دکتر ظریف طی نامه ای اقدامات ایران در گام دوم کاهش تعهدات برجامی را برای موگرینی ارسال کرد

نامه دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان خطاب به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارسال شد.
در این نامه در مورد گام دوم ایران برای کاهش تعهدات برجامی‌اش مطالبی مطرح شده و موارد مربوطه به صورت جزئی بیان شده است.
سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه روز یکشنبه از تهیه نامه ظریف به موگرینی برای اعلام جزئیات گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران خبر داده بود.
* اتحادیه اروپا خواستار پایبندی "کامل" ایران به توافق هسته‌ای شد


اتحادیه اروپا نگرانی "شدید" خود را درباره گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران ابراز کرد.
سخنگوی اتحادیه اروپا دیروز اعلام کرد که این اتحادیه درباره اعلام ایران مبنی بر غنی‌سازی اورانیم در سطحی بالاتر از سطحی که در برجام تایید شده است «به شدت نگران است».
این سخنگو گفت: اتحادیه اروپا از تهران می‌خواهد تا هر اقدامی را که برخلاف توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی باشد را متوقف کرده و به حالت اولیه باز گرداند.
* چین: مساله هسته‌ای ایران باید از طریق دیپلماسی حل و فصل شود
چین ضمن هم با اظهار نگرانی در مورد تصمیم تهران مبنی بر افزایش غنی سازی اورانیوم، تاکید کرد که مساله هسته‌ای ایران باید از طریق دیپلماسی حل و فصل شود.
«گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی در پکن تصریح کرد: چین همچنین از همه طرف‌های برجام می‌خواهد که خویشتنداری خود را حفظ کنند.
* پاریس در تلاش برای کاهش تنش‌ها میان اعضای برجام
وزارت خارجه فرانسه هم با صدور بیانیه‌ای تصریح کرد پاریس در تماس نزدیک با شرکای برجام، برای کاهش تنش‌ها تلاش می‌کند.
وزارت خارجه فرانسه در این بیانیه با اشاره به اعلام ایران مبنی بر بالابردن سطح غنی سازی خود از 3.67 درصد تعیین شده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) افزود: ما منتظر تایید این اقدام ازسوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم و از ایران درخواست می‌کنیم که به فعالیت‌های مغایر با تعهداتش پایان دهد.
همچنین در این بیانیه تاکید شده است: فرانسه در تماس نزدیک با شرکای مربوطه در برجام برای انجام اقدام‌های لازم در کاهش تنش‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای ایران است.‌
* تنش‌های ایران و آمریکا باید از طریق گفتگو حل شود
زاپن هم خواستار حل و فصل تنش‌های ایران و آمریکا از طریق گفتگو شد.
ژاپن در عین حال نسبت به تصمیم ایران مبنی بر افزایش غنی سازی اورانیوم ابراز نگرانی کرد و علیرغم خروج یک طرفه آمریکا از توافق هسته‌ای و دهن کجی ترامپ به جامعه بین المللی، از تهران خواست همچنان به این توافق پایبند باشد و از اقدامات بعدی برای تضعیف برجام جلوگیری کند.
معاون سخنگوی دولت ژاپن افزود: ژاپن که دارای روابط دوستانه‌ای با ایران است همیشه از توافق هسته‌ای به عنوان راهی برای تقویت ثبات در خاورمیانه حمایت کرده است.
یاسوتوشی نیشیمورا گفت: ژاپن همچنان نقش خود را در کاهش تنش و تثبیت وضعیت خاورمیانه از طریق همکاری با کشورهای دیگر ادامه خواهد داد ما بر این باوریم که تنش‌های ایران و آمریکا باید از طریق گفت‌و‌گو حل و فصل شود.
* رئیس مرکز امنیت و انرژی روسیه: آمریکا مسئول وضعیت کنونی در برجام است
رئیس مرکز امنیت و انرژی روسیه نیز با بیان اینکه تحریم‌ها و تهدید‌های آمریکا کشورهای اروپایی را وادار به خودداری از اجرای تعهدات خود در برجام کرده است، اظهار داشت: آمریکا مسئول اصلی وضعیت کنونی در برجام و اجرا نشدن این توافق بین‌المللی است.
آنتون خلوپکوف تصریح کرد: گام جدید اعلام شده ازسوی ایران برای افزایش سطح اورانیوم غنی شده حاکی از این واقعیت است که تهران نمی‌خواهد نظاره گر نقض حقوق خود در برجام باشد.
خلوپکوف با اشاره به این واقعیت که برجام یک توافق چندجانبه است، اظهار داشت: اگر یک یا چند طرف از این توافق از اجرای تعهدات خود سر باز می‌زنند نباید انتظار داشته باشند طرف مقابل آن را به طور کامل اجرا کند.
خلوپکوف افزود: ایران یک سال پس از خروج آمریکا از برجام صبر کرد و گام نخست خود را برداشت و پس از اینکه اتحادیه اروپا به تعهدات خود در برجام عمل نکرد، ایران گام دوم خود را اعلام کرد.
رئیس مرکز امنیت و انرژی روسیه خاطرنشان کرد: اما تروئیکای اروپایی قصد کمک واقعی به تسهیل تجارت ایران با کشورهای دیگر را ندارد و اینستکس فقط شامل کالاهای غیرمشمول تحریم‌های آمریکا می‌شود.
خلوپکوف افزود: این گونه رفتار طرف‌های غربی حاکی از ناتوانی یا بی‌تمایلی برای اجرای کامل برجام است و بیانات آنها در حمایت از این توافق بین‌المللی را زیر سوال می‌برد.
کارشناس روس در همین حال معتقد است که ایران باید مراقب باشد تا در دامی که ازسوی آمریکا علیه برجام گسترده شده نیفتد زیرا این کشور را به سوی انجام اعمال بیشتر که فاصله گرفتن از برجام تعبیر می‌شود، هدایت می‌کنند.
خلوپکوف خویشتنداری ایران و اقدام سنجیده را نکات مهم در رویارویی با آمریکا خواند زیرا ایالات متحده از هر اقدام ایران در جهت سیاه نمایی از این کشور استفاده می‌کند.
* نشریه اتریشی: اقدام برجامی ایران،پایان کار توافق هسته‌ای نیست
نشریه اتریشی "اشتاندارد" هم با اشاره به تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی سازی اورانیوم در واکنش به خروج دولت ترامپ از برجام و بی‌عملی اروپایی‌ها تاکید کرد این اقدام به منزله پایان کار توافق هسته‌ای نیست.
این نشریه افزود: با این حال این کار به معنای پایان کار توافق هسته‌ای نیست که در سال 2015 میلادی اجرایی شد و توانست برای چندین سال فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درآورد.
به نوشته اشتاندارد، ایران با اقدامات اخیر خود انگشت اتهام را به سوی امضاءکنندگان اروپایی برجام از جمله آلمان، فرانسه و انگلیس گرفته و اعلام کرده است که تلاش‌های آنها برای بازگرداندن منابع اقتصادی ناشی از برجام ناچیز بوده است.
سایر اخبار این روزنامه
شناسایی سلطان مسکن با 2500 واحد خالی در تهران سخنگوی سازمان انرژی اتمی: سطح غنی‌سازی ایران به 4.5 درصد رسید معاون اول رئیس جمهور: کشور‌های طرف قرارداد در برجام از فرصت 60 روزه تا شروع گام سوم کاهش تعهدات استفاده کنند رئیس مجلس مصر: چیزی به نام «معامله قرن» وجود ندارد کوشنر به شکست «نشست بحرین» اعتراف کرد اعزام اولین گروه از زائران حج تمتع دکتر ظریف طی نامه ای اقدامات ایران در گام دوم کاهش تعهدات برجامی را برای موگرینی ارسال کرد گاردین خبر داد احتمال دیدار دیپلمات‌های اروپا و ایران تا هفته آینده وزیر دفاع پیشین آمریکا از سیاست ترامپ علیه ایران انتقاد کرد شناور کلاس «حیدر» به یگان مرزبانی دریایی ناجا الحاق شد لطمه به اعتبار آژانس اتمی در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ گزارش وزارت جهاد کشاورزی در خصوص مبارزه با ملخ‌های صحرایی بررسی شد از طریق سفیر سوئیس وزارت خارجه به معطلی تیم ملی والیبال ایران در فرودگاه شیکاگو اعتراض کرد مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) خبر داد: رایزنی با دولت برای ترخیص 15 درصد از واگن‌های خریداری شده مترو از گمرک با رونمایی از سند ملی ؛ گوشت مرغ درجه بندی می‌شود دکتر روحانی قانون تشکیل منطقه آزاد تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را ابلاغ کرد بازپس گیری 200 ملک و خودرو از مدیران سابق شهرداری