سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد: صادرات 11.5 میلیارد دلاری در بهار امسال

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد که در سه ماه ابتدایی سال 98 حدود 11.5 میلیارد دلار صادرات داشتیم که شبیه به مدت مشابه سال قبل است.
محمدرضا مودودی در دومین همایش ملی صادرات، بیمه و سرمایه‌گذاری با اشاره به آمار تجارت سه ماهه امسال افزود: در این زمان 10.2 میلیارد دلار واردات داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل 8.7 درصد کاهش داشته و بنابراین تراز تجاری در این سه ماه مثبت مانده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه کاهش نرخ ریال در برابر دلار به نفع صادرات عمل می‌کند، افزود: تمام شاخص‌ها تحت تاثیر تحریم‌ها آسیب دیده اما صادرات غیرنفتی که هدف اصلی تحریم‌ها بوده آسیبی ندیده و عملکرد صادرکنندگان مناسب بوده است.مودودی با اشاره به اهمیت ظرفیت‌های تولیدی و اقلام صادراتی برای تامین مالی صادرات خاطرنشان کرد: در طول سالیان گذشته منابع ارزی فروان کسب کردیم اما از این منابع برای توسعه صادرات غیرنفتی هدفمند استفاده مطلوبی نداشتیم.
وی با بیان اینکه 1.2 درصد جمعیت و تولید ناخالص داخلی جهان را داریم، ادامه داد: صادرات غیرنفتی کشور کمتر از سه دهم درصد است درحالیکه باید با این رقم تولیدناخالص داخلی بالای 150 میلیارد دلار می‌بود.


مودودی با اشاره به عملکرد نامناسب در بخش تولید و ظرفیت‌های صادراتی اظهار کرد: کمتر از 130 قلم کالای صادراتی با ارزش بالای 50 میلیون دلار داریم که نقریبا 37 میلیارد دلار از سهم صادرات ما را تشکیل می‌دهند؛ یعنی 81 درصد از کل صادرات ما وابسته به 130 قلم کالاست.وی با بیان اینکه در ترکیه 1600 شرکت بالای 10 میلیون دلار صادرات دارد گفت: در ایران تنها 400 شرکت بالای 10 میلیون دلار صادرات دارد که رقم پایینی است. بنابراین اگر کالاهای صادراتی را متنوع نکنیم، نباید برای دستیابی به 120 میلیارد دلار صادرات هدفگذاری شده خوشبین باشیم.
رشد 102 درصدی خدمات صندوق ضمانت به صادرکنندگان
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران نیز در این همایش اعلام کرد: اگر صادرکنندگان ضمانت‌نامه این صندوق را به بانک‌ها ببرند، در تسهیلات ارزی یک درصد و ریالی دو درصد کمتر سود پرداخت می‌کنند.افروز بهرامی گفت: عملکرد صندوق ضمانت صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل 102 درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به اهمیت صادرات غیرنفتی از نظر اقتصاد مقاومتی، افزود: افزایش تاب‌آوری اقتصاد در برابر شوک‌های خارجی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی است. از آنجا که نفت و درآمدهای نفتی بیشترین آسیب را در برابر تحریم‌ها می‌بیند، تنها توسعه صادرات غیرنفتی می‌تواند آن را جبران کند.
بهرامی با بیان اینکه توسعه صادرات غیرنفتی در رونق تولید نیز اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: افزایش قیمت ارز باعث از رونق افتادن قاچاق شده اما ازسوی دیگر فرصت مناسبی برای صادرات فراهم کرده است.وی با بیان اینکه صندوق ضمانت صادرات ایران وظیفه پوشش ریسک‌های سیاسی را به عهده دارد، تصریح کرد: در شرایط فعلی که بانک‌ها در گشایش اعتبارات اسنادی با مشکل روبرو هستند بیمه‌نامه‌های ما می‌تواند در قراردادهای صادراتی جایگزین ال. سی شود. این صندوق در کنار نظام بانکی، سرمایه در گردش شرکت‌های صادرات محور را تامین می‌کند.
به گفته بهرامی اگر صادرکنندگان ضمانت‌نامه این صندوق را به بانک‌ها ببرند، در تسهیلات ارزی یک درصد و ریالی دو درصد کمتر سود پرداخت می‌کنند.وی افزود: پروژه دیگر ما همکاری بورس کالا و انرژی است که در رینگ صادراتی حضور داشته باشیم تا علاوه بر انتشار اوراق بدهی، بتوانیم ضمانت‌نامه کالا را صادر کنیم. صندوق ضمانت صادرات در کنار بانک توسعه صادرات 30 درصد از منابع مالی تولیدکنندگان صادرات محور را تامین کرده است.
وی در خصوص مشکلات صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی گفت: این شرکت‌ها به دلیل تحریم نمی‌توانستند ضمانت‌نامه بانکی تهیه کنند و به کارفرمای خارجی ارائه کنند که اما اکنون این وظیفه را به عهده گرفتیم و اکثر کارفرماها نیز ضمانت‌نامه ما را قبول دارد آن دسته از کارفرماها که حاضر به پذیرفتن نشدند درحال مذاکره با سازمان‌های همتای خود در آن کشورها هستیم تا مشکلات حل شود.
طرح 2.2 میلیارد یورویی پتروشیمی با منابع فاینانس به بهره‌برداری می‌رسد
همچنین مدیرعامل بانک توسعه صادرات اعلام کرد: در منابع فاینانس پروژه‌ای با رقم 2.2 میلیارد یورویی شهریور امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
علی صالح‌آبادی با تاکید بر اهمیت صادرات غیرنفتی در شرایط موجود گفت: با توجه به اینکه دشمنان برنامه دارند صادرات نفت ما را به صفر برسانند و صادرات نفت نیز کاهش یافته است، امروزه صادرات غیرنفتی از اهمیت بیشتری برخوردار است. صادرات غیرنفتی اقتصاد کشور را از تک محصولی بودن خارج می‌کند.وی معتقد است حتی اگر صادرات نفت به صفر برسد، صادرات غیرنفتی توان پاسخگویی به کل واردات را دارد.
صالح‌آبادی به اشاره به اهمیت موضوع تامین مالی صادرات ادامه داد: عدم تنوع قابل قبول کالاهای صادراتی و رقابت پذیری آن‌ها در بازارهاری جهانی و همچنین عدم توفیق جدی در ظرفیت سازی صادراتی معلول عوامل متعددی از جمله عدم کارایی کافی تامین مالی در بخش صادرات است.

وی با بیان اینکه بانک توسعه صادرات از منابع داخلی و خارجی متعدد منابع خود را تامین می‌کند، افزود: در منابع خارجی از خطوط فاینانس استفاده می‌کنیم که الان محدودتر شده است. در منابع فاینانس پروژه‌ای به رقم 2.2 میلیارد یورو در دست داریم که شهریور امسال به بهره‌برداری می‌رسد.به گفته وی با این پروژه پتروشیمی سالانه یک میلیارد دلار به صادرات کشور اضافه خواهد شد.
صالح‌آبادی با اشاره به سایر اقدامات انجام‌شده برای تامین مالی صادرکنندگان ادامه داد: منابع ریالی بانک محدودیت دارد و از صادرکنندگان انتظار داریم با ما به صورت «پکیج» کار کنند؛ یعنی هم از منابع ریالی بانک برای سرمایه در گردش و هم خدمات آن در قالب ال. سی داخلی و ضمامت نامه ریالی استفاده کنند.این مقام مسئول تاکید کرد که هیچ ثبت سفارش مواد اولیه بدون تامین ارز باقی نمانده است.
مرزها ظرفیت 15 میلیارد دلار صادرات قاچاق دارند
سرپرست سازمان توسعه تجارت در حاشیه همایش ملی صادرات، بیمه و سرمایه‌گذاری گفت: وقتی طبق آمار 15 میلیارد دلار واردات قاچاق داشتیم، یعنی مرزها به همان نسبت پتانسیل صادرات غیرقانونی و قاچاق دارند.
محمدرضا مودودی در پاسخ به سوالی مبنی بر رسوب کالاها در گمرکات اظهار کرد: هیچ گاه بخش‌های دولتی برای واردات کالاهای اساسی و فاسدشدنی مانع‌تراشی نمی‌کنند. ممکن است روند ثبت سفارش این کالاها تکمیل نشده باشد یا حتی جزو کالاهای ممنوعه و غیر ضروری باشد.وی معتقد است: گاهی واردکنندگان با ایجاد جو رسانه‌ای و هجمه علیه سازمان‌های دولتی سعی در واردات کالاهای خود دارند.
سرپرست سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای واردت محصولاتی که روند قانونی آن طی شده باشد سنگ‌اندازی نمی‌کند، افزود: گاهی واردکنندگان فرایند تشریفات را طی نمی‌کنند تا اگر توجیه اقتصادی آن کالا بالا رفت، سپس اقدام به ثبت سفارش کنند.وی در پاسخ به سوال دیگری درباره صادرات برخی کالاها که از مواد اولیه با ارز دولتی برای تولیدشان استفاده شده است، گفت: در سال 97 برای تولید آبنبات از شکر با ارز 4,200 تومان استفاده و سپس این محصول صادر شد. برای تولید محصولات دیگری مثل شکلات، بیسکوئیت و ماکارونی نیز ممکن است از مواد اولیه با ارز ارزان استفاده شده باشد.مودودی معتقد است: اسم این امر را نمی‌توان صادرات گذاشت چرا که از منابعی که باید در اختیار مردم قرار می‌گرفت سو استفاده شده است.
وی با تاکید بر لزوم اصلاح سیاست ارزی خاطرنشان کرد: وقتی ارز ارزان قیمت در اختیار ساختار تولیدی و توزیعی قرار می‌دهیم و ممکن است دست مصرف‌کننده نهایی نرسد، همیشه احتمال خطا وجود دارد، اما وقتی مشکلات سیاست ارزی به عنوان علت این فسادها، حل شد باقی مشکلات نیز حل می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد: صادرات 11.5 میلیارد دلاری در بهار امسال دکتر ظریف: گام‌های ایران با پایبندی اروپایی‌ها قابل بازگشت است انتقاد شدید صدراعظم سابق آلمان از سیاست‌های سلطه طلبانه ترامپ سفیر انگلیس: ترامپ فردی بی‌منطق، متزلزل، بی‌کفایت و بی‌آبرو است بازتاب جهانی گام دوم تعهدات برجامی ایران برابری دیه زن و مرد؛ از فتوای فقهی تا راهکار عملی با صرف بخشی از ذخیره صندوق توسعه ملی کشاورزی در مرزها جانی دوباره گرفت بانک مرکزی اعلام کرد: اختصاص 65 درصد تسهیلات برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی دولت با واریز معادل ریالی سهم خود از حساب ذخیره ارزی موافقت کرد معاون اول رئیس جمهور مجوز اقامت پنج‌ساله به سرمایه گذاران خارجی را ابلاغ کرد برنامه‌های گرامیداشت هفته تامین اجتماعی اعلام شد با اختصاص 1080 میلیارد ریال؛ بنیاد برکت 1200 طرح اشتغال‌زایی را در ایلام ایجاد می‌کند فرصتی برای سیاست‌ورزی اروپا