تاخیر 20 درصدی در پروژه پارکینگ آزادی

 یک سال پیش در آخرین روزهای بهار سال 97 کلنگ احداث پارکینگ پایانه آزادی به زمین زده شد اما چندی قبل زمزمه هایی از متوقف شدن پروژه به گوش رسید ، در همان زمان نیز اجرای پروژه این نگرانی را در میان برخی منتقدان به وجود آورد. آن ها معتقد بودند که این پروژه باعث افزایش آلودگی هوا، اغتشاش بصری، تخریب محیط زیست و ... می‌شود. با این حال معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در گفت وگو با خراسان رضوی دلیل تاخیر پروژه را برطرف کردن معارض ها  اعلام می کند. آن طور که کاظمی می گوید: این پروژه از زمان بندی مشخص شده برای  اجرا، 20 درصد عقب افتاده ولی هم اکنون این معارض ها 100 درصد برطرف شده و پروژه در حال اجراست و حداقل در تیرماه و حداکثر در مهر یا آبان سال آینده در اختیار شهروندان قرار می گیرد.
تاخیر در پروژه قصور پیمانکار نیست
به گزارش خراسان رضوی،  خلیل ا... کاظمی معاون حمل و نقل و ترافیک و سرپرست معاونت فنی و عمران شهرداری مشهد با بیان این که زمانی که عملیات خاک برداری در این پروژه شروع شد با معارض هایی همراه بود می افزاید: تاخیراتی که در پروژه  ایجاد شده بود ناشی از قصور پیمانکار نبوده است.وی با اشاره به معارض های موجود در روند اجرای پروژه پارکینگ آزادی می گوید: اجرای پروژه با شرکت های خدماتی، شرکت گاز، آب، مخابرات و برخی دستگاه ها معارضاتی داشت، سال گذشته نیز شرکت گاز مجبور شد مدتی گاز محدوده پروژه را قطع کند، در همین خصوص ما زمین دیگری را به شرکت گاز تحویل دادیم تا از این طریق  بتواند لوله های گاز را از منطقه اجرای پروژه جمع آوری کند و در همین زمین لوله های گاز را وصل و شارژ کند.وی با بیان این که بیشترین معارض در اجرای پروژه با شرکت های مخابرات ، زیر ساخت و صدا و سیما بود، تصریح می کند: برطرف کردن این معارض ها مدتی طول کشید، ضمن این که جمع آوری کابل ها و قطع کردن آن ها نیاز به مجوز هایی داشت که  باید هماهنگی هایی با تهران و دستگاه های مربوط انجام می شد.
20 درصد پروژه به تاخیر افتاده  است


وی ادامه می دهد: با هماهنگی های صورت گرفته 100 درصد معارض ها برطرف شد و عملیات اجرای پروژه ادامه پیدا کرده است،  همچنین طبق قراردادی که با پیمانکار پروژه امضا شده قرار است در بازه زمانی دو ساله این پروژه به بهره برداری برسد و هم اکنون با این تاخیراتی که صورت گرفته 20 درصد پروژه عقب مانده است.معاون حمل و نقل و ترافیک و سرپرست معاونت فنی و عمران شهرداری مشهد با اشاره به این که در محل اجرای پروژه پارکینگ پایانه آزادی روز شمار پایان پروژه نصب شده  تاکید می کند: طبق جلساتی که برگزار شده پیمانکار پروژه متعهد شده پروژه را طبق زمان بندی دو ساله به پایان برساند و تاخیر  صورت گرفته را جبران کند.
بهره برداری شاید خرداد سال آینده
کاظمی ادامه می دهد: پروژه پارکینگ پایانه آزادی حداقل در تیرماه و حداکثر در مهر یا آبان سال آینده در اختیار شهروندان قرار می گیرد، ضمن این که هم اکنون این پروژه بیش از 20 تا 23 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، با تاخیر 20 درصدی که  در پروژه داریم تلاش می کنیم درفاصله باقی مانده و مشخص شده پروژه را به بهره برداری برسانیم.وی همچنین از بازنگری بر روی سازه های سقف پروژه پارکینگ پایانه آزادی خبر می دهد و می گوید: بازنگری روی سازه سقف پروژه پارکینگ پایانه آزادی در حال انجام است و با این اقدام به احتمال زیاد میزان زیادی از هزینه های اجرایی پروژه کاهش خواهد یافت. تاکنون بیش از 4 تا 5 میلیارد تومان هزینه شده است.
انجام مطالعات احداث پارکینگ در زمین چمن پارک ملت
کاظمی با بیان این که به موازات اجرای پروژه احداث پارکینگ پایانه آزادی، مطالعات احداث پارکینگ در محدوده ضلع شرقی پارک ملت نیز در حال انجام است می افزاید: به موازات اجرای پروژه احداث پارکینگ پایانه آزادی،  در محدوده ضلع شرقی پارک ملت مطالعات احداث پارکینگ با ظرفیت بالای 1000 خودرو در حال انجام است.معاون حمل و نقل و ترافیک و سرپرست معاونت فنی و عمران شهرداری مشهد تصریح می کند: در این محدوده، زمین چمن پارک ملت جمع آوری و زیر آن پارکینگ احداث می شود،  اجرای این دو پروژه پارک خودرو ها را در اطراف پارک ملت کاهش می دهد.همچنین "دانشگر" مشاور طرح پایانه و پارکینگ بزرگ زیرسطحی آزادی در گفت وگو با خراسان رضوی با تایید تاخیر این پروژه می گوید: دلیل تاخیر وجود معارض های پروژه بوده است.وی می افزاید: در زمان شهردار قبلی زمان بندی فشرده ای برای اجرای پروژه مشخص شده بود که در بازه زمانی دو ساله باید تمام شود، ما هم گفتیم بسیار خب، شیفت شب هم کار می کنیم تا در این بازه زمانی تمام کنیم، ولی داستان بر خلاف آن چیزی بود که تصور و استعلام کردیم.وی در پاسخ به این سوال که آیا در بازه زمانی دو ساله پروژه به اتمام می رسد ؟
 می گوید: داریم سعی می کنیم، یک سال  هم از بازه زمانی در نظر گرفته شده می گذرد، ما روز شمار پروژه را نصب کردیم و با وضعیت اقتصادی موجود سعی می کنیم سریع پروژه را جمع کنیم تا برای شهروندان مزاحمت بیشتری ایجاد نشود.