بانک مرکزی اعلام کرد: اختصاص 65 درصد تسهیلات برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی

بانک مرکزی دستورالعمل تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط سال 1398 را به شبکه بانکی ابلاغ کرد که براساس آن، حداقل 65 درصد از کل تسهیلات پرداختی برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی اختصاص می‌یابد.
به گزارش بانک مرکزی، در چارچوب تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط و با توجه به نامگذاری امسال به نام "رونق تولید" و پیرو ابلاغ دستورالعمل تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط در سه سال گذشته و اتخاذ رویکرد مساعدت مقرراتی، زمینه مناسب‌تری به منظور تامین مالی واحدهای مزبور فراهم شد.
براساس اطلاعات دریافتی از سامانه ثبت‌نام واحدهای تولیدی، آمار عملکرد اجرای این طرح طی سال 1397، حاکی از تامین مالی تعداد 23 هزار و 328 بنگاه کوچک و متوسط با تخصیص مبلغی به میزان 189 هزار و 262 میلیارد ریال توسط شبکه بانکی است که به بنگاه‌های اقتصادی اختصاص داشته است.
عملکرد مزبور برپایه سیاست‌های دولت برای حمایت هرچه بیشتر از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط است تا به این ترتیب امکان هدایت بهینه و صحیح منابع مالی موجود در چارچوب بهبود وضعیت اشتغال و رشد اقتصادی در کشور فراهم شود.


امسال با توجه به شرایط ویژه اقتصادی و اعمال تحریم‌های ظالمانه بر علیه کشور، بانک مرکزی برای هموارسازی مسیر تولید ملی و حمایت از بنگاه‌های اقتصادی در مسیر تحقق شعار رونق تولید، هدایت نقدینگی جامعه به سمت بخش‌های مولد و تامین مالی تولیدکنندگان داخلی، دستیابی به نسبت حداقل 65 درصد از کل تسهیلات پرداختی برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی را هدف‌گذاری کرده است.
بر همین اساس شایسته است بانک‌های عامل با توجه به حساسیت شرایط اقتصادی، بیشتر از گذشته و با احساس مسئولیت افزون‌تر، موضوع تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط را مورد توجه جدی خود قراردهند و باوجود محدودیت منابع و مشکلات و تنگناهای اعتباری موجود، نسبت به اولویت‌بندی تسهیلات به گونه‌ای اقدام کنند که امکان دستیابی به اهداف تعیین شده در سال رونق تولید میسر شود.
بنابراین باتوجه به موارد اشاره شده «دستورالعمل تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط در سال 1398» ابلاغ می‌شود. در دستورالعمل جدید سعی بر آن بوده که با بهره‌گیری از نتایج طرح یاد شده در سه سال گذشته، در نظرداشت شرایط و اقتضائات فعلی نظام بانکی کشور و به منظور استفاده بهینه از منابع محدود نظام بانکی، نواقص اجرایی طرح رونق تولید در سال‌های گذشته با اخذ نظر از شبکه بانکی کشور اصلاح شود.
براساس ماده 5 دستورالعمل اصلاحی، بانک‌ها و موسسات اعتباری موظفند با تسهیلات یا موارد امهال مصوب در کارگروه تسهیل، حداکثر ظرف مدت یک ماه موافقت کنند یا دلایل مخالفت خود را همراه با مستندات مربوط به هیات خبرگان موضوع ماده (62) قانون الحاق موادی به قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور ارجاع دهند.
سایر اخبار این روزنامه
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد: صادرات 11.5 میلیارد دلاری در بهار امسال دکتر ظریف: گام‌های ایران با پایبندی اروپایی‌ها قابل بازگشت است انتقاد شدید صدراعظم سابق آلمان از سیاست‌های سلطه طلبانه ترامپ سفیر انگلیس: ترامپ فردی بی‌منطق، متزلزل، بی‌کفایت و بی‌آبرو است بازتاب جهانی گام دوم تعهدات برجامی ایران برابری دیه زن و مرد؛ از فتوای فقهی تا راهکار عملی با صرف بخشی از ذخیره صندوق توسعه ملی کشاورزی در مرزها جانی دوباره گرفت بانک مرکزی اعلام کرد: اختصاص 65 درصد تسهیلات برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی دولت با واریز معادل ریالی سهم خود از حساب ذخیره ارزی موافقت کرد معاون اول رئیس جمهور مجوز اقامت پنج‌ساله به سرمایه گذاران خارجی را ابلاغ کرد برنامه‌های گرامیداشت هفته تامین اجتماعی اعلام شد با اختصاص 1080 میلیارد ریال؛ بنیاد برکت 1200 طرح اشتغال‌زایی را در ایلام ایجاد می‌کند فرصتی برای سیاست‌ورزی اروپا