یانکی های بی اخلاق !

تیم ملی والیبال ایران که بامداد شنبه در 3 گروه راهی آمریکا شده بود، پس از‌30 ساعت پرواز به فرودگاه شیکاگو رسید. ورود به فرودگاه شیکاگو همان و تکرار اتفاق سال قبل همان. این‌بار هم بازیکنان و کادر فنی تیم ایران با بدرفتاری و بازجویی آمریکایی‌ها مواجه و بعد از معطلی 4 ساعته درنهایت به هتل محل اقامتشان رسیدند. هرچند‌ خبرهای غیررسمی دلالت بر بازجویی 4 ساعته از تیم ملی والیبال ایران دارد اما سرپرست تیم ملی این موضوع را رد کرد و ضمن تاکید بر این‌که نحوه ورود کاروان ایران به شیکاگو با اتفاقاتی همراه بود، از مصاحبه مسئولان فرودگاه با چند تن از ملی‌پوشان صحبت کرد. اما گویا ماجرا به همین سادگی‌ها هم نبوده، چراکه نحوه برخورد آمریکایی‌ها با ملی‌پوشان ایران موجبات اعتراض رسمی فدراسیون ایران را فراهم آورده و متعاقبا افشین داوری سرپرست فدراسیون را هم وادار کرده در واکنش به این اتفاق از سفر به شیکاگو انصراف دهد. امیر خوش‌خبر سرپرست تیم ملی در تشریح ماجرای رخ داده در فرودگاه می‌گوید: «پرواز خیلی خوبی داشتیم، اما نحوه ورودمان به آمریکا با اتفاقاتی همراه بود؛ البته پس از آن با برنامه‌ریزی بسیار خوبی برای اسکان، تغذیه و تمرین روبه‌رو شدیم.‌» او در مصاحبه با فارس ادامه می‌دهد: «تیم ایران با 3 پرواز به آمریکا رسید. پس از ورود هر گروه از بازیکنان و مربیان ایرانی چند نفر از آن‌ها را فقط برای انجام مصاحبه انتخاب کردند و این پروسه حدود 4 ساعت طول کشید. البته این نکته را هم باید بگویم که اگر کاروان ایران می‌توانست با یک پرواز به آمریکا برود، شاید بیشتر از 2 ساعت معطل نمی‌شدیم. چون ما می‌خواستیم کل تیم با یک اتوبوس به محل اسکان برود، تیم را نگه داشتیم تا مصاحبه و بررسی‌های مسئولان فرودگاه تمام شود. حرف ما این است که شرایط برای یک تیم ورزشی که به فینال لیگ ملت‌های والیبال رسیده، باید بهتر از این باشد. ما توقع برخورد بهتری از آمریکایی‌ها داشتیم، چون زمانی که آمریکایی‌ها به ایران آمدند ما بهترین شرایط را برای آن‌ها فراهم کردیم. به‌هر حال فدراسیون جهانی و فدراسیون آمریکا هم از اتفاقاتی که رخ داد، شگفت زده شد.‌‌» البته ایران اعتراض رسمی خود را از بابت این اتفاق به فدراسیون جهانی و فدراسیون آمریکا اعلام کرده. خوش‌خبر می‌گوید: «ما مراتب اعتراض خود را هم اعلام کردیم. من به مسئولان آمریکایی گفتم اگر قوانینی که برای تیم ایران اجرا می‌کنید برای همه اجرا شود، ما اعتراضی نداریم و به شما اجازه می‌دهیم تا به صورت کامل تیم را بررسی کنید، اما این‌که برخی قوانین فقط برای تیم ایران باشد جای اعتراض دارد.‌‌»
   
در مقابل اما علی فتاحی دبیر فدراسیون با تاکید بر این‌که معطلی تیم در فرودگاه شیکاگو جایز نبوده، می‌گوید: «با توجه به این‌که کاروان ایران ورزشی بود و نامه‌نگاری و هماهنگی‌های لازم هم انجام شده بود، در نتیجه طولانی شدن پروسه کاری بازیکنانمان قابل قبول نبود. بعد از تشکیل جلسه در فدراسیون به این جمع‌بندی رسیدیم که پاسخ معطل شدن تیم را با ارسال یک ایمیل و نامه صریح و سرگشاده به آقای آری گراسا رئیس فدراسیون جهانی والیبال بدهیم. این ایمیل ارسال شد و خواستار پاسخ شدیم. البته برای اولین بار از کاروان انگشت‌نگاری انجام نشد اما به هر حال به معطلی تیم ملی ایران اعتراض داشتیم. ضمن این‌که دیروز یکی از نمایندگان FIVB به تمرین تیم ملی رفت و از خوش خبر دلجویی و به نوعی عذرخواهی کرد. پیگیری می‌کنیم تا در این زمینه به نامه مکتوب هم برسیم.»
 


افشین داوری، سرپرست فدراسیون هم با تاکید بر این‌که از کاروان ایران در شیکاگو انگشت‌نگاری صورت نگرفته، می‌گوید: «‌با توجه به هماهنگی‌های انجام گرفته و بر‌خلاف سال گذشته، تمامی اعضای تیم ملی روادید حضور در کشور آمریکا را دریافت کردند و از کاروان ایران انگشت‌نگاری صورت نگرفت. اما اعتراض ما به تاخیر تیم ملی در ورود به کشور آمریکا‌ست، زیرا کاروان‌های اعزامی ایران هر‌کدام بیش از 4 ساعت در فرودگاه معطل شدند. روز یک‌شنبه بعد از ورود تیم ملی و استقبال دور از انتظار کشور میزبان، اعتراض رسمی ما به دست مسئولان رسید. در این نامه اعتراضی اعلام کردیم که نسبت به این موضوع واکنش نشان خواهیم داد. همان‌گونه که در نامه ارسالی روز یک‌شنبه به فدراسیون آمریکا و اشاره به نحوه استقبال، تردید خود را برای حضور در شیکاگو اعلام کردیم، متعاقبا امروز (دیروز) نیز در نامه‌ای جداگانه به دلیل آن که ‌‌باید کرامت نظام جمهوری اسلامی ایران حفظ گردد، صراحتا انصراف خود را با وجود در اختیار داشتن بلیت و روادید از حضور در شیکاگو اعلام کردم.‌» داوری درحالی تاکید دارد که انصرافش از حضور در آمریکا در‌واقع واکنشی اعتراضی به معطلی تیم ملی ایران در فرودگاه شیکاگوست که جسته و گریخته شنیده می‌شود پیش از این اتفاق و با دستور مستقیم وزارت ورزش سفر داوری به آمریکا لغو شده بود. آن هم به دلیل هجمه‌ای که از سوی رسانه‌ها به سرپرستی غیرقانونی او بر فدراسیون والیبال وارد بود. داوری از 16 آذر 97 تاکنون(به مدت 7 ماه) به عنوان سرپرست فدراسیون والیبال انتخاب شده و هم‌اکنون یک ماهی می‌شود که مهلت قانونی سرپرستی او در این فدراسیون به پایان رسیده است. ناگفته نماند که خبر لغو سفر داوری به آمریکا با دستور وزارت ورزش هنوز از سوی هیچ منبع خبری رسمی به تایید نرسیده است. در واپسین ساعات دیروز هم وزارت ورزش با انتشار بیانیه‌ای رفتار آمریکایی‌ها را محکوم کرد و نوشت: «وزارت ورزش و جوانان ضمن محکوم کردن رفتار غیر‌ورزشی و خارج از قواعد میزبانی رویدادهای جهانی از سوی آمریکا، امیدوار است با توجه به تکرار این رفتار‌، افتخار برگزاری رویدادهایی در این سطح از سوی فدراسیون جهانی به این کشور واگذار نگردد. انتظار داریم برای جبران این رفتار ناشایست مقامات امریکا از ملی‌پوشان عذرخواهی کند و فدراسیون جهانی والیبال نیز دلجویی شایسته‌ای از تیم ایران و قهرمانان آن به عنوان نمایندگان مردم ایران داشته باشند.‌»
برش
وزارت خارجه ایران به آمریکا اعتراض کرد
محسن بهاروند مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه ایران از طریق سفیر سوئیس در تهران به معطل کردن تیم والیبال کشورمان در فرودگاه شیکاگو برای ورود به آمریکا اعتراض کرد. بهاروند ضمن اعتراض به رفتار مقامات آمریکایی گفت: «اگر آمریکا نمی‌تواند منصفانه و بی‌طرفانه میزبان همه تیم‌های ورزشی باشد، بهتر است از میزبانی مسابقات ورزشی خودداری کند.»‌