لطمه به اعتبار آژانس اتمی

بسم‌الله الرحمن الرحیم
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به درخواست آمریکا برای بررسی میزان پایبندی ایران به برجام پاسخ مثبت داده و قرار است فردا جلسه شورای حکام آژانس برای بررسی موضوع تشکیل گردد. این خواسته واشنگتن بسیار گستاخانه است که در عین خروج از برجام و عدم پایبندی به تعهداتش، خواستار پایبندی ایران به هر قیمت ممکن به برجام است. پایبندی جمهوری اسلامی ایران به برجام برای 14 بار به تایید آژانس رسیده و حتی تصمیمات اخیر ایران هم دقیقاً منطبق بر مواد 26 و 36 برجام است که با هدف ایجاد تعادل در عملکرد طرفهای برجام صورت می‌گیرد. مشکل بزرگ آمریکای ترامپ اینست که هیچ‌یک از انتظارات چهارگانه‌اش در خروج برجام برآورده نشده است.
1- آمریکا با اعمال فشار حداکثری انتظار داشت صادرات نفت ایران را به صفر برساند ولی نتوانست.
2- ‌دار و دسته ترامپ منتظر شورش‌های خیابانی در ایران بودند ولی شرارت فزاینده آنها به نتایج دلخواه منجر نشد. کاملاً طبیعی است که یک ملت بزرگ و فرهیخته حتی اگر مشکلاتی هم در میان باشد، علیه منافع ملی و مصالح کشور خود عمل نخواهد کرد که دشمن شروری چون ترامپ، جان بولتون و مایک پمپئو را خشنود سازد.


3- آمریکای ترامپ منتظر همراهی و اطاعت سایر کشورها از سیاست‌های خلاف کاخ سفید بود. بولتون و پمپئو همواره سایر کشورها به‌ویژه متحدین آمریکا را شماتت می‌کنند که چرا در دشمنی علیه ایران با آنها همصدا نمی‌شوند. سایر کشورها حتی در اجرای سیاست‌های فرامرزی آمریکا هم با اکراه و تاخیر همراهی می‌کنند. بگذریم از رژیم‌های مفلوک انگلیس و فرانسه که از همصدائی با واشنگتن به دنبال اهداف دیگری هستند و برای ترامپ خوش‌رقصی می‌کنند که البته آنها هم راه به جائی نخواهند برد.
4- ترامپ انتظار داشت با تشدید تحریم‌ها و خروج از برجام، ایران را عصبانی کند تا از برجام خارج شود یا تصمیمی بگیرد که مسئولیت نقض برجام را متوجه ایران کند ولی صبر استراتژیک و تصمیمات هوشمندانه و منطقی ایران، اساس محاسبات آنها را به‌کلی برهم زد و زمینه انزوای سیاسی – تبلیغاتی آمریکا را فراهم ساخت.
تصمیم و انتظار طرفهای اروپائی برجام هرچه باشد، ایران با برداشتن گام دوم در تلاش برای ایجاد توازن در برجام به تصمیمات سنجیده روشنی دست زده که منافعش را تضمین کند و در عین حال در چارچوب مفاد برجام عمل نماید. ایران بارها اعلام کرده که اگر حسن نیتی در سایر طرفهای برجامی مشاهده کند و مطمئن باشد که صادقانه عمل می‌کنند و به برجام بازگشته‌اند، اصرار به ادامه راه کنونی ندارد و تصمیماتش برگشت‌پذیرند ولی هرگز به آمریکا و حمایت‌های کاغذی، بی‌هزینه و بدون پشتوانه طرفهای اروپائی اعتمادی ندارد.
برخی طرفهای اروپائی این روزها به تکرار خواسته‌های واشنگتن و مذاکره پیرامون برجام پرداخته‌اند درحالی که برجام یک توافق نهائی و قطعی است که دیگر جائی برای بحث و مذاکره مجدد ندارد. حتی واکنش‌های گسترده سیاستمدارانه و رسانه‌های غربی و به‌ویژه آمریکایی در جهت انتقاد از تصمیمات شتاب‌زده، بی‌منطق و غیراصولی آمریکای ترامپ به اندازه کافی در این زمینه روشنگر است و نشان می‌دهد که آنها حتی تندتر از ایران به نقد و بررسی عملکرد خلاف واشنگتن پرداخته‌اند و با جملات و عبارات گزنده‌ای از اینهمه بی‌ثباتی و سردرگمی گلایه دارند. قطعاً ترامپ انتظار نداشت با تصمیمات ابلهانه‌اش در چنین بن‌بست عجیبی گرفتار شود و با اتکا به دیدگاه یک خبرنگار که تصادفاً در کنارش بوده، از تصمیم به جنگ و شرارت منصرف شود ولی در مقیاس جهانی، حرفی برای گفتن نداشته باشد.
لازم است کشورهای حاضر در ساختار شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لااقل این‌بار مسئولانه تخلف آمریکا در برجام را به‌وضوح اعلام کنند و به ترامپ بفهمانند که براساس اطلاعات و پیشنهادات غلط به تصمیماتی رسیده که راهی به جز بازگشت به برجام و پایان دادن به تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران برایش باقی‌نمانده است. این کمترین انتظار از شورای حکام است که واقعیت‌های عینی و ملموس را به آمریکای ناقض برجام گوشزد کند. صرف‌نظر از مواضع مغرضانه کشورهایی که می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و مشکلات خود را حل کنند، هیچ صاحب‌نظر منصف و بی‌طرفی رفتارهای غیرمنطقی و خصمانه واشنگتن را تایید نمی‌کند بلکه به عکس تصریح می‌کند که مواضع و رفتار ایران قابل درک است و این آمریکای ترامپ است که مسئول عواقب خروجش از برجام است. برخی صاحب‌نظران حتی پا را فراتر گذاشته و می‌گویند ایران متعادل عمل کرده درحالی که می‌توانست و هنوز هم می‌تواند گام‌های بسیار دیگری را بردارد.
طرفهای اروپائی پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام، در 11 مورد تعهداتی دادند که خسارات ایران براثر سیاست‌های یکجانبه و ضدایرانی آمریکا را جبران کنند که البته هیچ‌یک از آنها را عملی نکرده‌اند. آمریکا حتی با اعمال فشار در مورد فروش آب سنگین و اورانیوم مازاد بر 300 کیلو هم انتظار داشت بلکه ایران تولیدش را متوقف کند و در واقع مسئول مستقیم اوضاع کنونی است که باید پاسخگو باشد.
جای تعجب است کشورهایی که تصمیمات جدید ایران را وارونه جلوه می‌دهند و آنرا نقض برجام تلقی کرده و برای محکومیت آن از یکدیگر سبقت می‌گیرند، چرا 14 ماه است که هیچ موضعی علیه خروج آمریکا از برجام، تحریم ایران و توسل به سیاست‌های ضدایرانی ترامپ در تحمیل فشار حداکثری به ملت بزرگ ایران اتخاذ نکرده‌اند و به سکوت خود ادامه می‌دهند.
در این میان، تمکین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به درخواست آمریکا برای تشکیل جلسه شورای حکام و بررسی میزان پای‌بندی ایران به برجام، یک طنز تاریخی است. آژانس به جای آنکه دولت ترامپ را به‌خاطر خروج از برجام که دهن‌کجی به یکی از مهم‌ترین معاهدات بین‌المللی است، خاطی اعلام کند آن را در جایگاه شاکی پذیرفته و با این اقدام، اعتبار خود را زیرسوال برده است.
سایر اخبار این روزنامه
شناسایی سلطان مسکن با 2500 واحد خالی در تهران سخنگوی سازمان انرژی اتمی: سطح غنی‌سازی ایران به 4.5 درصد رسید معاون اول رئیس جمهور: کشور‌های طرف قرارداد در برجام از فرصت 60 روزه تا شروع گام سوم کاهش تعهدات استفاده کنند رئیس مجلس مصر: چیزی به نام «معامله قرن» وجود ندارد کوشنر به شکست «نشست بحرین» اعتراف کرد اعزام اولین گروه از زائران حج تمتع دکتر ظریف طی نامه ای اقدامات ایران در گام دوم کاهش تعهدات برجامی را برای موگرینی ارسال کرد گاردین خبر داد احتمال دیدار دیپلمات‌های اروپا و ایران تا هفته آینده وزیر دفاع پیشین آمریکا از سیاست ترامپ علیه ایران انتقاد کرد شناور کلاس «حیدر» به یگان مرزبانی دریایی ناجا الحاق شد لطمه به اعتبار آژانس اتمی در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ گزارش وزارت جهاد کشاورزی در خصوص مبارزه با ملخ‌های صحرایی بررسی شد از طریق سفیر سوئیس وزارت خارجه به معطلی تیم ملی والیبال ایران در فرودگاه شیکاگو اعتراض کرد مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) خبر داد: رایزنی با دولت برای ترخیص 15 درصد از واگن‌های خریداری شده مترو از گمرک با رونمایی از سند ملی ؛ گوشت مرغ درجه بندی می‌شود دکتر روحانی قانون تشکیل منطقه آزاد تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را ابلاغ کرد بازپس گیری 200 ملک و خودرو از مدیران سابق شهرداری