خوزستان در گرما لرزید

به گزارش خبرگزاری‌ها، این زلزله ساعت11:30 و در عمق  17 کیلومتری زمین رخ داد تا در 4 ماه اخیر شاهد دومین بلای طبیعی قابل توجه در این استان باشیم.  نزدیک‌ترین نقاط به کانون زمین‌لرزه، مسجدسلیمان با فاصله 19 کیلومتری، قلعه خواجه با فاصله 29 کیلومتری و ایذه با فاصله 37 کیلومتری از مرکز زلزله بودند.
فرماندار مسجدسلیمان در گفت‌و‌گو با فارس، اظهار کرد: بیشترین خسارات و خرابی منازل در منطقه گلگیر به وقوع پیوسته است. حیدر حجتی‌نیا اضافه کرد: در پی وقوع زلزله در این شهرستان، یک پیرمرد به دلیل ترس و اضطراب ناشی از زلزله شدید دچار سکته شد و جان خود را از دست داد. همچنین چندین نفر از اهالی شهرستان دچار آسیب‌دیدگی شدند که به مراکز درمانی منتقل شدند و طبق گزارشات اعلام شده نیز جراحات آنها سطحی بوده و مشکل حادی در این زمینه برای آنها به وجود نیامده  است. حجتی‌نیا با اشاره به وارد شدن خسارت به جاده روستایی گفت: راه روستای «جریک» نیز در پی زمین‌لرزه‌ مسدود شد که تیم‌های امدادی و راهسازی به محل اعزام شدند. وی با بیان اینکه در زمینه خدمات برق، آب، گاز و تلفن در شهرستان هیچ مشکلی وجود ندارد، اضافه کرد: بیش از 50 درصد منازل مناطق روستایی دچار خسارت شده است. محمدامین زرگر، سرپرست مرکز اورژانس خوزستان نیز اظهار کرد: بر اثر زلزله مسجدسلیمان 46 نفر مصدوم شدند که 43 نفر از آنها در مسجدسلیمان و 3 نفر در ایذه هستند. همچنین به دلیل شدت زلزله بیمارستان نفت مسجدسلیمان آسیب دید که تخلیه شد. شهام سلیمانی، شهردار مسجدسلیمان هم اظهار کرد: بر اثر وقوع زلزله ۶۱ ساختمان بین ۳۰ تا ۵۰ درصد تخریب شد و دیوارهای حدود ۸۰ ساختمان ترک‌‌هایی پیدا کرد. همچنین یک نفر فوت کرد و مصدومان نیز به صورت سرپایی مداوا شدند. زیرساخت‌های شهری مسجدسلیمان در زلزله آسیب جدی ندید اما آب و برق برخی مناطق قطع شد که با تلاش سازمان‌های آب و برق برخی نقاط وصل شد و بقیه مناطق نیز وصل می‌شود.
همچنین مرتضی سلیمی، رئیس امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر کشور اظهار کرد: کانون اصلی زمین‌لرزه دهستان گلگیر در مسجدسلیمان بود که ۷ پس‌لرزه داشته که بزرگ‌ترین آنها 7/4 ریشتر بوده است.  وی افزود: راه دسترسی برخی روستاها نیز بر اثر زلزله بسته شده است که بالگردهای هلال‌احمر به منظور ارزیابی و ارسال کمک‌های امدادی در منطقه در حال فعالیت هستند. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اعزام 5 گروه ارزیاب واکنش سریع هلال‌احمر متشکل از 15 امدادگر و نجاتگر خبره برای ارزیابی اولیه منطقه زلزله مسجد‌سلیمان در استان خوزستان خبر داد. سلیمی افزود: با دریافت خبر وقوع زمین 7/5 ریشتری در شهرستان مسجدسلیمان استان خوزستان، گروه‌های واکنش سریع به منظور ارزیابی اولیه و ثانویه خسارات احتمالی این زمین لرزه به منطقه اعزام شدند. وی توضیح داد: بلافاصله پس از دریافت خبر وقوع این زمین‌لرزه اتاق بحران در سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر تشکیل شد و با برقراری ارتباط تلفنی با جمعیت هلال‌احمر استان خوزستان، دستورات لازم ستادی برای اعزام سریع نیروهای امدادی به همراه وسایل و تجهیزات امداد‌رسانی به منطقه یاد شده صادر شد. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر اضافه کرد: این زلزله در استان خوزستان، شهرستان مسجدسلیمان و دهستان گلگیر به وقوع پیوست که تا شعاع ١٥ کیلومتری این منطقه ٥٦ روستای دارای آبادی با جمعیت بالغ بر ٥٥٨٠ نفر وجود دارد. سلیمی ادامه داد: این زمین‌لرزه در استان‌های بوشهر و لرستان احساس شد.  رئیس شبکه ملی شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از ثبت زلزله 7/5  ریشتری مسجدسلیمان استان خوزستان در ۸ ایستگاه شتاب‌نگاری خبر داد.
مهندس اسماعیل فرزانگان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: پس از زلزله مسجدسلیمان در استان خوزستان، در ایستگاه‌ شتاب‌نگاری «لالی» شتاب ۲۲ سانتیمتر بر مجذور ثانیه و در ایستگاه رامهرمز ۱۸ سانتیمتر بر مجذور ثانیه را ثبت کردیم. وی با بیان اینکه این میزان شتاب در ایستگاه شتاب‌نگاری اهواز ۱۷ سانتیمتر بر مجذور ثانیه و در ایستگاه «الهایی» ۱۶ سانتیمتر بر مجذور ثانیه بوده است، اظهار کرد: در ایستگاه شتاب‌نگاری هویزه شتاب ۱۶ سانتیمتر بر مجذور ثانیه و شوشتر ۱۴ سانتیمتر بر مجذور ثانیه ثبت شده است. فرزانگان اضافه کرد: علاوه بر آن ایستگاه‌های شتاب‌نگاری دورتر مانند خرم‌آباد، بروجرد و الشتر در استان لرستان این زلزله را به ثبت رساندند که شتاب آن بالا نبوده است. رئیس شبکه ملی شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه ما همچنان در حال تخلیه اطلاعات از سایر ایستگاه‌های شتابنگاری هستیم، ادامه داد: با برخی ایستگاه‌ها بنا به دلایلی موفق به برقراری ارتباط نشدیم که در تلاشیم به داده‌های این ایستگاه‌ها دسترسی پیدا کنیم تا ببینیم رکوردهای این زلزله اضافه خواهد شد یا خیر.