هشدار فعالان حقوق بشری نسبت به دو برابر شدن اعدام‌ها در عربستان

نیمه نخست سال 2019 (1398) برای زندانیان در عربستان خونین بود و به طور میانگین هر روز بیش از یک زندانی توسط دولت سعودی‌ اعدام شده است.
به گزارش ایسنا، به نوشته مجله نیوزویک، طبق گزارش جدید سازمان اروپایی سعودی حقوق بشری، شمار اعدام‌ها در شش ماه نخست امسال بیشترین میزان ثبت شدهه در پنج سال گذشته است و بیش از دو برابر 55 مورد اعدام در مدت مشابه سال 2018 (1397) است.
از ژانویه تا پایان ژوئن 122 تن در عربستان اعدام شده‌اند. در میان این اعدامی‌ها شش صغیر و 58 تبعه خارجی از پاکستان، یمن و سوریه بودند. نام سه زن از عربستان، نیجریه و یمن هم در میان اعدامی‌ها قرار داشت.
51 تن از اعدامی‌ها جرم مرتبط با مواد مخدر داشتند، این درحالیست که سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر تاکید دارد این جرایم در بسیاری از کشورها در میان جرایم سنگین قرار ندارند.


در میان اعدامی‌ها همچنین نام زندانیان سیاسی از جمله شهروندان شیعه به چشم می‌خورد که در عربستان زیر سلطه سنی‌ها مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و بابت اعتراضات ضد دولتی کشته می‌شوند. برخی از این اتهامات به زمان "بهار عربی" باز می‌گردد که سال 2011 و 2012 (1390و 1391) عربستان با ناآرامی مواجه شد و دولت سریعا برای سرکوب اقدام کرد.
تنها در روز 23 آوریل (3 اردیبهشت) 37 تن در عربستان اعدام شدند. سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر تاکید دارد، اکثر این افراد جرم‌های مرتبط با شرکت‌ در اعتراضات ضد دولتی شیعیان داشتند. طبق این گزارش، تمرکز جدید روی مخالفان سیاسی نشان می‌دهد عربستان "درحال تجربه یک دوره سرکوب مرگبار" است.
وخامت آمار اعدام‌ها در این حاکمیت مستبد به‌رغم وعده‌ آوریل 2018 (اردیبهشت 1397) محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی برای کاهش استفاده از مجازات اعدام است. از زمان ایراد وعده‌های ولیعهد سعودی، 221 تن اعدام شدند. از ژانویه 2015 (دی 1393) که سلمان بن عبدالعزیز بر تخت پادشاهی آل‌سعود نشست، 714 تن اعدام شدند.
دولت عربستان به درخواست نیوزویک برای اظهارنظر درباره تاره‌ترین آمارها از اعدام پاسخی نداد. مدیر سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر به نیوزویک گفت: هیچ نشانه‌ای مبنی بر تحقق وعده‌های ولیعهد سعودی به چشم نمی‌خورد.
به گفته این فعال، محمد بن سلمان از حامیان اصلی گسترش مجازات اعدام است و جامعه بین‌المللی تنها از طریق وارد آوردن فشار بر او می‌تواند اعدام‌ها را محدود کند. او تاکید می‌کند، دولت ترامپ به طور مداوم پوشش اقدامات محمد بن سلمان می‌شود و این اقدامات فقط به کارهای شخص ترامپ نیست بلکه مقام‌های ارشد او شامل جرد کوشنر، مایک پامپئو و جان بولتون هم چنین رویه‌ای را در پیش گرفتند.
سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر تاکید کرد: نگرانی‌هایی جدی درباره میزان گسترش اعدام‌ها در سال جاری میلادی در عربستان وجود دارد. چنانچه آمار کنونی اعدام‌ها حفظ شود، 244 تن تا پایان سال 2019(10 دی 1398) اعدام خواهند شد. بسیاری از اعدامی‌ها از حق برگزاری دادگاه منصفانه برخوردار نمی‌شوند و بسیاری از کسانی که به اعدام محکوم شدند، شکنجه شده‌اند و از دسترسی به مشاوره حقوقی محروم هستند.
سایر اخبار این روزنامه
با حضور رئیس جمهور؛ جلسه هماهنگی سفر کاروان تدبیر و امید به استان خراسان شمالی برگزار شد امارات پرچم شکست در یمن را بالا برد هشدار فعالان حقوق بشری نسبت به دو برابر شدن اعدام‌ها در عربستان اعتراض هیات علمای سعودی به «فساد اخلاقی» در عربستان ترامپ چشمداشت خود به پول قطر را علنی کرد واشنگتن پست: ترامپ در قبال اقدامات برجامی ایران سرگردان مانده است مشاور مکرون امروز با دبیرشورای عالی امنیت ملی دیدار می‌کند با حضور معاون اول رئیس‌جمهور انجام شد؛ افتتاح چندین طرح نیروگاهی و صنعتی در استان فارس نانسی پلوسی: ترامپ می‌خواهد آمریکا را دوباره کشور سفیدپوستان کند ازسرگیری تظاهرات ضد صهیونیستی یهودیان آفریقایی تبار در تل‌آویو همزمان با دهه کرامت ودرآستانه میلاد گهر بار ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) بهره‌برداری و عملیات اجرایی 222 طرح عمران شهری در شهر قم آغاز شد پیکرهای مطهر 44 شهید دوران دفاع مقدس امروز از مرز شلمچه وارد کشور می‌شوند یکی بر سر شاخ، بُن می‌برید! منابع مصری: مشکل نفتکش حامل نفت ایران از سوی مصر در کانال سوئز در حال حل و فصل است دکتر جهانگیری در جلسه شورای عالی اداری: همه دستگاه‌های دولتی و سایر قوا باید برای اجرای هر چه بهتر برنامه جامع اصلاح نظام اداری تلاش کنند فعالیت محرومیت زدایی بنیاد برکت در 3 هزار روستای کشور