ضرورتِ گریز از هیجان در دیپلماسی

فریدون مجلسی‪-‬ برای همه مسلم و مسجل است که اروپایی‌ها در اجرای تعهدهایی که در چارچوب برجام به آن متعهد شده بودند،‌ اهمال کردند و نتوانستند ایران را مجاب کنند که حفظ برجام برای‌شان مهم است و تلاش‌شان را در این راستا به کار خواهند گرفت. این درست که کشورهای اروپایی ملاحظه‌هایی در قبال آمریکا دارند، اما به هر حال امضای آنها در برجام به ثبت رسیده و به همین دلیل، باید خود را در قبال وضعیت ایران، آن‌هم پس از خروج آمریکا از برجام متعهد بدانند و برای کاهش هزینه‌های ایران که به واقع طرف اصلی پرونده‌ هسته‌ای بود، رایزنی‌هایی داشته باشند.
خب! طبیعی است،‌ ایران هم باید شرایط خودش را به دقت زیر نظر داشته باشد که به همین دلیل، از اروپا توقع داشت با در نظر گرفتن مواردی که در برجام آمده است،‌ نشان بدهند که آنچه به ایران تحمیل می‌شود، برای‌شان حائز اهمیت است.
با وجود این تفاصیل،‌ ایران باید با در نظر گرفتن موقعیتی که در نظام بین‌الملل دارد و همچنین شرایط تهدیدآمیزی که در طول یکسال گذشته تجربه کرده است، از تصمیم‌های هیجانی پرهیز کند تا به آمریکا و متحدانش فرصت اقدام‌های رادیکالی ندهد. اینکه دولت جمهوری‌اسلامی رسما گام دوم را اعلام می‌کند، فی‌نفسه یک واکنش طبیعی است. اما این را هم باید در نظر داشت که ما نیاز داریم، سیر در مسیر تعامل را انتخاب کنیم تا آینده‌ای صلح‌آمیز را ترسیم کنیم. اینکه ما از برجام حتی کنار بکشیم، دقیقا همانی است که دونالدترامپ به عنوان رویایی بزرگ در سر دارد. شرح این نکته این پیام را دارد که تحت‌هیچ شرایطی نباید بر طبل چالش و اختلاف بکوبیم،‌ حتی اگر قرار باشد در این راه، تا حدی که ضرررسان نباشد، از حق‌مان هم کوتاه بیاییم تا بعدها بتوانیم منافع ‌ملی‌مان را در فضایی مطلوب پیگیری کنیم که برای رسیدن به این مهم باید به دو نکته توجه نشان بدهیم.
نکته اول این است که به یک واقع‌بینی‌ درباره شرایط، نقطه قوت و ضعف‌های‌مان برسیم تا بتوانیم به تحلیل صحیحی از موقعیتی که در نظام بین‌الملل داریم، برسیم. همچنین لازم است،‌ طرف‌ها و رقبای‌مان را هم با دقت واکاوی کنیم تا از این طریق، با شناختی که از نقاط ضعف‌شان پیدا می‌کنیم، برای برقراری رابطه یا رویارویی برنامه‌هایی منطبق بر واقعیت را در نظر بگیریم. از آنجایی که اقتصاد در همه کشورها حرف اول و آخر را می‌زند، نیازمند این هستند که در تجارت جهانی حضوری فعال داشته باشند.


به همین دلیل تصمیم‌گیران این را در نظر بگیرند که کشور ما به لحاظ اقتصادی وضعیتی کاملا به‌هم ریخته‌ای را تجربه می‌کند و دقیقا به همین دلیل، در تبیین سیاست ‌خارجی باید به این نکته توجه نشان بدهیم که بیش از هر مقطعی به داد و ستد در عرصه جهانی احتیاج داریم و خب! معلوم است، با رویکردی تقابلی نمی‌توانیم به این مهم برسیم. در پایان لازم به تذکر می‌دانم، شرایط بد دلیلی بر کوتاه آمدن از مواضع‌مان نیست.
فقط کافی است، از افراط و تفریط دوری کنیم و عزمی جدی برای منطق‌گرایی داشته باشیم تا بتوانیم از این طریق مناسبات‌مان را به خوبی مدیریت کنیم و در نتیجه، روزبه‌روز شرایط بهتری در حوزه‌های مختلف به ‌دست بیاوریم.
سایر اخبار این روزنامه
ناصر ایمانی در گفت‌وگو با همدلی مطرح کرد: لاریجانی به جبهه اصولگرایی بازمی‌گردد ناصر ایمانی در گفت‌وگو با همدلی مطرح کرد: لاریجانی به جبهه اصولگرایی بازمی‌گردد دکتر ابراهیم دادجو در گفت و گو با همدلی: نبود بنیان‌های فلسفی، عامل مشکلات امروز دکتر ابراهیم دادجو در گفت و گو با همدلی: نبود بنیان‌های فلسفی، عامل مشکلات امروز قرار بود وحدت‌آفرین باشد اما ... «همدلی»، ماجرای تاخیر در افتتاح آزاد راه تهران- شمال را ارزیابی کرد آزادراهی به بلندای عمر ما «همدلی»، ماجرای تاخیر در افتتاح آزاد راه تهران- شمال را ارزیابی کرد آزادراهی به بلندای عمر ما آغاز شمارش معکوس برای شروع گام سوم روز بعد از 60 روز همدلی استقبال متقاضیان کنکور سراسری از رشته تجربی را بررسی کرد ولع پزشک شدن همدلی استقبال متقاضیان کنکور سراسری از رشته تجربی را بررسی کرد ولع پزشک شدن پیروز مجتهدزاده در گفت‌وگو با همدلی در واکنش به اقدام انگلیس: توقیف نفتکش ادامه تحریم‌های آمریکاست ضرورتِ گریز از هیجان در دیپلماسی حس خوب خداباوری با آدم‌ها چه می‌کند؟ تحقق رویاهای کیهانی