در‌پی وقوع زمین لرزه‌ای به بزرگی 7/5 ریشتر در خوزستان به خانه‌های این استان خسارات وارد شد

مسجد سلیمان روی خط زلزله
گروه حوادث: ساعت ۱۱:۳۰:۳۳ روز گذشته ۱۷ تیرماه مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران خبر از زلزله ۵.۷ ریشتری در استان خوزستان داد. طبق گزارش این مرکز، این زمین‌لرزه در عمق ۱۷ کیلومتری زمین و در مختصات ۳۱.۹۵ درجه عرض شمالی و ۴۹.۰۵ درجه طول شرقی رخ داده است. مرکز این زلزله در فاصله ۱۹ کیلومتری مسجد سلیمان، ۲۹ کیلومتری قلعه خواجه و ۳۷ کیلومتری ایذه خوزستان بوده است. سازمان امداد و نجات هلال احمر از ترک‌های جزئی منازل در ۱۰ روستا و تخریب بیش از ۵۰ درصد 8 خانه در‌پی زلزله مسجد سلیمان خبر داده است. در‌پی این زمین لرزه بیش از 112 نفر مجروح شد‌ه‌اند. به جز فوت یک نفر بر اثر سکته قلبی پس از وقوع زلزله تا لحظه تنظیم این گزارش، آماری از فوت شهروندان خوزستانی در‌پی وقوع ۱۲ پس‌لرزه ثبت شده گزارش نشده است.
هنوز داغ زلزله کرمانشاه و ثلاث باباجانی بر دل‌هامان مانده بود که سیل گلستان و خوزستان و لرستان امانمان را گرفت و حالا با گذشت نزدیک به 2 ماه از وقوع سیل در ایران، زلزله به سراغ خوزستان آمده است. تصاویری که از مسجد سلیمان منتشر می‌شد حکایت از تخریب‌ بناها و ساختمان‌های این شهرستان دارد. از همه مهم‌تر تصویری است که از ریزش گنبد مسجدجامع در مسجد سلیمان در فضای مجازی منتشر شده است. تصاویر دیگری هم از ترک‌ها بر دیوارهای خانه‌ها منتشر شده که حکایت از خساراتی به منازل این شهرستان دارد.
در دقایق اولیه وقوع زلزله تمامی بخشداری‌ها و دهیاری‌های ایذه به حالت آماده‌باش درآمدند و سازمان امداد و نجات هلال احمر از آمادگی تیم‌های عملیاتی جهت اعزام به منطقه خبر داد. در ساعات اولیه زمین لرزه 20 نفر از مسدومان به بیمارستا‌ن‌های خوزستان مراجعه کردند. اما شمار این مسدومان در ساعت‌های بعد رو به افزایش گذاشت. محمدامین زرگر، رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان با اشاره به افزایش تعداد مصدومان زلزله امروز مسجدسلیمان، گفت: حال هیچکدام از مصدومان وخیم گزارش نشده است. وی افزود: هفت نفر از این مصدومان به صورت سرپایی درمان شده‌اند و مابقی در مراکز درمانی بستری هستند. زرگر گفت: حال هیچ کدام از مصدومان این حادثه وخیم نیست.


افزایش مصدومان زلزله خوزستان به 112 نفر
در‌پی وقوع این زمین لرزه در ساعت‌های ابتدایی روز اما خوزستان با پس لرزه‌های دیگری همراه بود که باعث خسارات مالی و جانی بیشتری به شهروندان خوزستانی بود. ابتدا محمدامین زرگر رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان از افزارش شمار مصدومان به ۶۴ نفر و مرگ یک مرد میانسال به دلیل ترس در هنگام زلزله خبر داد اما به دنبال آن مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان از افزایش شمار مصدومان هر دو شهرستان ایذه و مسجد سلیمان به 112 نفر خبر داد. به گفته او اکثر مصدومان درمان سرپایی و 5 نفر بستری شده‌اند.
ترک خوردن حدود ۲۰ واحد مسکونی بهمئی بر اثر زلزله مسجد سلیمان
اما حکمت‌الله سنایی، فرماندار شهرستان بهمئی در استان کهگیلویه و بویراحمد از ترک خوردن برخی منازل مسکونی این شهرستان درپی زلزله مسجد سلیمان خبر داده است. به گفته او، از حوزه کَت شهرستان بهمئی گزارش‌هایی مبنی بر ترک خوردن حدود ۲۰ منزل مسکونی درپی زلزله ۵.۷ ریشتری مسجد سلیمان داشته‌ایم. وی اظهار کرد: میزان دقیق خسارات وارده ناشی از زلزله مسجد سلیمان خوزستان در این شهرستان در حال ارزیابی و بررسی است.
تخریب و تخلیه بیمارستان نفت مسجد سلیمان درپی زلزله
کیامرث حاجی‌زاده مدیرکل مدیریت بحران خوزستان اما مسئول دیگری بود که از تخریب بیمارستان نفت مسجد سلیمان در پی زلزله روز گذشته در مسجد سلیمان خبرداد. بیمارستان نفت مسجد سلیمان قدیمی‌ترین بیمارستان کشور است که در زلزله دیروز قسمتی از سقف کاذب بخش اورژانس آن ریزش کرد که به منظور حفظ سلامت جانی و روانی پرسنل و بیماران این بخش تخلیه و به قسمت دیگری از بیمارستان منتقل شد. خوشبختانه به سایر قسمت‌های این بیمارستان آسیبی وارد نیامده و هم اکنون نیز در حال ارائه خدمات پزشکی و درمانی به شهروندان است.
مصرف برق خوزستان در وضعیت هشدار
به دنبال وقوع زلزله در خوزستان اما مصرف برق در این استان رو به افزایش گذاشت و این استان را در وضعیت زرد قرار داد. محمود دشت بزرگ، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان از همه مشترکان خواست تا با کاهش حداقل پنج درصدی در مصرف خود، شبکه را در حالت سبز و پایدار قرار دهند. به گفته او، در روز یکشنبه همین هفته مصرف ۸۰۷۷ مگاواتی در شبکه رخ داده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۴.۱۹ درصد رشد داشته است. وی رشد مصرف ۴.۱۹ درصدی را نگران کننده دانست و افزود: در ماه‌های گرم که از قبل بار سرمایشی به شبکه اضافه شده و شبکه در اوج مصرف است، نباید چنین رشدهایی در شبکه رخ دهد. مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تصریح کرده بود: با مصرف ۸۰۷۷ مگاوات ۲۴ ساعت گذشته برای ششمین بار از پیک سال قبل نیز عبور کرده‌ایم.
تاسیسات نفت آسیبی از زلزله ندید
لحظاتی پس از وقوع زلزله، روابط عمومی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجد سلیمان خبر از سالم بودن تاسیسات نفتی در خوزستان و اعزام تیمی برای مهار مناطق آلوده به نشت نفت و گاز در‌صورت آسیب به تاسیسات خبر داد. قباد ناصری، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجد سلیمان گفت: کلیه تاسیسات فرآورشی و خطوط لوله انتقالی و جریانی این شرکت از زمین لرزه مسجد سلیمان هیچ گونه آسیبی ندیده و کلیه فعالیت‌ها در شرایط ایمن انجام می‌شود. او در تکمیل این خبر گفت: به محض وقوع این حادثه ستاد مدیریت بحران این شرکت تشکیل و شرایط کلیه کارخانه‌ها و خطوط لوله ارزیابی و بررسی شد‌. وی افزود‌: با توجه اینکه کانون این رخداد طبیعی در نزدیکی شهر مسجد سلیمان بوده گروه‌هایی از کارشناسان HSE به مناطق مختلف از جمله مناطق آلوده به نشت نفت و گاز اعزام تا نسبت به بررسی نشت اقدام کنند که خوشبختانه شرایط مطلوب و مشکل خاصی مشاهده نشده است .به گفته او، به منظور پیشگیری از وقوع حادثه، جریان گاز شبکه قدیمی مصرف خانگی (گاز ترش) قطع شده که با حصول اطمینان از ایمن بودن شبکه مجدداً گاز برقرار می‌شود .
وقوع پس لرزه‌های فوج‌گونه در مسجد سلیمان دور از انتظار نیست
گرچه تا لحظه تنظیم این گزارش خوزستان 12 پس‌لرزه را تجربه کرده است، گمان می‌رود که این پس‌لرزه‌ها همچنان ادامه داشته باشد. مهدی زارع روز دوشنبه به ایرنا گفته است که با توجه به جوان بودن پوسته این منطقه وقوع پس‌لرزه‌های فوج‌گونه دور از انتظار نیست. به گفته او، زلزله‌ای که در مسجد سلیمان رخ داده به بزرگای ۵.۷ ریشتر در عمق ۱۷ کیلومتری است که با توجه به شدت آن انتظار می‌رود که تا چند هفته آینده شاهد بروز پس‌لرزه‌هایی به شکل گروهی و فوج‌گونه در این منطقه باشیم. وی درباره ماهیت پس‌لرزه‌های فوج‌گونه توضیح داد: چون لایه‌های نامقاوم در این قسمت از پوسته زمین در زاگرس وجود دارد از این رو در منطقه زاگرس فشار و استرسی که در گسل‌ها جمع شده به جای اینکه یک دفعه و در یک شکستگی آزاد شوند؛ این انرژی به صورت مجموعه‌ای از زلزله‌ها آزاد می‌شود که به آن زلزله فوج‌گونه یا گروهی می‌گویند. استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله افزود: بر این اساس انتظار داریم تا زلزله‌ای مشابه زلزله‌ای که رخ داده با ریشتر بالای ۵ یا در اندازه‌های کمی کمتر طی ساعات، روزها و هفته‌های آینده در منطقه رخ دهد البته هر چه زمان می‌گذرد انتظار داریم تعداد و اندازه آنها نیز کمتر شود.
وی گفت: منطقه‌ای که زلزله در آن رخ داده در جنوب ۱۹ کیلومتری مسجد سلیمان است که در آن منطقه زون گسل آغاجری، شوشتر و رامهرمز وجود دارد بنابراین احتمال اینکه این زلزله مرتبط با گسل رامهرمز باشد زیاد است. البته این حدس اولیه است. زارع با بیان اینکه تاکنون (زمان مخابره خبر) چند پس‌لرزه رخ داده اما دو تای آنها با بزرگای بین ۴ تا ۵ ریشتر بوده است، گفت: با توجه به جوان بودن پوسته و لایه‌های نامقاوم در این منطقه باید انتظار وقوع پس‌لرزه‌هایی به صورت فوج‌گونه داشته باشیم.