هدف: غنی‌‌سازی 5 درصد

گروه سیاسی: سخنگوی سازمان انرژی اتمی غنی‌‌سازی ۲۰ درصدی را از گزینه‌های مطرح در برنامه‌های مربوط به گام سوم کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: صبح امروز (دیروز دوشنبه) از مرز 67/3 درصد غنی‌‌سازی عبور کردیم. کمالوندی همچنین اعلام کرد از دیروز سطح غنای تولید اورانیوم به 5/4 درصد رسید.
به گزارش «وطن‌امروز»، اعلام سطح جدید غنی‌‌سازی در کشور پس از آن انجام شد که در پی نشست اعلام جزئیات اجرای گام دوم کاهش تعهدات هسته‌ای که 2 روز پیش با حضور سخنگوی دولت، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و سخنگوی سازمان انرژی اتمی برگزار شده بود، عراقچی و کمالوندی صرفا به بیان یکسری کلیات پرداخته و هیچ اشاره‌ای به سطح جدید غنی‌‌سازی در پایان ضرب‌الاجل 60 روزه نداشتند. همین موضوع انتقاداتی را برانگیخت مبنی بر اینکه تصمیم دولت برای بازگشت به هسته‌ای مقتدرانه نبوده و حتی اقتدار دولت با این رویکرد مخدوش شده است. از جمله دکتر فریدون عباسی دیروز در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» گفت اگر ما سطح غنی‌سازی را بالا ببریم ولی عدد را اعلام نکنیم، می‌شود گفت این کار بیشتر آماده‌‌سازی شرایط داخلی و افکار عمومی برای سفیدنمایی اروپایی‌هاست. به اعتقاد این دانشمند هسته‌‌‌ای، اینکه موضوع کاهش تعهدات هسته‌ای ایران به‌صورت اولتیماتوم و ضرب‌الاجل در دنیا مطرح و سپس در موعد مقرر، درصد افزایش سطح غنی‌سازی اعلام نشود، طرف‌های مقابل ما بین خودشان اظهار می‌کنند که ایران بلوف می‌زند و به همین خاطر می‌شود فشار بیشتری به ایران آورد.
با همه اینها روز گذشته سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم از دستور کار قرار گرفتن غنی‌‌سازی 20 درصد خبر داد و هم اینکه اعلام کرد سطح غنای تولید اورانیوم به 5/4 درصد رسید. بهروز کمالوندی دیروز در پاسخ به این پرسش که آیا غنی‌‌سازی 20 درصد جزو برنامه‌‌های کاهش تعهدات برجامی است، گفت: سوخت 20 درصد اکنون مورد نیاز ما نیست اما اگر بخواهیم آن را تولید کنیم، هیچ مانع و مشکلی برای این کار نداریم.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: گزینه‌های مختلفی برای گام سوم در نظر گرفته‌‌‌‌‌ایم که در جلسات مختلف در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با حضور نمایندگان نهادهای مختلف درباره آن گفت‌وگو می‌کنیم و به طور معمول نمایندگان سازمان ما گزینه‌های فنی را مطرح می‌کنند. وی درباره اینکه آیا غنی‌‌سازی 20درصدی هم در جلسات شورای عالی امنیت ملی مطرح شده است، گفت: بله! غنی‌‌سازی 20درصد و گزینه‌های بالاتر نیز مطرح است؛ منتها هر یک در جای خود اجرا می‌شود و قرار نیست اکنون که نیاز کشور قابلیت دیگری است سراغ اقدام دیگری برویم.


کمالوندی که با صداوسیما گفت‌وگو می‌کرد،  افزود: «با این حال آنان می‌دانند که این شیب از نظر ذخایر رو به بالاست؛ اقدامی که آغاز کرده‌‌‌‌‌ایم و آن را افزایش خواهیم داد، یعنی سرعت را بیشتر می‌کنیم و از نظر سطح غنی‌‌سازی نیز رو به بالا می‌رویم و در زمینه طرح و توسعه نیز تصمیمات دیگری مانند استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد».
البته غنی‌‌سازی 20 درصد موضوعی است که پیش از این پیشنهاد شده بود تا در گام نخست کاهش تعهدات ایران مدنظر قرار گیرد، از جمله «وطن‌امروز» 18 اردیبهشت‌ماه گذشته طی گزارشی با عنوان «غنی‌‌سازی 20 درصد را آغاز کنید» نوشته بود: «ایران بر اساس بندهای 26 و 36 می‌تواند با ازسر‌‌‌گیری بخش مهمی از برنامه هسته‌ای خود، یک تلنگر تکان‌دهنده به آمریکا و اروپا زده و همزمان، هم امیدوار به تحقق وفاداری اروپا به برجام شود و هم اینکه یک گام مهم برای بازگشت به برنامه هسته‌ای خود برداشته باشد. کارشناسان بر همین اساس اعتقاد دارند در وهله نخست، بهترین اقدام ایران، ازسر‌‌‌گیری برنامه غنی‌‌سازی خود تا سطوح مطلوب و قانونی مورد نیاز است. بر همین اساس است که موضوع غنی‌‌سازی 20درصد اکنون یک هدف بسیار مهم و تاثیرگذار به‌عنوان گام نخست ایران در پاسخ متقابل به خروج آمریکا از برجام و بی‌عملی اروپا نسبت به اجرای تعهداتش در برجام است».
سطح غنی‌سازی ایران به 5/4 درصد رسید
دیروز البته سخنگوی سازمان انرژی اتمی یک خبر دیگر هم داشت: سطح غنی‌سازی ایران به 5/4 درصد رسید. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به ایسنا گفت: امروز صبح (دوشنبه)  ایران از مرز 5/4 درصد در غنی‌سازی اورانیوم عبور کرد. وی گفت: این میزان غنا به طور کامل برای پاسخ به نیاز کشور در تأمین سوخت نیروگاه‌های قدرت کافی است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین اظهار کرد: میزان دقیق غنای سوخت را آژانس بعد از آنالیز نمونه‌های برداشته شده اعلام خواهد کرد.
وی همچنین توضیح داد: «برای تولید سوخت نیروگاه‌‌های قدرت از غناهای مختلف تا حداکثر 5 درصد و پایین‌تر از آن استفاده می‌شود». کمالوندی همچنین عنوان کرد: «با توجه به نمونه‌های گرفته شده از مواد تولیدی توسط بازرسان آژانس در ایران و انتقال آن به اصفهان، پیش‌بینی می‌شود تا عصر امروز (دوشنبه)  نتیجه آنالیز مواد و میزان دقیق سطح غنی‌‌سازی از طرف بازرسان تهیه شود و در اختیار آژانس قرار بگیرد».
طبق این گزارش، 2 روز پیش نیز علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل گفته بود «ایران قصد دارد گام بعدی را در پاسخ به شکست شرکای اروپایی در انجام وظایف خود در زمینه معاهده هسته‌ای بردارد و از 7 جولای غنی‌‌سازی اورانیوم را تا 5 درصد آغاز خواهد کرد». ولایتی گفت: چنین گامی در جهت توسعه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز است. ما دنبال یک هدف کاملا صلح‌آمیز هستیم، زیرا اقتصاد و صنعت ما نیاز به برق دارد.   گاردین:
احتمال دیدار دیپلمات‌های  اروپا و ایران تا هفته آینده
روزنامه «گاردین» نوشته است دیپلمات‌های 3 کشور اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای، احتمالا تا پیش از روز ۲۴ تیرماه با طرف ایرانی دیدار می‌کنند. به گزارش فارس، روزنامه «گاردین» روز یکشنبه در گزارشی با موضوع «گام دوم ایران در راستای کاهش تعهد به توافق هسته‌ای» نوشت: دیپلمات‌های 3 کشور اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای قصد دارند در روزهای آینده با طرف ایرانی دیدار کنند. در بخشی از گزارش گاردین آمده است:
«هر 3 کشور اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای (آلمان، فرانسه و انگلیس)، اقدام ایران را محکوم کرده‌اند اما اروپا احتمالا فعلا این نقض ادعایی را وارد سازوکار پردردسر حل اختلاف توافق هسته‌ای نخواهد کرد. آنها احتمالا صبر خواهند کرد تا زمانی که دیپلمات‌های اروپایی برای ملاقات با همتایان ایرانی خود فرصتی یابند و به تهران اطمینان دهند که می‌خواهند این توافق معروف به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، حفظ شود». این گزارش می‌افزاید: «آن دیدار قرار است پیش از ۱۵ جولای (۲۴ تیرماه) انجام شود». پیش از این دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه هم اعلام کرده بود رئیس‌جمهور این کشور در تماس تلفنی با همتای ایرانی‌اش، گفته است باید تا پیش از این تاریخ درباره راه‌های دیپلماتیک حل مناقشه گفت‌وگو شود.