تیم کشف مدیران دمپایی پوش !

دیروز شانزدهمین جلسه دادگاه بانک سرمایه در حالی برگزار شد که نماینده دادستان، ابعاد جدیدی در خصوص کشف افراد بی بضاعت برای تصدی مدیرعاملی شرکت های صوری و دریافت تسهیلات از طریق آن ها دانست.
به گزارش میزان، جلسه دیروز عمدتا به بررسی اتهاماتِ بیرانوند مدیرعامل اسبق این بانک که در جریان برخی تسهیلات اعطایی متهم است، اختصاص داشت. وی در این جلسه ضمن دفاع از خود گفت: درباره حقوق ۹۳ میلیونی که جلسه گذشته مطرح شد مشکلاتی برای من ایجاد شده است، باید بگویم بخشی از آن حقوق ثابت و بخشی بابت سنوات بود که آن موقع به من پرداخت شده بود. متهم بیرانوند با اشاره به خبرچینی و خبرفروشی در بانک سرمایه گفت: وفور خبرچینی یکی از مسائل بانک سرمایه است به طوری که از یک تیم هشت نفره در یک گروه تلگرامی هفت نفر ستون پنجم بودند، خبر در بانک سرمایه خرید و فروش می‌شد، کارت هدیه می‌دادند و از کارمندان اطلاعات می‌گرفتند.
قهرمانی درباره شرکت‌هایی که ضمانت‌نامه دریافت کرده‌اند، گفت: این شرکت‌ها در مجموع ۵۴۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه می‌گیرند که عمدتا به سمت قیر و مواردی برای گوشت و گندم بوده، اما در نهایت همه پول‌ها جمع می‌شود و به سمت قیر می‌رود، وقتی مدیران شرکت‌ها را احضار کردیم مشاهده کردیم که یا دمپایی به پا دارند یا معتاد هستند.
نماینده دادستان ادامه داد: پس از بررسی متوجه شدیم که مدیرعاملان این شرکت‌ها از شهر بابلسر و اطراف آن هستند، یک تیم این افراد بی‌بضاعت در بابلسر را شناسایی می‌کرده و آن‌ها را به تهران می‌آوردند و در میدان نوبنیاد قرار می‌گذاشتند و آقای روحی و دولتشاهی با این افراد ملاقات می‌کردند و پس از پوشاندن کت و شلوار به آن‌ها این افراد بی‌بضاعت را سوار بی‌ام‌و می‌کردند و به داخل شعبه می‌آوردند.


وی افزود: مدیران شرکت‌ها (افراد بی‌بضاعت) پس از ثبت شرکت درخواست خود را به آقای پویان‌مهر می‌دهند به طوری که در یک روز درخواست تسهیلات داده می‌شود آن هم برای شرکتی که یک یا سه روز است که تاسیس شده و صورت‌های مالی شرکت‌ها همه به یک شکل بوده است.
روایت فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس از بانک سرمایه
دیروز، گزارش فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس در خصوص بانک سرمایه نیز منتشر شد. به گزارش مهر، طبق این گزارش، چیزی حدود ۸۰ درصد از منابع بانک و سپرده گذاران به هر نوعی به غارت یا از دست رفته است. در جای دیگری از این گزارش نیز آمده که حداکثر ۷۰ درصد از سرمایه و سپرده‌های مردمی نزد بانک سرمایه است و بیش از ۵۰ درصد از املاک و سرمایه فرهنگیان نزد صندوق ذخیره فرهنگیان یا در معرض خطر یا غارت شده‌اند.در این گزارش همچنین آمده است که کارشناسی‌های املاک افراد در بسیاری موارد با قیمت منطقه‌ای و عرف بازار فاصله مشهود داشته و درباره آن ها بزرگ نمایی صورت گرفته است. بانک هم تضامین و وثایق درستی در دست نداشته که اقدام به توقیف و ضبط کند. در نهایت با یک اقدام صوری و طرح دعوی تسهیلات مذکور را در ردیف تسهیلات مشکوک‌الوصول یا معوق اعلام کرده اند و با در دست داشتن همان تضامین ناچیز پرونده مختومه شده است.در این گزارش آمده است که تسهیلات نامتعارف عمدتا به افراد خاص از جمله ۳۱ نفر از بدهکاران عمده بانکی که در بانک های دیگر نیز بدهکار بودند پرداخت شده است.بیشتر این وام‌ها و تسهیلات  با تبانی مدیران شعبه و مدیران رده بالای بانک و صندوق ذخیره فرهنگیان پرداخت شده است.طبق محاسبات این فراکسیون، بیش از 14 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی سوخت شده است. نماینده دادستان هم پیشتر گفته بود که پرونده بانک سرمایه، 400 متهم دارد و 14 هزار میلیارد تومان در آن حیف و میل شده است.
نکته عجیب  این گزارش البته برخی موارد غیر کارشناسی مثل انتقاد از سپرده احتیاطی 10درصدی این بانک نزد بانک مرکزی است که کاملا بر خلاف بدیهیات قوانین بانکداری است و همه کارشناسان این عرصه می دانند که سپرده احتیاطی بانک ها نزد بانک مرکزی الزامی است.