بازتاب گسترده رفتار مغرضانه آمریکا با والیبالیست‌های ایران در رسانه‌های جهان

تیم ملی والیبال ایران برای حضور در مرحله نهایی لیگ ملت‌های والیبال در حالی وارد شیکاگو شد که با معطلی چند ساعته مواجه شدند و باعث شد بازیکنان ایرانی ساعت‌ها در فرودگاه بمانند و در نهایت به هتل محل اقامت خود برسند. این رفتار مغرضانه آمریکا که در گذشته نیز علیه بازیکنان تیم ملی والیبال ایران رخ داده است در رسانه‌های والیبالی جهان بازتاب گسترده‌ای داشت. sport لهستان نوشت: والیبالیست‌های ایرانی در بدو ورود به آمریکا با مشکلات زیادی روبرو شدند و شاهد یک رفتار غیرحرفه‌ای بودند. روابط بین تهران و واشنگتن در ماه‌های اخیر به تنش کشیده شده است و به نظر می‌رسد این درگیری و تنش به زمین والیبال هم کشیده شده است و برای بازیکنان تیم ملی والیبال ایران مشکل ساز شده است. polsatsport نیز نوشت: سفیر سوئیس در تهران به خاطر اتفاقاتی که در فرودگاه شیکاگو برای تیم ملی والیبال ایران رخ داد، به وزارت امور خارجه احضار شد.
sportowefakty نوشت: روابط سیاسی و دیپلماتیک بین دو کشور ایران و آمریکا باعث شد تا بازیکنان ایران در راه ورود به آمریکا با مشکل روبرو شوند.
sport.onet هم از اعتراض مقامات ایرانی و داوری سرپرست فدراسیون والیبال ایران به مقامات آمریکایی در رابطه با معطلی چند ساعته ملی‌پوشان والیبال ایران در فرودگاه شیکاگو خبر داد.
آنا مانوئلیان سخنگوی فدراسیون جهانی والیبال گفت: قبل از آمدن هیئت ایرانی به شیکاگو ما به دقت همراه با سازمان‌های مربوطه همکاری کردیم تا مطمئن شویم هیئت ایرانی بدون هیچ مشکلی وارد آمریکا شود و بیشتر هیئت ایرانی برای ساعات زیادی معطل نشدند. آن‌هایی که معطل شدند طبیعی است که ناراحت باشند.


رفتار مغرضانه آمریکایی‌ها نشان دهنده بخشی از سیاست آنها در قبال ایرانی هاست. در حالی که چند سال قبل و در زمان برگزاری جام جهانی کشتی در کرمانشاه کشتی گیران آمریکایی با بهترین استقبال به کشورمان سفر کردند، آنها حالا چنین رفتاری را با تیم ملی والیبال می‌کنند!
واکنش فدراسیون جهانی والیبال
تا عصر روز گذشته مسئولان فدراسیون جهانی والیبال واکنشی به این اتفاق نداشتند اما عصر دیروز رئیس‌فدراسیون جهانی والیبال با ارسال نامه‌ای به فدراسیون ایران نسبت به اتفاقات فرودگاه شیکاگو ابراز شرمساری کرد.
در نامه آری گراسا به سرپرست فدراسیون والیبال آمده بود: «درخصوص نامه‌‌ هفتم جولای (۱۶ تیر) و در مورد مسئله‌ای که برای تیم ملی والیبال ایران در فرودگاه شیکاگو جهت ورود به فینال لیگ ملت‌های والیبال پیش آمد، من به نمایندگی از فدراسیون جهانی مراتب شرمساری خود را از اتفاق روی داده اعلام می‌کنم. فدراسیون جهانی با همه مسئولان از جمله کمیته بین‌المللی المپیک، کمیته ملی المپیک آمریکا و فدراسیون والیبال آمریکا به طور دائم در حال رایزنی بودیم تا ورود تیم ایران به خاک آمریکا با سهولت هر چه تمام‌تر صورت گیرد، اما با شنیدن این خبر که تیم ایران به محض ورود با تاخیر بسیاری رو‌به‌رو شده است، بهت زده شدیم. حتی ارگان‌های مذکور که هماهنگی‌های لازم را انجام داده بودند نیز بسیار ناراحت شدند.
به شما اطمینان می‌دهم که در مورد این مسئله، با مسئولان مربوطه بحث و گفت‌و‌گو شد و به دنبال راهکاری هستیم تا جلوی این اتفاقات را در مسابقات آتی بگیریم.
از اینکه تیم ایران هم‌اکنون در محل استقرار خود در شیکاگو با امنیت کامل به سر می‌برد، خوشحال هستم و برای آنها در مرحله فینال لیگ ملت‌های والیبال، آرزوی موفقیت داریم. اطمینان خاطر داریم که تیم ایران نقشی کلیدی در به نمایش گذاشتن والیبال درجه یک در جهان دارد و بهترین بازی‌های خود را به همه‌ دنیا نشان خواهد داد.»