تشریح عملکرد ۲۰۰ روزه شهرداری مشهد

شهردار مشهد در نشست خبری روز گذشته گزارشی از عملکرد 200 روزه ارائه کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. به گزارش خراسان رضوی، محمدرضا کلایی روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه، در پاسخ به سوال خراسان رضوی، در خصوص لایحه پولی شدن تردد در اطراف حرم، اظهار کرد:  بنده تحت هیچ شرایطی موافق اخذ عوارض برای تردد خودرو در اطراف حرم نیستم البته ناچار به محدود سازی هستیم اما محدود سازی لزوما با اخذ عوارض صورت نمی گیرد.  وی افزود: در مجموع این طرح اصلا امسال اجرا نمی شود. براساس این راهبردها، وضع موجود وضع مناسبی ارزیابی نمی شود پس تغییر در آن جدی است اما این مسئله باید توسط چند نهاد مانند شورای همتا، استانداری خراسان رضوی، راهنمایی و رانندگی، مجموعه مدیریت شهری و آستان قدس رضوی به صورت همزمان حل شود. این مهم‌ترین نکته ای است که وضع را به نابسامانی فعلی رسانده است زیرا گفت و گویی بین این نهادها برقرار نشده است و هرکدام از این نهادها چند مطالعه در خصوص ترافیک اطراف حرم انجام داده اند. شهردار مشهد ادامه داد: آخرین جلسه در روز یک‌شنبه با حضور قائم مقام تولیت آستان قدس و همکارانشان و برخی از مدیران شهری برگزار شد، این جلسه باعث شد حداقل نظراتمان به هم نزدیک شود و اکنون روی چند مسئله به توافق رسیدیم که اولین مسئله این است که افق کوتاه مدت را از بلند مدت در موضوع ترافیک اطراف حرم جدا کرد، دومین مسئله این که  راه حل های پیاده محور و پارک خودرو باید در اولویت قرار بگیرد و آخرین مسئله  این است که محدود سازی با برابری انجام بپذیرد. وی اضافه کرد: بنده گمان می کنم جمع بندی فعالیت های ما به این سمت و سو می رود که تسهیلات و محدودیت هایی را  در سال 98 برقرار کنیم. اما مهم ترین ،  نکته ای که با آستان قدس رضوی و نیروی انتظامی به توافق رسیدیم این است که محدوده پیرامون حرم مطهر را  حداقل به تعدادی پارکینگ با ظرفیت بالا مجهز کنیم و آن نقاط را برای وسایل حمل و نقل عمومی مبدا قرار بدهیم . ان‌شاءا... عملیات عمرانی اولین پروژه در میدان شهدا ظرف چند روز آینده آغاز می شود، پارکینگ وحدت نیز انتهای خیابان نواب صفوی و تقاطع وحدت قرار می گیرد و آگهی مناقصه آن درج شده و شاید ظرف مدت یک ماه آینده عملیات عمرانی آن آغاز  شود. همچنین زمینی را آستان قدس رضوی در میدان بسیج در اختیار مان قرار می دهد تا پارکینگی ایجاد شود و تولیت محترم در این زمینه همکاری خوبی کردند.
کلایی تصریح کرد: مهم‌ترین محوری که دچار مسئله است، میدان شهید گمنام است که آن جا هم گفت و گو از طرف تولیت محترم با آقای رئیس جمهور صورت گرفته و قرار است آستان قدس با وزارت نفت مسائل را پیش ببرد تا بتوانیم بخشی از زمین شرکت نفت را به پارکینگ اختصاص دهیم در مجموع ما سهم خود را تا پایان سال 99 عملیاتی می کنیم.وی در پاسخ به این که زمانی این طرح باید اجرایی شود که حمل و نقل عمومی اطراف حرم به صورت کامل خدمت رسانی کند، گفت: حمل و نقل عمومی در کلان شهر مشهد تحت تاثیر اقدامات مختلف فرهنگی و زیرساختی و... است اما به لحاظ زیرساختی معابر با سرعت در دو سال اخیر خوب پیش رفته است  و با به کارگیری ماشین های برقی مشکل حمل و نقل رفع می شود.
در ادامه مهم‌ترین اظهارات شهردار مشهد در این نشست خبری می آید:
 کنترل جمعیت حاشیه نشینی


چند راهبرد از جمله این که به دنبال توسعه مشهد هستیم و توسعه مشهد به معنای فراهم آوردن زمینه های لازم برای شکوفایی استعدادها ست، مورد توجه قرار گرفته است. راهبرد دوم ما این است که رونق اقتصادی را تقویت کنیم و ظرفیت های اقتصادی که در اختیار داریم تقویت شود، خوشبختانه با وجود این‌که برای کشور رشد اقتصادی حدود منفی 3 را پیش‌بینی کرده‌اند، تردید ندارم در سال 98، اگر اتفاق خاصی رخ ندهد مشهد می تواند رشد 7 یا8 درصدی را بزند. مسئله سوم زیرساخت‌های شهری است و اگر به دنبال تقویت اقتصاد و شکوفا شدن استعدادها هستیم باید شهر زیست‌پذیر باشد و این موضوع برای ما مهم است از این رو ایجاد کمربند سبزشمالی در برنامه‌های مربوط به حاشیه شهر در حوزه کشف‌رود مورد توجه قرار گرفته است. براین اساس فضای سبز در عرضی مناسب بیشتر از طرح بالادستی به طول 25 کیلومتر در حاشیه کشف‌رود که تاییدیه آن نیز گرفته شده ایجاد خواهد شد که این کار فضای مناطق پیرامونی حاشیه شهر مشهد را تغییر می دهد.
حمایت از تیم پدیده و والیبال
برای افزایش سرمایه دموکراتیک باید به درخواست‌های مردم مانند حمایت از تیم پدیده و والیبال تا حد مقدورات پاسخ داده شود. یک سالن سرپوشیده 6 هزار نفری چند منظوره، با استانداردهای لازم در انتهای طبرسی احداث می کنیم. از حمایت دولت نا امید هستیم. بعید می دانم مجموعه چند منظوره جاده شاندیز (مجموعه ثامن الائمه(ع)) به نتیجه برسد.  
عملکرد معاونت فرهنگی
حدود سه ماه است در خدمت معاونت محترم جدید فرهنگی هستیم. سه کار از ایشان خواستم که بلند مدت است. فرهنگ شهروندی که در بطن آن احترام به خط عابر پیاده و تفکیک زباله از مبدا، قرار دارد یک مورد از سه خواسته از ایشان است. موضوع دوم  حمایت از اصحاب فرهنگ، اندیشه و هنر و سازمان‌های مردم نهاد اجتماعی بود که باید سازو کارهای مورد نیاز آن ایجاد شود و سومین درخواست توسعه فضاهای فرهنگی فیزیکی و رویداد محور بود. در مجموع این سه شاخص به  بهبود شرایط مردم منجر می شود.  در صورتی که معاونت فرهنگی این سه موضوع را انجام دهند نمره قبولی را از بنده می گیرند.
بهسازی بافت اطراف حرم
جلسه‌ای در این زمینه با حضور وزیر راه و شهرسازی و دست اندرکاران طرح در آستان قدس برگزار شد و وزارت راه و شهرسازی قبول کرد اصلاحاتی را با نگاه همه ذی‌نفعان تا پایان تابستان انجام دهد. باید عقب افتادگی‌ها در ایجاد زیرساخت‌ها دربافت پیرامونی حرم مطهر جبران شود زیرا تاخیر طرح را با شکست روبه رو می‌کند. لذا با رئیس جمهور صحبت و اعلام شد که مدیریت شهری به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد و نیاز به حمایت دارد که رئیس جمهور با انتشار اوراق مشارکت موافقت کرد. بر این اساس مجوز انتشار اوراق مشارکت با پرداخت 50 درصد سود و اصل از سوی دولت داده شد که طی آن 700 میلیارد تومان اوراق مشارکت در سال 97، مبلغ 1400 میلیارد تومان در سال 98 و مبلغ 1000 میلیارد تومان اوراق در سال 99 برای ایجاد زیرساخت‌ها در بافت فرسوده اطراف مطهر منتشر می‌شود که سال گذشته دولت 150 میلیارد تومان از سهم خود  راکه نسبت به گذشته بسیار افزایش داشته پرداخت و شهرداری 350 میلیارد تومان را پرداخت کرده است.
اولویت کاری من ارتفاعات جنوبی است
ارتفاعات جنوبی تنفسگاه شهر است و باید توسعه کمربند و تسهیل استفاده مردم از آن فضا صورت گیرد. ارتفاعات جنوبی یکی از اولویت های کاری من است و مهم‌ترین مسئله توسعه فضای سبز است. 23 میلیون متر مکعب آب برای فضای سبز مشهد مصرف می کنیم میزان فضای سبز ارتفاعات جنوب با کل فضای سبز مشهد برابری می کند؛ از این میزان دو میلیون متر مکعب صرف ارتفاعات جنوبی می شود و 21 میلیون متر مکعب داخل شهر. در حال انجام مطالعات زیست محیطی هستیم تا تله کابینی از پارک خورشید به قله زو احداث شود. اگر مردم حضور داشته باشند فضای سبز آن‌جا می‌ماند.
برخورد با 700 نفر در زمینه فساد
فساد مالی اداری و دیوان دو مسئله جداگانه است. جایی ممکن است با فساد روبه رو شویم که برخوردها صورت کمی گیرد. اما دیوان عدالت اداری محل رسیدگی به شکایات از دستگاه های عمومی و دولتی است. این که تعداد پرونده هایی که در دیوان از مدیریت شهری شکایت کرده اند افزایش پیدا می کند دو ریشه دارد، یک مورد این که مصوباتی که اخذ می شود مصوبات خلاف قانون است. بخش دوم اختلافات بین دستگاهی است. حدود 50 سال است اختلافاتی بین دستگاه های مشهد است که فضای کسب و کار را خراب کرده است و شاید این که مشهد به آن رشد اقتصادی نرسیده ناشی از همین مسئله است. برای مثال اختلافات زیادی با آستان قدس داریم که به سال ها قبل بر می گردد و دودش به چشم مردم می رود. معتقدیم باید در جعبه سرپوش گذاشتن را باز کرد . اختلافات باید جایی مطرح و حل شود و مردم و دیگر نهادها وارد این موضوع شوند. از رفتن پرونده ها به دیوان عدالت اداری استقبال می کنیم. در سه ماهه اول با حدود ۷۰۰ نفر برخورد شده است.
آبادگران برای مشهد مضر است
پروژه آبادگران برای مشهد مضر است. براساس قانون مصوبات و مجوزات گرفته است اما به لحاظ فنی معترض هستیم و کوه خواری اتفاق افتاده است.  اگر سرمایه گذار آن را جبران کند ما هم کمکش کنیم. بنده گمان می کنم پروژه آبادگران به خاطر عدم ایفای تعهداتش از آن پروژه های پیچیده است که سال های سال وبال گردن مردم مشهد است.
پادگان به  موضوع پیچیده ای تبدیل شده است
من روی قضیه انتقال پادگان پافشاری و تمام تلاشم را می کنم و به نتیجه این موضوع بسیار امیدوارم. اما به موضوع پیچیده ای تبدیل شده است. با ارتش فراوان گفت و گو کرده ایم و با عناصر تاثیر گذار همین‌طور. همه چیزی که از موضوع پادگان می خواهم بدون تردید پارک 72 هکتاری و سوله های تاریخی است که می تواند یک موزه خوب برای مشهد باشد و اولین گام این بود که اختلافات خود را با ارتش حل کنیم. پارک 72 هکتاری را به فال نیک می گیرم تا بتوانیم به مردم تحویل بدهیم. پروژه مهم است و پیگیری اش می کنیم. و به شهردار منطقه تاکید کردیم کارهای نقشه برداری و .... انجام شود و نسبت به بازه زمانی اش باید بگوییم از ابتدا گفتیم کاری را که تا پایان شورای پنجم به اتمام نرسد ، شروع نمی کنیم. نمی خواهیم پروژه نیمه تمام به دست شورای بعدی برسد پس این پارک را تا پایان دوره به اتمام می‌رسانیم.

خبر مرتبط
ماجرای توهین معاون فرهنگی شهرداری به خبرنگاران و عذرخواهی وی

یک تماس تلفنی در نشست خبری دیروز شهردار مشهد، این جلسه را تحت تاثیر خود قرار داد. ماجرا از جایی آغاز شد که برخی خبرنگاران از پاسخ گو نبودن مهدی زارعی معاون فرهنگی شهرداری مشهد به آقای شهردار گلایه کردند. کمی بعد، یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه پیشنهاد کرد که  همان جا با زارعی  تماس بگیرد تا میزان پاسخ گویی معاون فرهنگی به خبرنگاران مورد ارزیابی قرار گیرد. پس از آن که زارعی پاسخ تلفن این خبرنگار را نداد، این بار شهردار با تلفن خود، شماره وی را گرفت. پاسخ دادن زارعی پس از اولین زنگ شهردار، خنده حضار را در پی داشت. خنده ای که البته خیلی زود به سکوتی بهت زده تبدیل شد. زارعی در حالی که نمی دانست تلفن در حالت بلندگو قرار دارد و صحبت هایش را همه خبرنگاران می شنوند، به این سوال کلایی با این مفهوم که چرا پاسخ گوی اصحاب رسانه نیست، پاسخی عجیب داد. او گفت: من در جلسه ام و حتی جواب زن و فرزند خود را هم نمی توانم بدهم. سپس در ادامه از لفظی نامناسب  و دور از شان خطاب به خبرنگاران استفاده کرد!این پاسخ معاون فرهنگی، با اعتراض خبرنگاران حاضر در جلسه مواجه شد و شهردار ضمن عذرخواهی از خبرنگاران اعلام کرد که باید پیشتر زارعی را از این که تلفن در حالت بلندگو قرار دارد، آگاه می کرده است.
اما اعتراضات شدید بسیاری از فعالان رسانه ای تا ساعاتی بعد از پایان نشست خبری ادامه داشت. برخی از خبرنگاران خواستار عذرخواهی، استعفا و برکناری و حتی کناره گیری معاون فرهنگی شدند. خانه مطبوعات خراسان رضوی نیز با صدور بیانیه ای توهین به خبرنگاران از سوی معاون فرهنگی شهرداری مشهد را به شدت محکوم کرد و خواستار برخورد قاطع شهردار با وی شد. همچنین عصر روز گذشته شنیده های تایید نشده ای از استعفای زارعی به گوش می رسید.
عذرخواهی معاون فرهنگی شهردار  از خبرنگاران
اما بعد از ظهر روز گذشته مهدی زارعی معاون فرهنگی شهرداری مشهد، چند ساعت پس از نشست خبری در حالی که اعتراضات خبرنگاران در اوج خود قرار داشت، در واکنش به جمله گفته شده اش، متن عذرخواهی خود را به شرح زیر در فضای مجازی منتشر کرد:گاهی تقدیر برآدمی چندان سخت می گیرد که عنان از کف ات رها می شود و آن چه در دل نیست بر زبان می آید و موجب شرمساری می گردد . می دانم دوستان و عزیزان خبرنگارمان  رنجیده خاطرند از سهوی که روی داده است. قصدم نه تطهیر رفتار نکوهیده ام که بنیان بهانه ایست که سرنوشت به شیوه آزمون بر رفتار من نوشت. فرزند کوچکم را در بند بیماری فکند و مرا عاجز از همیاری و درمان وی وا نهاد تا رنج پدری و اندوه ناتوانی برمن غالب شود و آن پیش آید که نباید...لذا بدین وسیله از خبرنگاران، شهردار محترم و همه دوستان خدمت گزار در جامعه مطبوعات کشور که هماره دل در گرو نشر آگاهی و توسعه وطن دارند پوزش می طلبم که آدمی محل خسران است و اشتباه . صمیمانه ترین عذر مرا بپذیرید و مرا عفو نمایید.