مناقصه ها و مزایده های دولتی و عمومی در اتاق شیشه ای

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اطلاعات معاملات تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون برگزاری مناقصه ها و دیگر قوانین مالی و معاملاتی بخش عمومی را منتشر کرد. اطلاعاتی که تمام خریدهای دستگاه ها حتی در حد 2 تا 3 میلیون تومان و تمام دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی حتی شهرداری های شهرهای کوچک را شامل می شود.
براساس این گزارش، وزارت صنعت، معدن و تجارت، در راستای انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، اطلاعات معاملات تمام وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون برگزاری مناقصه ها و دیگر قوانین مالی و معاملاتی بخش عمومی را در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت به نشانی
 www.setadiran.ir و در پنل شفاف‌سازی معاملات در دسترس مردم قرار داده است بر این اساس امکان اطلاع همه فروشندگان کالاها و خدمات از همه درخواست های خرید و مناقصه ها و مزایده های دستگاه ها فراهم است. به این ترتیب دستگاه ها درخواست های خود را برای هر نوع خرید اعم از خرید کالاها و تجهیزات تا برگزاری مناقصه ها و مزایده ها باید در این سامانه ثبت کنند و زمان لازم برای مراجعه فروشندگان یا متقاضیان شرکت در مناقصه و مزایده را مشخص می کنند و متقاضیان می توانند ضمن اطلاع از مبلغ پیشنهادی دستگاه ها برای فروش محصول خود یا شرکت در مناقصه و مزایده اقدام کنند. این سامانه که اکنون بیش از 276 هزار تقاضای خرید، مزایده و مناقصه را در خود درج کرده است، نام دستگاه (سازمان)، نوع معامله (خرید، مناقصه، مزایده و انواع آن ها) موضوع معامله و مبلغ را نشان می دهد. به عنوان مثال اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر، درخواست خرید صندلی کنفرانس مدلC505 با نام تجاری نیلپر را ارائه کرده است و مهلت پاسخ متقاضیان به این درخواست، ساعت 13:59 روز 7 شهریور امسال است و مبلغ پیشنهادی یک میلیون و 204 هزار تومان برای خرید 14 صندلی است.