ناشناخته‌ها

سرمربی بلژیکی تیم‌ملی همان‌طور که وعده کرده بود برای دومین مرحله از آماده‌‌سازی ملی‌پوشان فهرستی اعجاب‌آور را اعلام کرد. مارک ویلموتس در حالی 23 بازیکن را به اردوی آماده‌‌سازی تیرماه دعوت کرده که خبری از لژیونرها نیست، ضمن اینکه به جای سایر بازیکنان داخلی همواره حاضر در اردوها نیز مربی بلژیکی فرصت را به سایر بازیکنان کمتر دعوت شده داده تا توانایی‌‌های خود را بروز دهند. دعوت از 2 آقای گل لیگ دسته اول ایران از جمله تصمیمات جالب توجه و اعجاب‌آور مربی بلژیکی است که باعث شد او هیچ‌کدام از مهاجمان لیگ برتری را در این فهرست قرار ندهد. دیگر نکته جالب توجه اینجاست که سرمربی جدید تیم‌ملی از جمع لژیونرها تنها مهرداد محمدی تازه پیوسته به باشگاه پرتغالی را در فهرست قرار داده تا مشخص شود او تنها در پی شناخت بیشتر از استعدادهای جوان در آینده است. این اردو از 22 تیرماه آغاز می‌شود و هدف از این اردو شناخت ویلموتس از بازیکنان داخلی و جوان‌‌‌‌‌‌تر بیان شده تا به این ترتیب خبری از ملی‌پوشان اصلی؛ چه داخلی و چه لژیونر نباشد. قرار است در این اردو یک بازی تدارکاتی میان تیم‌ملی و تیم امید با هدایت فرهاد مجیدی برگزار شود تا هر دو تیم شرایط خود را محک بزنند.
ویلموتس چرا و چگونه نفرات جدید را به تیم‌ملی دعوت کرد؟
فهرست جدید تیم‌ملی با واکنش‌هایی روبه‌رو و باعث تعجب برخی‌ها شده است. با این حال علت دعوت از این بازیکنان از سوی مارک ویلموتس نگاهی به آینده است تا بتواند برای تیم‌ملی پشتوانه‌‌سازی کند. ویلموتس در پی تغییراتی در تیم‌ملی است و تعدادی از بازیکنان فعلی که پا به سن گذاشته‌اند باید کم‌کم از بازی‌های ملی خداحافظی کرده و جای خود را به بازیکنان جدیدی بدهند. از همین‌رو سرمربی تیم‌ملی به دنبال ارزیابی بازیکنان جوانی است که در لیگ‌های داخلی ایران خود را نشان داده‌اند تا در صورت جلب رضایت او، در آینده به تیم‌ملی اضافه شوند. شاید حضور شهریار مغانلو و پیمان رنجبری به‌عنوان 2 مهاجمی که در فهرست قرار دارند، بیشتر از همه تعجب‌برانگیز باشد؛ نکته جالب در دعوت از این بازیکنان، درخشش آنها در لیگ دسته اول است. مغانلو در ملوان و رنجبری در گل‌گهر سیرجان با 16 گل آقای گل‌های لیگ دسته اول شدند و از همین ‌رو در فهرست تیم‌ملی قرار گرفتند. ویلموتس در اردوی قبلی تیم‌ملی بازیکنان را با توجه به لیست جام‌جهانی و جام ملت‌ها انتخاب کرده بود و پس از اعلام فهرست اولیه، درخواست کرد علی علیپور به عنوان آقای گل 2 فصل گذشته لیگ برتر در اردو حاضر شود. او پس از اردوی اول، بررسی‌های خود را درباره لیگ دسته اول نیز انجام داد و از همکارانش درخواست کرد آقای گل‌های لیگ یک را به او معرفی کنند و به همین دلیل هم 2 آقای گل لیگ دسته اول را به تیم‌ملی فرا خواند. سرمربی بلژیکی تیم‌ملی معتقد است هر بازیکنی در هر سطحی به موفقیت می‌رسد، باید فرصت دیده شدن داشته باشد و به همین دلیل از 2 مهاجم دسته اولی فصل گذشته دعوت به عمل آورده است. ضمن اینکه رنجبری این فصل با گل‌گهر در لیگ برتر حضور خواهد داشت و مغانلو نیز پس از پشت سر گذاشتن خدمت سربازی در ملوان، به پیکان بازگشته و این فصل بازیکن لیگ برتری محسوب می‌شود. در میان بازیکنان دعوت شده به اردوی تیم‌ملی، به سابقه آنها نیز توجه شده و بیشتر این نفرات سابقه حضور در تیم‌های ملی پایه را داشته‌اند.
فهرست ملی‌پوشان دعوت‌شده به اردوی تیرماه به شرح ذیل است:


دروازه‌بان‌ها
محمدرشید مظاهری، مهدی امینی، احمد گوهری
مدافعان
محمد انصاری، محمدحسین مرادمند، سیاوش یزدانی، ایمان سلیمی، دانیال اسماعیلی‌فر، مهدی شیری، محمد نادری و سعید آقایی
هافبک‌ها
علی کریمی، احمد عبدالله‌زاده، رضا اسدی، امیرحسین کریمی، مهرداد محمدی، محمد محبی، محمد کریمی، سعید واسعی، آرش رضاوند و مجید علیاری
مهاجمان
شهریار مغانلو و پیمان رنجبری