اقدام انگلیس غلط بود

گروه سیاسی/ کمتر از یک هفته پس از توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی در جبل الطارق، روحانی نه تنها این اقدام انگلیس را بسیار کودکانه، سخیف و اشتباه توصیف کرد، بلکه با  اشاره به توقیف این کشتی در آب‌های سرزمینی اسپانیا، انگلیس را کشوری اشغالگر توصیف و به آنان هشدار داد که شما آغازگر ناامنی هستید و تبعات آن را بعداً درک خواهید کرد. رئیس جمهوری که روز گذشته در جلسه هیأت دولت سخن می‌گفت، این احتمال را مطرح کرد که این اقدام انگلیسی‌ها شاید به دستور گروه «ب» یا به دلیل فقدان دولت و پارلمان منسجم صورت گرفته باشد، اما در هر صورت، توقیف کشتی نفتکش ایرانی کاری احمقانه بود. او همچنین چند روز پس از تماس تلفنی مکرون با روحانی که در آن احتمال حضور امریکا در مذاکرات 1+4 مطرح شده بود، تحقق این امر را به رفع تحریم‌ها و عذرخواهی امریکا از ملت ایران منوط کرد و گفت درغیر این صورت، درست مانند این است که خرمشهر در اشغال باشد، اما ما بخواهیم با صدام مذاکره کنیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی، اقدام انگلیس در توقیف کشتی نفتکش ایرانی را بسیار کودکانه، سخیف و اشتباه توصیف و اظهار کرد: انگلیسی‌ها آغازگر ناامنی در دریا هستند و امیدواریم این کار را ادامه نداده و تکرار نکنند، چرا که تکرار آن موجب ناامنی در جهان شده و به زیان همه خواهد بود.
او این اقدام را عملی نیابتی و درعین حال بسیار سخیف و غلط خواند و تأکید کرد: انگلیسی‌ها در آب‌های سرزمینی اسپانیا به ناروا این کشتی را توقیف کردند، در حالی که خودشان در این سرزمین و منطقه جبل‌ الطارق اشغالگر هستند، چرا که این سرزمین متعلق به اسپانیا است و دولتی اشغالگر که به ناروا در این منطقه حضور دارد این کار سخیف را انجام داده و این در حالی است که مردم اسپانیا هم از این کار انگلیس اعلام انزجار دارند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه اقدام انگلیسی‌ها به زیان آنان است، تصریح کرد: همه باید تلاش کنیم که در سطح جهان، خطوط کشتیرانی از امنیت کامل برخوردار باشد و به انگلیسی‌ها گوشزد می‌کنم که شما آغازگر ناامنی هستید و تبعات آن را بعداً درک خواهید کرد.
روحانی با طرح این احتمال که ممکن است انگلیسی‌ها به دستور امریکا یا آنچه که گروه «ب» نامیده می‌شود، این کار را کرده باشند که باز هم غلط و اشتباه است، ادامه داد: می‌دانیم در داخل انگلستان انسجام وجود ندارد، شرایط به هم ریخته است و دولت و پارلمانی به طور منسجم وجود ندارد. اما در عین این سراسیمگی و به هم‌ریختگی، توقیف کشتی نفتکش ایرانی کاری احمقانه بود.


رئیس جمهوری در ادامه سخنان خود، تحرکات اخیر امریکا بویژه درخواست برای برگزاری نشست شورای حکام را حکایتی جالب و خنده‌آور توصیف کرد و گفت:‌ تحرکات امروز امریکا، حکایت آدمی است که با دست پس می‌زند و با پا پیش می‌کشد. امریکایی‌ها از یک طرف برجام را یک توافق بسیار بد می‌دانند و بدون هیچ بهانه‌ای از آن خارج می‌شوند، از طرف دیگر وقتی ایران برخی از تعهدات خود را کاهش می‌دهد، از آن ابراز نگرانی می‌کنند در حالی که باید از امریکا نگران بود که کل برجام را زیر پا گذاشته است. روحانی اقدام امریکا مبنی بر درخواست جلسه فوق‌العاده برای شورای حکام را داستان خنده‌آوری توصیف کرد و با بیان اینکه کمتر می‌توان در تاریخ سیاسی جهان سراغی از این گونه اقدامات گرفت، گفت: آنان دلیلی برای عدم غنی‌سازی ایران اعلام نمی‌کنند و صرفاً می‌گویند کار بدی است یا اینکه هدف ایرانی‌ها بد است، اما نمی‌توانند بگویند که اگر کار بدی است، چرا خودشان آن را انجام می‌دهند و تنها کشوری که در دنیا غنی‌سازی بد انجام داده و از سلاح اتمی استفاده کرده است، امروز نصیحت‌گر دیگران شده و خود را مصلح معرفی می‌کند. رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به علاقه‌مندی‌هایی که برای مذاکره با ایران ابراز می‌شود، شرایط امروز را با زمان جنگ و درخواست مذاکره از سوی صدام، پس از اشغال خرمشهر و قصر شیرین مقایسه کرد و گفت:  همزمان با اشغالگری حرف از مذاکره معنا ندارد، اگر امریکا بحث مذاکره را مطرح می‌کند، قطعاً فریبکارانه، نادرست و غلط است. اگر فکر می‌کنند که راه‌حل شرایط موجود مذاکره است، باید تحریم‌ها را کنار بگذارد و به تعهدات خود بازگردد.
وی خطاب به امریکایی‌ها  تصریح کرد: اگر در گفتار خود صادق هستید، باید کل تحریم‌ها را کنار بگذارید و از ملت ایران به خاطر اقدامات غلط و نادرستی که انجام داده‌اید، عذرخواهی کرده و به تعهدات خود باز گردید. در آن صورت شرایط متفاوت خواهد بود.
روحانی همچنین در واکنش به ابراز نگرانی‌های اروپایی‌ها در زمینه کاهش تعهدات ایران نیز گفت: شما نمی‌خواهد نسبت به ایران نگران باشید، نگرانی شما باید از امریکا باشد که کل این تعهد و برجام را زیر پا گذاشته و تمام تعهدات بین‌المللی را متزلزل کرده است.
رئیس جمهوری در ادامه، در واکنش به برخی در داخل که به گفته او ممکن است سلیقه دیگری درباره چگونگی اقدامات کشورمان داشته باشند که مثلاً چرا هیجانی و جهشی واکنش نشان نمی دهیم، گفت: در مقابل اینها، مبنای ما این است که فضا و زمان لازم را برای حفظ برجام تا جایی که ممکن است نگه داریم، چرا که می‌دانیم برای منطقه و جهان حائز اهمیت است.
او اضافه کرد: عجله‌ای نداریم که با قرارداد و توافقی که به معنای منطق و قدرت دیپلماسی ایران و توان مذاکراتی کشورمان در برابر قدرت‌های جهان است و توافقی که تمام قطعنامه‌های شورای امنیت را از بین برده و اتهام را از ایران رفع کرده و ما را بر صندلی مدعی نشانده و موجب انزوای امریکا شده است، برخورد هیجانی داشته باشیم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه حتی برجام تضعیف شده امروز از چنان قدرتی برخوردار است که سیاست خارجی امریکا را متزلزل کرده است، اظهار کرد: امروز گام‌های ما در زمینه برجام تدریجی، اما تصاعدی خواهد بود، نخستین هدف ما از این اقدام آن است که برجام حفظ شود و دیگران را به سیاست، منطق، اخلاق، معاهده و قوانین بین‌المللی دعوت کنیم. روحانی در بخش پایانی سخنانش، از ایستادگی و تلاش ملت ایران، مسئولان، وزرا و همه ارگان‌ها و نهادها که کار بزرگی را در ماه‌های اخیر، انجام داده‌اند قدردانی کرد و گفت: بدخواهان تصور می‌کردند که در شرایط کنونی همه چیز به هم خواهد ریخت در حالی که شرایط کاملاً برعکس تصور آنها رقم خورده است و در بهار امسال تراز تجارت خارجی مثبت بوده و صادرات بیش از واردات شده است، ضمن اینکه شرایط صادرات غیرنفتی نیز مناسب است و بسیاری از فعالان اقتصادی به خاطر قانون و ملت ایران، ارز ناشی از صادرات را به داخل کشور بازمی‌گردانند که کار بسیار شایسته‌ای است. رئیس جمهوری، وضعیت بنادر و کالاهایی که در آن وجود دارد را مناسب دانست و از وزرای راه و اقتصاد خواست تا کالاها در بنادر و گمرکات معطل نماند و در کمترین زمان ممکن به داخل کشور منتقل شود. او همچنین شاخص اشتغال را بسیار امیدوارانه توصیف کرد و گفت: سال گذشته رقم بیکاری 12.1 بود و امروز به 10.8 رسیده است و این رقم بسیار خوبی است و به معنای آن است که در مسیر درست حرکت می‌کنیم.