وقوع زلزله ۵.۷ ریشتری در مسجدسلیمان

وقوع زلزله ۵.۷ ریشتری در مسجدسلیمان تا زمان تنظیم خبر یک کشته داشته و تعداد زخمی‌ها 53 نفر اعلام شده است، برخی از ساختمان‌های مسکونی تخریب‌شده و روند ارزیابی خسارات ادامه دارد.به گزارش مهر، زمین ‌لرزه‌ای در ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه و ۳۳ ثانیه پیش از ظهر دوشنبه هفدهم تیرماه سال جاری در حوالی مسجد سلیمان رخ داد که باعث شد علاوه بر همه شهرهای خوزستان برخی استان‌های هم‌جوار از جمله همدان و لرستان نیز تکان بخورد. براساس این گزارش، کانون این زمین‌لرزه ۵.۷ ریشتری استان خوزستان، حوالی مسجدسلیمان بوده است. عمق این زمین‌لرزه ۱۷ کیلومتری از سطح زمین اعلام‌شده است. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اعلام آماده باش تمامی دستگاه‌های امدادی در پی زلزله مسجد سلیمان از مرگ یک تن خبر داد.
 اسماعیل نجار در این باره اظهار کرد: به دنبال وقوع زلزله ۵.۷ ریشتری حوالی مسجد سلیمان سازمان مدیریت بحران کشور تمامی تیم‌های امدادی و دستگاه‌های خدماتی را به حالت آماده‌باش در آورد.وی با بیان اینکه تیم‌های ارزیاب دقایقی پس از زلزله به مناطق متاثر از زمین لزره اعزام شدند گفت: برابر گزارش‌ها 53 تن در پی این زمین لزره مصدوم شدند که بیش از نیمی از آنان خدمات درمانی را به شکل سرپایی دریافت کرده‌اند.وی افزود: متاسفانه یک تن نیز جان خود را از دست داده که دلیل آن نیز وحشت ناشی از زمین لزره و سکته بوده است.رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: آماده باش دستگاه‌های امدادی و ارزیابی‌ها همچنان ادامه دارد.سخنگوی سازمان اورژانس کشور در پی وقوع زلزله ۵.۷ ریشتری در شهرستان مسجد سلیمان از اعزام ۱۵ آمبولانس به این منطقه خبر داد.
مجتبی خالدی در تشریح آخرین وضعیت زلزله در خوزستان اظهار کرد: با توجه به وقوع زلزله ۵.۷ ریشتری در شهرستان مسجد سلیمان استان خوزستان، چهار اتوبوس آمبولانس از اهواز، هویزه، آبادان و رامهرمز به مسجد سلیمان اعزام شدند. همچنین ۱۱ دستگاه آمبولانس نیز از شهر‌های اهواز، آبادان، شوشتر، هفتگل و باغملک به این شهرستان منتقل شدند تا امدادرسانی‌های لازم را انجام دهند.مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان گفت: یک محور در شهرستان مسجدسلیمان که به دلیل وقوع زمین لرزه مسدود شده بود، با تلاش راهداران بازگشایی شد.
غلامعباس بهرامی نیا در گفت‌وگو با مهر در خصوص حوادث ناشی از زلزله مسجدسلیمان اظهار کرد: براثر وقوع زمین لرزه در مسجدسلیمان، محور سید صالح به ایذه در دو نقطه دچار ریزش کوه شد.بهرامی نیا افزود: با تلاش راهداران و شرکت نفت این مسیر بازگشایی شد. 


وی ادامه داد: تمامی راههای مواصلاتی شهرستان مسجدسلیمان باز و تردد در آنها جریان دارد.صارم رضایی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان ظهر دیروز در جمع خبرنگاران از آماده باش نیروهای عملیاتی جمعیت هلال احمر لرستان برای اعزام به مناطق زلزله زده استان خوزستان خبر داد و گفت: ۱۰ تیم عملیاتی امداد و نجات جهت اعزام احتمالی برابر دستورات سازمان جمعیت هلال احمر کشور آماده شده اند.وی افزود: تیم واکنش سریع، تیم توانا و هشت تیم عملیاتی به منظور امدادرسانی احتمالی به استان خوزستان در حال آماده باش کامل به سر می برند.رئیس شبکه بهداشت و درمان مسجدسلیمان در کفتگو با خبرنگار مهر با تائید تخلیه شدن بیمارستان نفت مسجدسلیمان اظهار کرد: بعد از وقوع زمین لرزه در مسجدسلیمان دو بخش از این بیمارتسان دچار ریزش که بلافاصله برای حفظ جان و امنیت بیماران، کل بیمارستان تخلیه شد.
وی افزود: بیماران با استفاده از آمبولانس به سایر مراکز درمانی شهر منتقل شده‌اند ولی کلیه کارکنان بیمارستان در حال آماده باش هستند.علی خدادادی رئیس جمعیت هلال احمر استان خوزستان در گفت‌وگو با مهر افزود: زلزله بیشتر باعث ترک خوردگی اماکن و منازل شده و در برخی موارد نیز تخریب هم داشتیم. مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان از مردم شهرستان مسجدسلیمان خواست تا مراقب پس لرزه‌های احتمالی باشند.فرماندار مسجدسلیمان از تخریب شدن برخی ساختمان‌های این شهرستان به علت وقوع زمین لرزه خبر داد.
حیدر حجتی نیا در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وقوع زمین لرزه در مسجدسلیمان اظهار کرد: این زمین لرزه به چند ساختمان در این شهرستان خسارت وارد کرده است.از سوی دیگر ایرج حریرچی (معاون کل وزارت بهداشت) در گفت‌وگو با ایلنا در ارتباط با تمهیدات وزارت بهداشت برای زلزله امروز خوزستان گفت: وزارت بهداشت سریعا برای نیروها مستقر آماده باش در مناطق آ اعلام کرده است. ستاد بحران در استان تشکیل شده است. مسئولان ما و هلال احمر هم به منطقه رفته‌اند و در حال ارزیابی هستند. وی افزود: اقدامات طبق پروتکل در حال انجام است. مدت زمین لرزه طولانی بوده است، فعلا مجروحان در حد سرپایی و سطحی هستند. لازم است تا به مناطق روستائی برویم و بررسی لازم را انجام دهیم.