ایران مثل برخی کشورهای عربی نیست که با هر نسیمی تسلیم شود

به گزارش باشگاه خبرنگاران، روزنامه رای‌الیوم در ستون سرمقاله خود نوشت: در درستی اظهارات غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل سپاه پاسداران ایران جای تردیدی نیست. وی تاکید کرد: سران آمریکا از طریق یک واسطه (و احتمالا پادشاهی عمان) از دولت ایران درخواست کردند برای حفظ آبرو و در پاسخ به سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط پدافند هوایی ایران در تنگه هرمز، عملیاتی محدود در منطقه‌ای غیرمسکونی انجام دهند، اما این پیشنهاد پذیرفته نشد.
ایران این پهپاد را نه فقط به سبب نقض حریم هوایی خود سرنگون کرد بلکه هدف از این کار ارسال پیامی روشن در چند کلمه بود: این تنها دست گرمی بود و تصمیم مقامات عالی‌رتبه ایران نشان می‌دهد ملت ایران تسلیم‌ناپذیر است و با تحریم‌های آمریکا نابود نخواهد شد.
آمریکایی‌ها عادت کرده‌اند برای حفظ هیبت کشورشان چنین نمایش‌هایی را ترتیب داده و خود را به‌عنوان طرفی مطرح کنند که در برابر هیچ تعرضی سکوت نمی‌کند. مقامات ایران به خوبی از این شیوه فریب‌کارانه آمریکا باخبرند. چه بجا بود این سخن آقای جلالی که گفته بود: «مقامات ایران به آمریکایی‌ها گفته‌اند این ما هستیم که میدان جنگ را تعیین می‌کنیم و اگر آغاز جنگ با شما باشد، پایان آن به دست ما خواهد بود و هرگونه حمله به خاک ما به مثابه اعلان جنگی است که با پاسخ قاطعانه ما روبه‌رو خواهد شد.»
تحولات بحران آمریکا نشان می‌دهد ایرانی‌ها مردان عمل هستند و دیروز یکشنبه به تهدید‌های خود مبنی بر افزایش غنی‌سازی اورانیوم جامه عمل پوشاندند. آنها به منظور کاهش شدت تحریم‌ها و خرید نفت ایران دو ماه به اروپایی‌ها فرصت دادند در غیراین صورت به دیگر بند‌های توافق هسته‌ای که چه بسا خطرناک‌تر هم باشد، پایبند نخواهند بود.
ترامپ مجبور شد از تهدید‌های خود مبنی بر واکنش به سرنگونی پهپاد آمریکا در تنگه هرمز صرف‌نظر کند زیرا به خوبی دریافت این واکنش جنگی به راه می‌اندازد که به سختی می‌توان آن را کنترل کرد. علت دیگر انصراف وی تماس تلفنی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با وی بود. نتانیاهو از او خواست اقدامی نکند زیرا جواب آن مساوی با نابودی اسرائیل و بمباران آن با هزاران فروند موشک نقطه‌زن در آن واحد و از چندین جهت خواهد بود.