مختصات گام سوم ایران برای کاهش تعهدات برجامی




گروه سیاسی/ غنی سازی ایران از روز گذشته حد مجاز خود بر اساس توافق برجام یعنی 3.67 درصد را گذراند. این اقدام در چارچوب گام دوم ایران برای کاهش تعهدات برجامی خود در مقابل بدعهدی طرف‌های برجام و برآورده نکردن خواسته‌های ایران انجام شده است. اولین گام جمهوری اسلامی ایران هم 60 روز پیش و در قالب افزایش میزان تولید اورانیوم البته در همان سطح 3.67 درصد بود که در روزهای گذشته از مرز 300 کیلو گرم گذشته است. حالا ایران هشدار داده در صورت برآورده نشدن مطالبات ایران و تداوم بی توجهی طرف‌های برجام به تعهدات خود بخصوص در تسهیل فروش نفت و انتقال مالی گام سوم خود را 60 روز دیگر برمی‌دارد.


روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود درباره گام سوم گفت: ما گام سوم را بعد از اتمام ۶۰ روز گام دوم برمی‌داریم در حال حاضر در حال بررسی امور هستیم و اگر طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل نکنند و همچون گذشته به گفتاردرمانی اکتفا کنند، ایران گام سوم را محکم‌تر و قاطع‌تر برخواهد داشت. به گزارش «ایران»، سید عباس موسوی  در پاسخ به این سؤال که گام سوم چگونه خواهد بود و آیا فراتر از برجام است، اظهار کرد: گام‌های ما در راستای کاهش تعهدات برجام در چارچوب حقوقی است که در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام به ما داده شده است مگر اینکه در این بین برخی از کشورها بخواهند اقدامات عجیب و غریبی انجام دهند.
در این صورت ما منتظر گام سوم نخواهیم بود و گام نهایی خود را برمی‌داریم. ما سناریوهای لازم را طراحی کرده‌ایم و بر اساس این سناریوها عمل خواهیم کرد مگر اینکه تلاش‌هایی در راستای تحقق خواسته‌های ایران صورت بگیرد و خواسته‌های ایران محقق شود. وی همچنین خبر داد که در روزها و هفته‌های آتی  سفرهایی از سوی مقامات ایران به دیگر کشورها انجام خواهد شد و همچنین از سوی کشورهای دیگر نیز سفرهایی به ایران صورت می‌گیرد و هر موقع این سفرها نهایی شد آن را اعلام می‌کنیم.
 بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم گفت که گام دوم را برای افزایش سطح غنی سازی به بیش از ۳.۶۷ درصد آغاز کردیم که عصر دوشنبه به 5/4 درصد رسید. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی درباره گزینه‌های مطرح برای اجرا در گام سوم کاهش تعهدات برجامی گفت: سلیقه‌های مختلفی در این باره هست که کدام یک از گزینه‌ها را اجرا کنیم، اما مهم آن است که در انتخاب گزینه‌ها لجبازی نمی‌کنیم بلکه با آرامش، حساب شده و متناسب با نیازهای کشور اقدام می‌کنیم که یکی از این گزینه‌ها می‌تواند افزایش تعداد سانتریفیوژها باشد.  کمالوندی نصب دوباره سانتریفیوژهای «IR-2» یا «IR-2M» و افزایش تعداد سانتریفیوژهای فعال در آبشارهای غنی‌سازی را از دیگر گزینه‌های مطرح در گام سوم کاهش تعهدات برجامی برشمرد.
وی تأکید کرد: گزینه‌های زیادی برای اجرا در گام بعدی کاهش تعهدات برجامی وجود دارد، اما اجرای آن باید منطق اقتصادی و فنی داشته باشد چنانکه منطق فنی اکنون ما این است که به غنی سازی برای سوخت رآکتورهای قدرت و نیروگاه‌ها نیاز داریم. به عنوان نمونه اگر به سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران نیاز باشد آن را می‌سازیم و این محدودیت برطرف شده است. کمالوندی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا غنی سازی ۲۰ درصد در برنامه‌های ما برای کاهش تعهدات برجامی وجود دارد، گفت: سوخت ۲۰ درصد اکنون مورد نیاز ما نیست، اما اگر بخواهیم آن را تولید می‌کنیم وقتی ۳.۶۷ درصد غنی سازی را کنار گذاشته‌ایم هیچ مانع و مشکلی برای این کار نداریم. سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: گزینه‌های مختلفی برای گام سوم درنظر گرفته‌ایم که در جلسات مختلف در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با حضور نمایندگان نهادهای مختلف درباره آن گفت‌وگو می‌کنیم و به طور معمول نمایندگان سازمان ما گزینه‌های فنی را مطرح می‌کنند.
معاون سازمان انرژی اتمی به طرف‌های اروپایی تأکید کرد: به طور قطع و یقین هر قدر جلوتر برویم تعداد تعهداتی که کنار گذاشته‌ایم و تعلیق کرده‌ایم بیشتر خواهد شد پس بهتر است هرچه زودتر تدبیر کنند.