مهندسی انتخابات نظام‌پرستاری از اتاق فرمان «بی‌بی‌سی» و «من‌وتو»

سرویس جامعه جوان آنلاین: علاوه بر این برخی شواهد از جمله ورود سازمان‌یافته شبکه‌های معاندی نظیر بی‌بی‌سی، VOA و من و تو در حمایت جانبدارانه از پرستاران برای معرفی آنان به عنوان قشر ناراضی نسبت به حاکمیت نشان از آن دارد که جریان‌هایی درصدد هستند عامدانه از نام و عنوان سازمان نظام پرستاری جهت نیل به اهداف و مقاصد سیاسی بهره‌برداری کنند. با عنایت به جمعیت ۵۰۰ هزار نفره پرستاران کشورمان که چیزی حدود ۱۲۰ هزار نفر از آنان در این سازمان صنفی عضو هستند، دخالت مهندسی شده برخی جریان‌ها برای سازماندهی این جمعیت بزرگ به نفع مقاصد سیاسی خاص می‌تواند چالش‌های بزرگی را فراروی این جامعه خدوم قرار داده و آن‌ها را به ابزاری برای تسویه حساب‌های سیاسی تبدیل کند؛ ماجرایی که با سیاست‌زده‌کردن مطالبات بحق این فرشتگان سفیدپوش، پرستاران کشورمان را از تحقق مطالباتشان دورتر می‌کند و فضای جامعه را با تنش مواجه می‌سازند.
دخالت‌های سازمان‌یافته برای تغییر در نتایج انتخابات سازمان نظام پرستاری با تأیید صلاحیت‌ها آغاز شد. جریانی سیاسی عزم جدی دارد که تمام سمن‌ها را در اختیار کسانی قرار می‌دهد که بنیه قوی علمی و صنفی ندارند و دارای سوء‌سابقه‌های قضایی هستند و توسط همین ساختار وزارت بهداشت در دوره‌های قبل رد صلاحیت شده‌اند، اما انگار در این دوره بنا به مصالحی قرار است تا همین افراد با حمایت جریانی سیاسی وارد سازمان نظام پرستاری شوند تا نمک‌گیر شده و در روز مبادا به نفع جریان حافظ منافع‌شان وارد میدان شوند. شاید این روز مبادا انتخابات مجلس، انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و شاید حتی برای جریان‌هایی جدی‌تر باشد. با عنایت به ارتباط پرستاران با مردم و حساسیت‌های کاری آنان، در دست گرفتن جریان پرستاری در کشور همچون در دست گرفتن نخ تسبیحی است که می‌تواند در کل فضای جامعه نارضایتی یا رضایت ایجاد کند.
تأیید صلاحیت‌های پرابهام
پرچالش‌ترین حاشیه‌ای که می‌توان بر انتخابات این دوره سازمان نظام پرستاری نوشت، ماجرای تأیید صلاحیت کاندیداهاست. اگر به سراغ ملاک‌های تأیید صلاحیت کاندید‌ها در انتخابات سازمان نظام پرستاری بروید، متوجه خواهید شد عدم سابقه محکومیت منجر به محرومیت از حقوق اجتماعی یکی از این ملاک‌هاست و، اما برخی از نامزد‌های انتخابات جاری، به رغم محکومیت کیفری تأیید صلاحیت شده‌اند و برعکس افرادی دارای حسن سابقه و توانایی علمی و صنفی رد صلاحیت شده‌اند. جالب اینجاست که برخی از افراد تأیید صلاحیت‌شده پرونده‌های فساد مالی و حتی فساد اخلاقی دارند.


داشتن کارت عضویت در سازمان نظام پرستاری هم از ملاک‌های ثبت رأی در این انتخابات است. جالب اینجاست که در انتخابات جاری به رغم آنکه بسیاری از اعضا چندین سال کارت عضویت داشته و حق عضویت پرداخت می‌کرده‌اند، در این انتخابات به بهانه عدم پرداخت حق عضویت (معوقات چند ماهه) – نه نداشتن کارت عضویت- برخی از نامزد‌ها را ردصلاحیت کرده و از سویی دیگر نیز با کارشکنی مانع از تمدید کارت عضویت و تسویه بدهی معوق شدند. برخی از این نامزد‌ها سابقه چندین دوره حضور در هیئت‌مدیره استان‌ها، شورای عالی سازمان و حضور به عنوان معاون سازمان نظام پرستاری را داشته‌اند.
در دوره‌های قبل ستاد اجرایی حداقل پنج، شش جلسه برای برگزاری فرآیند انتخابات برگزار می‌کرد، اما این بار تنها دو جلسه ۴۵ دقیقه‌ای تشکیل شده است که این روند از یک فرآیند مهندسی شده در جریان انتخابات پرده برمی‌دارد. از سوی دیگر صندوق‌ها باید به فرمانداری برود و با حضور نماینده ناجا و فرمانداری در هنگام شمارش آرا حضور داشته باشند، اما هنوز این مسئله نهایی نشده است.
عوامل مؤثر بر انتخابات
به غیر از اختلافات درونی میان متولیان نسل اول سازمان نظام پرستاری برخی متغیر‌های بیرونی نیز مسیر را برای این دخالت‌های مهندسی شده هموارتر کرده است. تحولات اجتماعی کشور زمینه را برای طرح مطالبات این قشر زحمتکش افزایش داده و از سوی دیگر سیاست‌های پزشک سالارانه وزارت بهداشت مانع از دستیابی این قشر به مطالباتشان شده است. در کنار این‌ها اجرای طرح تحول سلامت هم با افزایش بار کاری پرستاران از یک سو و افزایش ۵ /۲ برابری مزد درمان پزشکان از سوی دیگر موجب نارضایتی پرستاران شد. آن هم در شرایطی که طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری سال‌هاست منتظر اجرا مانده است. نکته مهم اینجاست که تمام کارشکنی‌های رخ داده در این بین به نام معاون پرستاری وقت وزارت بهداشت تمام شد.
آسیب‌ها و آفت‌ها
با بررسی شرایط موجود می‌توان دریافت آفت‌ها و آسیب‌هایی انتخابات نظام پرستاری را تهدید می‌کند. سوء‌استفاده از شرایط به وجود آمده در انتخابات به ویژه به هنگام تبلیغات در جهت سیاه‌نمایی وضعیت موجود، ادعای تقلب بعد از برگزاری انتخابات و تلاش در جهت امنیتی‌کردن این موضوع صنفی ازطریق تجمع، بیانیه، اعتصاب و ساماندهی اعتراضات گسترده به دلایل مختلف صنفی در قالب‌های تجمع، اعتصاب، تحصن، راهپیمایی و... بعد از پیروزی طیف غیر هم‌سو اتفاقاتی است که نمی‌توان احتمال وقوع آن را رد کرد. بهانه این تجمعات هم عملیاتی‌شدن قانون مصوب مجلس مبنی برآغاز تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، متوقف شدن طرح مبتنی بر عملکرد (نرم افزار قاصدک) و عدم اجرای طرح آموزش و تربیت کمک پرستار یک‌ساله خواهد بود؛ موضوعاتی که پیشتر نیز از سوی برخی لیدر‌های این جریان به عنوان اعتراضات اصلی این قشر مطرح شده بود، اما نکته اینجاست که دستور ارسال تعرفه‌های پرستاری به شورای عالی بیمه صادر شده و بناست تا اشکالات طرح مبتنی بر عملکرد برطرف شود و چندین جلسه کارشناسی در سطح شورای معاونان و نیز در معاونت پرستاری وزارتخانه منجر به اصلاح بسیاری از اشکالات شده است. در اینجاست که می‌توان ردپای جریاناتی از خارج جامعه پرستاری را در ایجاد فشار و تنش‌های اجتماعی شناسایی کرد. جریاناتی که حاضرند برای این تجمعات هزینه کنند و کار تشکیلاتی سیاسی بلدند.