان و بخش‌های مختلف این حق را دارند که شکایت کرده، برخورد و روشنگری کنند.رئیس دفتر رئیس جمهوری همچنین با انتقاد از بازتاب گسترده این سریال در بخش‌های خبری و غیرخبری شبکه‌های مختلف صداوسیما، گفت: امروز به رئیس صدا و سیما درباره این سریال تذکر داده شد.
ظریف: پول ساخت فیلم تبلیغاتی نداریم
وزیر امور خارجه نیز نه به صورت مستقیم، بلکه در پاسخ به سؤالی درباره پیگیری حقوقی تجاوز پهپادی امریکا به ایران، به این سریال واکنش نشان داد. ظریف که در حاشیه نشست روز گذشته هیأت وزیران سخن می‌گفت، درباره پیگیری حقوقی تجاوز پهپادی امریکا گفت: اولین کسانی که مانع شدند امریکایی‌ها روایت غلط خود را به دنیا ارائه دهند و شاید از این طریق مانع شدند که امریکا احساس کند می‌تواند عملی انجام دهد؛ ما بودیم. همکاری بسیار خوب ما با ستاد کل نیروهای مسلح باعث شد که ما در فاصله کمی هم سفیر سوئیس را احضار کرده و اعتراض کنیم، هم اطلاع‌رسانی کنیم و هم به دبیرکل سازمان ملل نامه بنویسیم. ما اقدامات لازم را انجام دادیم، البته پول ساخت فیلم تبلیغاتی را نداریم.

برش
خانواده شهید آوینی ارتباطی با مؤسسه سازنده «گاندو» ندارد

اما واکنش تازه و جالب دیگر از سوی همسر شهید آوینی صورت گرفت که نه به این سریال، بلکه به مؤسسه سازنده آن انتقاد کرد که بدون اجازه، از نام شهید آوینی استفاده کرده‌اند. مریم امینی، همسر شهید مرتضی آوینی در یادداشتی که در «خبرآنلاین» منتشر شد، با بیان اینکه این روزها به بهانه پخش سریال تلویزیونی گاندو، نام «مؤسسه‌ شهید آوینی» و آقای مجتبی امینی، مدیرعامل پیشین آن به عنوان تهیه‌کننده‌ سریال، زیاد مطرح می‌شود، نوشت: خانواده‌ شهید آوینی لازم می‌داند به اطلاع عموم برساند که این نام که قانوناً پس از شهادت سید مرتضی آوینی باید به خانواده تعلق می‌داشته به سبب بعضی بی‌قانونی‌ها در اختیار مؤسسه‌ دیگری قرار گرفته که هیچ‌یک از اعضای خانواده در آن حضور نداشته‌اند، با آن همکاری نکرده‌اند و اطلاعی از ساز و کار آن ندارند. سرانجام پس از دوندگی‌های فراوان سال پیش این نام به مؤسسه‌ای باز پس داده شد که زیر نظر خانواده اداره می‌شود و نام مؤسسه‌ قبلی به انتخاب مدیران‌شان به «مؤسسه‌ آرای شهید آوینی» تغییر یافت. وی با بیان اینکه در کمال تعجب، مؤسسه به نام انتخابی خود وفادار نماند و فعالیت‌هایش را کماکان با همان عنوان قبلی ادامه می‌دهد، تصریح کرد: خانواده‌ شهید آوینی فارغ از مجادلات مرتبط با سریال «گاندو» و بحث‌های محتوایی آن، اعلام می‌کند که در «مؤسسه‌ آرای شهید آوینی» نقشی نداشته و انتظار دارد آن مؤسسه خود را به رعایت قوانین نظام جمهوری اسلامی ملتزم بداند، همه فعالیت‌های خود را با نام جدیداً ثبت‌شده‌اش ادامه دهد و موجب سردرگمی مخاطبان نشود.گفتنی است سریال پرمناقشه گاندو توسط همین مؤسسه ساخته شده است.