بلای زلزله این بار در خوزستان

گروه حوادث/ وقوع زمین لرزه 5.7 ریشتری در بخش‌هایی از استان خوزستان، یک کشته و دست کم 70 مجروح برجا گذاشت و به ساختمان‌های زیادی آسیب وارد کرد.به‌گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، این زلزله که بزرگ‌ترین زمین لرزه خوزستان به شمار می‌رود، ساعت 11 و 30 دقیقه صبح یکشنبه در عمق 17 کیلومتری زمین و در منطقه کم جمعیت و کوهستانی «گلگیر» در 45 کیلومتری مسجد سلیمان اتفاق افتاد و دست کم با هفت پس لرزه با قدرت بالای 4 ریشتر همراه بود.این لرزش‌ها علاوه بر اهواز در شهرستان‌های شادگان، مسجدسلیمان، حمیدیه، شوشتر، باغملک، هفتکل، شوش، بندر ماهشهر، هندیجان، هویزه، دزفول و اندیکای استان خوزستان، کشورهای عراق و کویت و چند استان همجوار احساس شده است.
یک کشته و دهها  مصدوم/ اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: «تیم‌های امدادی بلافاصله پس از وقوع زلزله به حال آماده باش درآمدند. زلزله قربانی نداشت اما یک مرد سالخورده در منطقه 22 بهمن مسجد سلیمان به‌دلیل ترس ناشی از زلزله جان باخت. اما بیش از 64 نفر نیز مصدوم داشت که بسیاری از آنها سرپایی درمان شدند.»
بافت‌های فرسوده خسارت دیده‌اند/ شهام سلیمانی، شهردار مسجدسلیمان نیز گفت: «زمین لرزه باعث قطع برق در برخی مناطق مسجد سلیمان شد. بیشتر خسارت‌ها ناشی از زلزله در مناطق دارای بافت فرسوده رخ داده اما آسیب‌ها به سایر نقاط جدی نبوده است. همچنین چند مجتمع تجاری نیز در این شهر آسیب دیده‌اند.»مصطفی سمالی، فرماندار ایذه گفت: بیشتر خسارت‌های وارد شده در روستاهای سوسن و مرغا بوده است و ساختمان‌های خسارت‌دیده حدود ۳۰ درصد دچار آسیب شده‌اند.
براساس اعلام شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب، زلزله مسجدسلیمان، خسارتی به تأسیسات نفتی مناطق نفت‌خیز جنوب وارد نکرده است.


تخلیه بیمارستان نفت/ کیامرث حاجی‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان گفت: بخشی از بیمارستان قدیمی نفت در مسجد سلیمان به‌دلیل زمین‌لرزه تخریب شده اما آسیبی به بیماران وارد نشده است و دستور تخلیه بیمارستان را صادر کرده‌ایم.
آماده‌باش امدادی/ مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: در مناطق روستایی مسجدسلیمان دیوار برخی منازل دچار ترک خوردگی شده‌اند و در محور‌های فرعی شهرستان مسجد سلیمان کوه به‌صورت محدودی ریزش کرده است. زلزله در چهارمحال و بختیاری و بوشهر نیز بدون صدمات جانی بوده است.