مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد متمرکز با تمهیدات خاص

روز شنبه مصاحبه‌های پذیرش دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی شروع خواهد شد و داوطلبان شانس خود را برای قبولی در دانشگاه‌های مختلف امتحان می‌کنند. شاید یکی از مهم‌ترین مراحل دکتر شدن، همین جلسه مصاحبه باشد؛ جلسه‌ای که بسیاری از داوطلبان تصویر روشن و درستی از آن ندارند و به همین دلیل نیز پیش از آنکه وارد اتاق مصاحبه شوند، دچار استرس می‌شوند. داوطلبانی که سد اول ورود به دوره دکتری یعنی همان آزمون را با موفقیت گذرانده‌اند، حالا نمی‌دانند آیا در مرحله دوم یعنی جلسه مصاحبه نیز به همان میزان موفق هستند یا نه، بنابراین می‌خواهند بدانند پشت در اتاق مصاحبه چه می‌گذرد. فرصت حضور در جلسه‌ مصاحبه آزمون دکتری شاید تکرارشدنی نباشد، پس اطلاع از بسیاری نکات شاید بتواند به داوطلبان کمک کند تا بتوانند خود را برای این مرحله آماده کنند. بسیاری از کارشناسان آموزش‌عالی کشور و استادانی که در این جلسات حضور داشته و توانایی علمی داوطلبان را محک می‌زنند، توصیه‌هایی برای آنها دارند. داشتن اعتمادبه‌نفس در جلسه مهم‌ترین نکته‌ای است که تمام استادان مشترکا روی آن تاکید دارند. نکته دیگری که استادان به داوطلبان دوره دکتری مکررا توصیه می‌کنند این است که اگر سوالی از شما پرسیده شد که جواب آن را نمی‌دانید، سعی نکنید حتما یک جوابی برای آن پیدا کنید، چون قرار نیست که بتوانید به همه سوالات پاسخ دهید، چراکه گاهی داوران سوالاتی می‌پرسند که خود نیز جواب آن را نمی‌دانند!

 آزمون مصاحبه متمرکز برگزار می‌شود اما نکته دیگری که داوطلبان ورود به دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی باید از آن آگاه باشند این است که دانشگاه امسال آزمون مصاحبه خود را به‌صورت متمرکز برگزار می‌کند و تمام داوطلبان برای مصاحبه باید به تهران آمده و در واحد علوم و تحقیقات حضور پیدا کنند. پیش از این مصاحبه دکتری در دانشگاه به‌صورت غیرمتمرکز (استانی و منطقه‌ای) برگزار می‌شد، اما مسئولان امسال تصمیم گرفتند برای رفاه حال داوطلبان این مرحله را فقط در تهران برگزار کنند. سال‌های گذشته داوطلبان به‌منظور ارزیابی جهت پذیرش در رشته‌محل‌های انتخابی خود لازم بود در مصاحبه‌هایی که در فواصل زمانی نزدیک به هم و در مراکز استان‌ها در سطح کشور برگزار می‌شد، شرکت کنند و از این نظر هزینه‌های بالایی به‌منظور حضور استان‌های مختلف کشور به‌منظور شرکت در مصاحبه به داوطلبان تحمیل می‌شد. بنابراین بررسی‌هایی صورت گرفت تا کم و کیف نحوه مصاحبه‌ها مشخص شود. طبق بررسی‌هایی که در سال 96 و 97 یعنی همان زمان که مصاحبه‌ها به صورت استانی برگزار می‌شد، صورت گرفت، مشخص شد کمتر از ۲۸ درصد داوطلبان در بیش از یک استان و در سال ۹۷ کمتر از ۳۰ درصد داوطلبان در بیش از یک منطقه در مصاحبه علمی شرکت کردند. از آنجاکه ارزیابی تخصصی صورت‌گرفته در استان‌ها یا مناطق مختلف دانشگاهی با یکدیگر متفاوت بود، امکان مقایسه نتایج حاصل از آنها وجود نداشت و این موضوع منجر به عدم امکان ارزیابی داوطلبان در تمام انتخاب‌های خود شد، بنابراین امسال داوطلبان در هر رشته گرایش تنها یک‌بار مصاحبه می‌شوند و نتیجه این ارزیابی به‌منظور پذیرش فرد در تمام واحد‌های مجری آن رشته گرایش که شرایط اولیه آن را احراز کرده است، مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. اما داوطلبان نگران نباشند، چون تمام تمهیدات برای آمدن آنها به تهران اندیشیده شده است. بعد از اعلام نتایج مرحله اول آزمون، داوطلبان طبق برنامه‌ای که از سوی دانشگاه‌ اعلام می‌شود، دعوت به مصاحبه می‌شوند. این مصاحبه شاید یکی از عجیب‌ترین تجربیاتی باشد که داوطلبان با آن روبه‌رو می‌شوند، زیرا هم آزمون علمی شفاهی و هم سنجش علاقه و توانایی آنها برای انجام پژوهش دکتری است.



 تمهیدات حضور داوطلبان در تهران اندیشیده شد دانشگاه آزاد اسلامی به‌منظور رفاه حال آن دسته از داوطلبانی که از نقاط مختلف کشور به‌منظور حضور در جلسه مصاحبه به تهران سفر می‌کنند، تمهیداتی را اندیشیده است تا آنها بتوانند از امکانات اقامتی هتل فرهیختگان دانشگاه در واحد علوم و تحقیقات در مدت زمان حضور در تهران استفاده کنند. برای استفاده از هتل فرهیختگان نیز سامانه‌ای طراحی شده تا داوطلبان  برای رزرو محل اقامت به آن مراجعه کرده و ضمن اطلاع از امکانات ارائه‌شده برای استفاده از آن ثبت‌نام کنند. وسیله حمل‌ونقل از هتل فرهیختگان تا محل برگزاری آزمون نیز توسط خود دانشگاه فراهم شده است.

 فرآیند انتخاب اساتید زیرنظر مدیران گروه‌های منتخب اما نحوه انتخاب اساتید نیز امسال با سال‌های گذشته متفاوت است. دانشگاه سامانه‌ای را راه‌اندازی و معاونت‌های تخصصی را درگیر این موضوع کرد تا حسب استراتژی‌ها و برنامه‌های توسعه علم در کشور، متناسب با نیازهای کشور، اعضای هیات‌علمی را که می‌توانند لیدر انتخاب افراد شایسته برای توسعه علوم در دوره دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی شوند، هوشمندانه انتخاب کنند. معاونت‌های تخصصی این افراد را به‌صورت هوشمندانه انتخاب کرد و مرکز سنجش و پذیرش سامانه‌ای را به راه انداخت تا هرکدام از اعضای هیات‌علمی در سراسر کشور که تمایل دارند در آزمون‌های مصاحبه شرکت داشته باشند، خود را معرفی کنند. واحدهای دانشگاهی اعضای هیات‌علمی را از سراسر کشور معرفی و چهار هزار عضو هیات‌علمی برای مصاحبه رشته محل‌های دکتری اعلام آمادگی کردند. سرگروه‌ها و مدیرگروه‌ها هر کدام از حوزه‌های علمی با استراتژی‌های تعریف‌شده افراد صاحب‌نظر و برجسته‌ترین استادان اعم از دولتی و آزاد با اولویت دانشگاه آزاد اسلامی را به‌عنوان مدیرگروه انتخاب کردند که این افراد قرار است آزمون مصاحبه را با بالاترین کیفیت برگزار کنند. در واقع با ابلاغ و اجرایی شدن ساختار جدید دانشگاه و ایجاد معاونت‌های دانشی مدیران گروه‌های تخصصی مصاحبه‌کننده از میان اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور توسط حوزه معاونت‌های مربوطه انتخاب می‌شوند و فرآیند انتخاب اساتید نیز زیرنظر مدیران گروه‌های منتخب صورت گرفته است و سعی بر این بوده که متناسب با میزان داوطلب حائز شرایط در هر رشته گرایش حتی‌الامکان از پتانسیل‌های اعضای هیات‌علمی واحدهای دانشگاهی مجری در سطح کشور به‌منظور تشکیل گروه‌های مصاحبه استفاده شود. نکته آخر اینکه نتایج دوره دکتری تخصصی پس از اتمام فرآیند مصاحبه‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی و به‌طور همزمان با نتایج سایر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی اعلام خواهد شد.

 ۲۲ تیرماه آغاز مصاحبه‌های دکتری آزمون دکتری تخصصی سال 98 در اسفندماه سال گذشته با ثبت‌نام بیش از 196 هزار نفر برگزار شد. از این تعداد 149 هزار نفر به‌عنوان داوطلب مجاز به انتخاب رشته در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفت. انتخاب رشته داوطلبان دانشگاه آزاد اسلامی در اردیبهشت‌ماه انجام شد و 55089 نفر در فرآیند انتخاب رشته شرکت کردند. آنها رشته‌های موردنظر خود را متناسب با مجموعه امتحانی از میان دو هزار و 309 رشته‌‌محل این مقطع در دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب کردند. آنچه داوطلبان باید بدانند این است که ظرفیت پذیرش این دانشگاه در دوره دکتری امسال مطابق دفترچه راهنما 10 هزار و 276 نفر است. از مجموع 55 هزار و 89 نفری که در فرآیند انتخاب رشته شرکت کرده بودند، 32 هزار و 198 نفر واجد شرایط دعوت به مصاحبه شناخته شدند و نتایج اولیه به همراه حدنصاب‌های دعوت به مصاحبه در هر رشته‌محل در خردادماه اعلام شد. از آنجا که برخی داوطلبان در بیش از یک رشته گرایش مجاز به شرکت در مرحله ارزیابی تخصصی شدند، بنابراین تعداد واجدان شرایط شرکت در مصاحبه این دوره 47 هزار و 220 نفر / رشته / گرایش شد. در حال حاضر بیش از 29 هزار نفر به‌منظور شرکت در مصاحبه در قالب ثبت‌نام در سامانه اعلام آمادگی کردند. نتایج متقاضیان دوره بدون آزمون دکتری تخصصی ویژه استعدادهای درخشان نیز در تیرماه منتشر شد و بر این اساس از میان بیش از 1900 داوطلب این دوره بیش از هزار و 100 نفر به مرحله مصاحبه راه پیدا کردند. ثبت‌نام حائزان شرایط به‌منظور اعلام آمادگی برای شرکت در مصاحبه این دوره ادامه دارد. مصاحبه‌های داوطلبان دوره دکتری تخصصی اعم از با آزمون و بدون آزمون ویژه استعدادهای درخشان از روز شنبه 22تیرماه لغایت پنجشنبه 10 مردادماه در محل واحد علوم و تحقیقات تهران و به صورت متمرکز برگزار خواهد شد.