«گریس» در ازای برگزیت !

طاهری- برخی منابع خبری گزارش می دهند که توقیف نفتکش ایرانی توسط نیروی دریایی انگلیس که برخلاف قوانین بین المللی و حتی اتحادیه اروپا بوده است، نتیجه یک معامله مشترک میان انگلیس و آمریکاست. آن گونه که پایگاه خبری تحلیلی «نورنیوز» روایت کرده است، تلاش ها برای توقیف نفتکش حامل نفت ایران از دو هفته پیش و همزمان با افزایش فشارها برای برکناری جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید آغاز شده بود. این پایگاه خبری اقدام غیرقانونی دولت «ترزا می» را نوعی تنفس مصنوعی به جان بولتون و تندروهای کابینه ترامپ دانست و تأکید کرد که این اقدام بدون شک با هماهنگی کامل نومحافظه کاران برای احیای جایگاه از دست رفته مشاور امنیت ملی کاخ سفید بوده است. براساس گزارش ها  برخی منابع معتقدند جان بولتون در قبال این اقدام به مقامات انگلیس قول داده تا در روند «خروج انگلیس از اتحادیه اروپا» فشارهایی را به سود لندن در بروکسل وارد آورد. در همین زمینه نیک رابرتسون خبرنگار سی.ان.ان هم در گزارشی که از نزدیکی نفتکش توقیف شده مخابره می کرد، تصریح کرد که این اقدام از سوی دولت انگلیس و به نیابت از آمریکا صورت گرفته است. لحظاتی پس از توقیف این نفتکش نیز هر چند انگلیس مدعی شده این اقدام با استناد به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه صورت گرفته اما «جوزپ بورل» سرپرست وزارت خارجه اسپانیا که قرار است در ماه های آینده جانشین موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شود، گفته بود ،«انگلیس به دستور آمریکا» این نفتکش را توقیف کرده است. روایتی که گاردین هم آن را تایید کرد. این در حالی است که تحریم‌های اتحادیه اروپا صرفا برای کشور‌های عضو این بلوک لازم‌الاجراست و نفتکش ایرانی از آب‌های بین‌المللی در حال گذر بوده و ایران نیز عضو اتحادیه اروپا نیست که بخواهد تحریم‌های این اتحادیه را اجرا کند.
ظریف: توقف نفتکش به نیابت از تیم «ب» انجام شده است
محمد جواد ظریف وزیرخارجه کشورمان هم در توئیتی که روزگذشته منتشر کرد ضمن غیرقانونی خواندن توقیف نفتکش ایرانی گفت: این اقدام که به نیابت از «تیم ب» انجام شده، دزدی دریایی است. اصطلاح «تیم ب» که از سوی وزیر امورخارجه به کار گرفته شده است اشاره دارد به چهره های تندروی ضد ایرانی شامل: بولتون، بنیامین نتانیاهو، بن سلمان و بن زاید. ظریف همچنین این اقدام نظامیان انگلیس را یک بدعت خطرناک خواند که «باید همین الان پایان یابد». کارل بیلت نخست وزیر اسبق سوئد هم در توئیتی درباره وضعیت این نفتکش نوشت که «منطق توقیف نفتکشی که عازم سوریه بود مرا قانع نمی‌کند. آن ها به تحریم‌های اتحادیه اروپا ارجاع می‌دهند اما ایران عضو اتحادیه اروپا نیست و اروپا اصولا نمی‌تواند تحریم‌های خود را به دیگران تحمیل کند. این دقیقا همان کاری است که آمریکا می‌کند.»
رئیسی:به نفع انگلیس است که هرچه زودتر نفتکش را رفع توقیف کند


از سوی دیگر آیت ا... ابراهیم رئیسی نیز در جمع شورای عالی قضایی، اقدام نیروی دریایی انگلیس را به نیابت از آمریکا دانست و این کار را نقض همه قوانین و مقررات بین المللی خواند. رئیس دستگاه قضا ضمن هشدار به دولت انگلیس تصریح کرد: « به نظر می‌رسد که انگلیسی‌ها و اروپایی‌ها به خوبی از دسترسی‌ها و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی با خبر هستند و بر این اساس به نفع خودشان است که هر چه زودتر نسبت به رفع توقیف این نفتکش اقدام کنند وگرنه باید منتظر عواقب این کار باشند.» امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع هم در سخنانی تأکید کرد که به یقین این نوع راهزنی دریایی توسط ما بی‌پاسخ نخواهد ماند.
پیگیری وزارت خارجه درباره نفتکش ایرانی
روزگذشته همچنین «راب مک ایر» سفیر انگلیس در تهران برای سومین بار ظرف چند روز اخیر در وزارت امور خارجه  حضور یافت. او در هنگام خروج از این وزارتخانه در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر این که علت حضور وی در این وزارتخانه چه بوده است، گفت: Just business!(فقط تجارت!) با این حال عباس موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه درباره حضور سفیر لندن در وزارت خارجه گفت که این موضوع احضار نبوده و دلیل آن پیگیری وزارت خارجه درخصوص نفتکش توقیف شده ایرانی در تنگه جبل الطارق بوده است. البته شایان ذکر است که پیش از این دو بار سفیر لندن به وزارت خارجه در این موضوع احضار شده بود.