خرید و فروش بیت‌کوین ممنوع است

گروه اقتصادی: دیروز معاون بانک مرکزی از مردم خواست وارد خرید و فروش بیت‌‎کوین نشوند و همزمان از دولت خواست هر چه زودتر قانون مربوط به ارزکاوی را مصوب کند. به گزارش «وطن‌امروز»، قانونگذاری در رابطه با ارزکاوی و رمز ارزها در ایران آنقدر طولانی شده که حالا صدای خود دولتی‌ها را هم درآورده است. بانک مرکزی زمستان سال گذشته الزامات و ضوابط حوزه رمز ارزها را منتشر کرد؛ سندی که در آن خرید و فروش رمز ارزی غیر از رمز ارز ملی ممنوع شده اما تصمیم درستی درباره ارزکاوی گرفته نشده بود. در این سند آماده بود: در حال حاضر استخراج رمز ارزها در کشور به‌عنوان یک صنعت در نظر گرفته شده است، لذا اعمال مقررات‌‌ در این حوزه از حیطه وظایف بانک مرکزی خارج است.   
 منتظر دولت هستیم
ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در این‌باره گفت: درباره تولید بیت‌کوین موضوع به دولت محول شده است اما خرید و فروش آن در داخل کشور با توجه به مصوبه شورای عالی مبارزه با پولشویی ممنوع است. البته باید بین تولید و خرید و فروش بیت‌کوین تفکیک قائل شد. وی در گفت‌وگو با تسنیم، گفت: نکته صریح اینکه خرید و فروش بیت‌کوین در ایران ممنوع است، در نتیجه مردم نباید وارد این حوزه شوند. نوسان قیمت بیت‌کوین بسیار زیاد است، ضمن آنکه این ارزها ریسک قانونی هم دارند، لذا توصیه اکید می‌کنیم مردم وارد این بازی نشوند. حکیمی در پاسخ به این سوال که فیروزآبادی اعلام کرده طرحی برای این موضوع به کمک بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی است، آیا بانک مرکزی اقدامات لازم را در راستای مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت انجام داده است؟ گفت: مصوبه ذکرشده هنوز نهایی نشده و باید در دولت به تصویب برسد. پس از تصویب، بانک مرکزی به تکالیف گفته شده عمل خواهد کرد. وی درباره اینکه آیا می‌توان با بیت‌کوین یا ارزکاوی تحریم‌ها را دور زد، گفت: در این‌باره نمی‌شود اظهارنظر صریحی کرد اما آنچه مشخص است باید به ظرفیت فروشنده خارجی و همچنین قابلیت تبدیل بیت‌کوین یا سایر رمز ارزها به ارزهای مورد قبول فروشندگان خارجی توجه داشت. این مسؤول بانک مرکزی اظهار داشت: هم مصوبه دولت، هم سیاستنامه و بیانیه‌‌های بانک مرکزی در زمان مقتضی شفاف است. در حال حاضر مطابق مصوبه شورای عالی مبارزه با پولشویی، خرید و فروش این رمز ارزها ممنوعیت دارد، لذا هر کسی وارد این حوزه می‌شود باید ریسک نوسانات قیمت و ریسک قانونی را در نظر بگیرد.  
محاسبه هزینه برق با قیمت صادراتی


یک طرف دعوای استخراج رمز ارزها وزارت نیرو و توانیر است؛ آنها با شروع فصل گرما و پیک مصرف برق در صف مخالفان این صنعت قرار گرفتند و با استفاده از نبود قانون در این‌باره اقدام به پلمب فارم‌های بیت‌کوین کردند. مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی توانیر در آخرین اظهارنظر خود در این‌باره گفت: مراکز تولید رمز ارز انرژی زیادی برای پردازش و خنک کردن پردازنده‌ها صرف می‌کنند تا جایی که برای استخراج هر بیت‌کوین، برقی معادل برق مصرفی یک خانه در مدت ۲۴ سال استفاده می‌شود، لذا در صورت فعالیت غیرمجاز، بخش مهمی از این هزینه با توجه به یارانه‌ای بودن برق در کشور ما، از جیب مردم هزینه می‌شود. معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر افزود: وزارت نیرو از همان ابتدای ورود رمز ارزها، پیشنهاد خود را بعد از اخذ نظر کارشناسان به دولت فرستاد و اخیراً این موضوع در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح شده است و بزودی با تصویب هیأت دولت، برای اجرا به وزارت نیرو ابلاغ می‌شود و این وزارتخانه آمادگی کامل دارد تا بلافاصله بعد از ابلاغ، ردیف تعرفه جدیدی برای این فعالیت تعیین کند. وی تصریح کرد: در این آیین‌نامه همه موارد مرتبط پیش‌بینی شده است. از جمله تعرفه جدید و نحوه محاسبه برق‌بها و همچنین مواردی از قبیل خرید مستقیم برق از نیروگاه‌ها یا ایجاد نیروگاه اختصاصی و حتی فروش برق مازاد به دولت در این آیین‌نامه وجود دارد. رجبی‌مشهدی افزود: متأسفانه هم‌اکنون به دلیل نبود قانون مشخص، برخی از این مزارع در نقاط مختلف کشور و بویژه نیمه شمالی آن از تعرفه‌های ارزان‌قیمت نظیر برق کشاورزی یا صنعتی استفاده می‌کنند و برای هر کیلووات بین ۲۰ تا ۷۰ تومان (طبق تعرفه کشاورزی و صنعتی) پرداخت می‌کنند و از طرف دیگر، سود کلانی می‌برند تا جایی که ظرف 4 ماه، این سرمایه‌گذاری به توجیه اقتصادی و سوددهی می‌رسد. البته طبق آیین‌نامه جدید هم، این سوددهی همچنان حفظ می‌شود اما زمان بازگشت سرمایه طولانی‌تر خواهد بود. معاون امور اقتصادی توانیر افزود: هم‌اکنون وزارت نیرو به دلیل اخلال و اختلال شدید مزارع استخراج بیت‌کوین و رمز ارزها در شبکه تولید و توزیع برق کشور، اقدام به قطع انشعاب‌های غیرمجاز برق می‌کند و تاکنون هم صدها مورد در سطح کشور شناسایی و برخورد شده است و این برخوردها ادامه دارد، از جمله در استان البرز ۱۲۰ مزرعه استخراج ارز دیجیتال تعطیل شده است. وی تصریح کرد: فشاری که این مزارع به شبکه توزیع وارد می‌کنند معادل یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برآورد شده است، چرا که مصرف این بخش، بیش از ۳۰۰ مگاوات ساعت است و با توجه به رشد ۴۰ درصدی مصرف خانگی و صنعتی در فصل تابستان که معادل ۲۴ هزار مگاوات است، تولید این ارزهای دیجیتال فشار شدیدی به نیروگاه‌ها و شبکه‌های تولید و توزیع برق کشور وارد می‌کند. در پایان گفتنی است گمانه‌زنی‌های مختلفی برای قیمت برق صنعتی وجود دارد اما اخیرا یکی از رسانه‌ها از احتمال تعرفه هر کیلووات 7 سنت برای برق استخراج رمر ارز خبر داده است. با این حساب بهای هر کیلووات برق 8 برابر زمان گذشته خود محاسبه می‌شود.