گشت های مخصوص راهور در جاده ها

گروه اجتماعی: رئیس پلیس راهور ناجا روز گذشته بار دیگر موضوع کاهش سقف سرعت خودروها در جاده‌ها را مطرح و اعلام کرد با توجه به زیاد بودن میزان کشته‌ها در جاده‌ها آمادگی این را داریم 10 کیلومتر بر ساعت سرعت در جاده‌ها را کاهش دهیم، البته وی از خودروسازان بشدت انتقاد کرد.
سردار هادیانفر تصریح کرد: امروز توسعه انضباط ترافیکی به عنوان یک برنامه محوری، یک ابلاغ و تدوین روشن فرمانده نیروی انتظامی به پلیس راهور است و همچنین کاهش تصادفات و جان‌باختگان، جزو برنامه‌های جدی ما در همین راستا قرار گرفته است. وی بیان کرد: طرح‌های عملیاتی برای این حوزه در دستور کار است و استفاده از بازرسان نامحسوس و گشت‌های نامحسوس به عنوان جدی‌ترین وسایل طرح ما قرار می‌گیرد. ما گشت‌های مخصوص را به همراه گشت‌های آشکار و گشت‌های نامحسوس برای کنترل ترافیک در جاده‌ها مستقر می‌کنیم.  رئیس پلیس راهور ناجا افزود: رانندگان ما بویژه رانندگان حرفه‌ای‌مان، شرطی شده‌اند؛ به محض آنکه ماشین پلیس را می‌بینند، سرعت خود را کاهش می‌دهند و پس از آنکه از خودروی پلیس عبور می‌کنند، به سرعت خود می‌افزایند. گشت‌های نامحسوس برای این است که این اتفاق دیگر رخ ندهد و ما بتوانیم به این وسیله تعداد تصادفات و به تبع آن تعداد کشته‌ها را کاهش دهیم. رئیس پلیس راهور ناجا گفت: تلاش می‌کنیم بتوانیم حداقل ۱۰ کیلومتر سرعت را در جاده‌های خطرناک کاهش دهیم. هادیانفر تصریح کرد: ۱۰ هزار و ۵۸۵ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های کشور وجود دارد که ۵۶ درصد تصادفات را به خود اختصاص داده است. اگر وزارت راه مشکل این نقاط حادثه خیز را برطرف کند ۵۶ درصد تصادفات کاهش می‌یابد. رئیس پلیس راهور ناجا بیان کرد: استفاده از تلفن همراه، جدی‌ترین عامل عدم توجه به جلو است که باید به این موضوع هم دقت ویژه‌ای شود. هادیانفر اضافه کرد: حوزه استقرار و فعالیت گشت‌های نامحسوس در محورهای اصلی و پرخطر است؛ در بزرگراه‌ها، آزادراه‌ها و اتوبان‌ها، محورهای خلوت و جاده‌ها. در محورهایی که بیشترین تلفات در آنجا رخ خواهد داد، گشت‌های نامحسوس ما مستقر می‌شوند. وی با بیان اینکه وظیفه کاهش کشته صرفاً با پلیس نیست، بلکه پلیس یک سازمان از ۳۳ سازمان موجود در کشور است، گفت: همه دستگاه‌ها در کاهش تصادفات نقش دارند. رئیس پلیس راهور ناجا گفت: وزارت راه‌وشهرسازی، شهرداری‌ها، رسانه‌های جمعی، صداوسیما، بیمه مرکزی و وزارت بهداشت باید همگی پای کار بیایند. امروز ۶ درصد از کشته‌های تصادفات در حال انتقال به بیمارستان‌هاست.  هادیانفر با بیان اینکه ۴۳ درصد از مجروحان تصادفات در مراکز درمانی و طی درمان فوت می‌کنند، افزود: ۴۹ درصد کشته‌ها مربوط به وزارت بهداشت است و باید به این موضوع رسیدگی شود. وی ادامه داد: اگر مشکل ۱۰ هزار و ۵۸۵ نقطه حادثه‌خیز برطرف شود، ۵۶ درصد تصادفات کاهش پیدا می‌کند، البته در این نقاط، ما تصادفات پرتکرار داریم. هادیانفر با بیان اینکه ۹۲ درصد از تصادفات به عامل انسانی بازمی‌گردد، گفت: عامل انسانی نیازمند آموزش است. همه دستگاه‌ها باید در حوزه آموزش و تغییر رفتار کمک کنند. وی خاطرنشان کرد: بیمه مرکزی حاضر است برای هر جان‌باخته ۲۶۰ تا ۳۱۰ میلیون تومان بپردازد ولی کاهش کشته در دستور کارش نباشد.
 رئیس پلیس راهور ناجا: پراید و پژو RD نباید در جاده‌ها تردد کنند
رئیس پلیس راهور ناجا گفت: امروز سهم خودروسازها در تصادفات کم نیست، چرا که ارابه مرگ تولید می‌کنند؛ پراید و پژو آردی نباید در جاده‌های کشور تردد کنند. هادیانفر در رزمایش بزرگ گشت‌های نامحسوس در دانشگاه علوم انتظامی امین اظهار کرد: امروز 44 میلیون راننده، 33 میلیون وسیله نقلیه، هزار و 407 شهر و 217 هزار کیلومتر جاده‌ در کشور وجود دارد که بالای 45 هزار کیلومتر از جاده‌ها اصلی است. وی توسعه انضباط ترافیکی و کاهش تصادفات و جان‌باختگان را جزو برنامه‌های جدی پلیس راهور برشمرد و گفت: استفاده از بازرسان و گشت‌های نامحسوس در دستور کار پلیس راهور است، این ظرفیت برای 10 استان کشور که بیش از 56 درصد تصادفات را به خود اختصاص داده‌اند، استفاده می‌شود. هادیانفر ابراز کرد: استفاده از پهپادها که بتوانند لحظه به لحظه وضعیت ترافیکی را گزارش کنند، در دستور کار است، امروز رانندگان به‌محض رؤیت گشت محسوس سرعت خود را کاهش داده و پس از عبور از آن مجدداً سرعت می‌گیرند که گشت‌های نامحسوس باعث کنترل این رفتارها می‌شود. رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه 82 درصد علل اصلی تصادف به 4 عامل سرعت و سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب‌آلودگی بازمی‌گردد، تصریح کرد: وظیفه کاهش کشته صرفاً با پلیس نیست و 33 دستگاه در این زمینه نقش دارند. وی با انتقاد جدی از خودروسازها نیز گفت: امروز سهم خودروسازها کم نیست، ارابه مرگ تولید می‌کنند؛ پراید و پژو RD نباید در جاده‌های کشور تردد کنند و خودروسازها باید خودروی ایمن تولید کنند.