«ابتکار» از تلاش اصولگرایان برای رسیدن به وحدت درون‌جناحی گزارش می‌دهد اصولگرایان در آرزوی وحدت

گروه سیاسی - جریان‌های سیاسی موجود در کشور که معمولا در آستانه انتخابات از خواب زمستانی بیدار می‌شدند به نظر می‌رسد امسال قصد بیدار شدند ندارند و به یک کمای طولانی رفته‌اند. اگر تا پیش از این مشخصه بارز احزاب سیاسی موجود در ایران فعالیت فصلی آنها بود، امسال دیگر احتمالا شاهد همان عملکرد فصلی هم از سوی آنها نخواهیم بود. مثل اینکه جریان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی به آخر خط رسیده‌اند. بن‌بست‌ فکری جناح‌های سیاسی که تا پیش از این بیشتر با شک و تردید در‌مورد آن بحث می‌شد اکنون به یک مسئله جدی در فضای سیاسی کشور تبدیل شده است. مصداق آن را هم می‌توان به بی‌رمقی تشکل‌ها و جریان‌های سیاسی در ماه‌های اخیر دانست. اگر تاکنون دو جریان سیاسی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در کشور دارای بیشترین تاثیرگذاری در فضای سیاسی کشور بودند، اکنون دیگر آن قدرت تاثیرگذاری در تصمیمات سیاسی را ندارند. اصلاح‌طلبان به خاطر عملکرد نه چندان مناسب دولت مورد حمایت این جریان و ناکارآمدی لیست امید، انتقادات زیادی را متوجه خود کرده است. در مقابل اصولگرایان نیز به واسطه نداشتن بدنه و سرمایه اجتماعی در جامعه خیلی بعید به نظر می‌رسد بتواند در نبود اصلاح‌طلبان مشارکت سیاسی در کشور را بالا ببرند.
استراتژی و برنامه اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو همچنان در هاله‌ای از ابهام و اما و اگر قرار دارد. برخی از آنها معتقدند انتخابات مشروط هستند و در مقابل این ایده، مخالفان آن معتقدند ضرر مشارکت محدود خیلی کمتر از عدم مشارکت است. با این حال اصلاح‌طلبان هنوز به یک برنامه جامع و جمع‌بندی کلی در رابطه با انتخابات نرسیده‌اند. این در حالی است که نخبگان فکری و فعالان سیاسی اصلاح‌طلبان تا به حال موفق نشده‌اند یک استراتژی مشخص برای عبور از این وضعیت کسل‌کننده و شکستن این سکوت سنگین مشخص کنند.
در مقابل جریان اصولگرا نیز وضعیت چندان مطلوبی نسبت به اصلاح‌طلبان ندارد. آنها همچنان در پله اول گیر افتاده و نتوانسته‌اند بعد از گذشت سال‌ها از آن عبور کنند. درواقع مشکل اصلی آنها عدم موفقیت در رسیدن به یک ائتلاف درون‌جریانی و اجماع کلی است. یعنی هر اندازه که اصلاح‌طلبان در این زمینه موفق بوده‌اند اصولگرایان در رابطه با اجماع درون‌جناحی بسیار بد عمل کرده‌اند. اصولگرایان علاوه بر این سدی که در مقابل آنها قرار دارد نسبت به اصلاح‌طلبان دارای پایگاه اجتماعی کمتر و سرمایه اجتماعی بسیار پایین‌تری هستند. اصولگرایان اگرچه می‌دانند برای رسیدن به پیروزی باید سلیقه‌های همدیگر را تحمل کنند اما تا به حال به چنین رویکردی دست نیافته‌اند. سال‌ها است شکاف درون جریانی و ناتوانی در دستیابی به اجماع، اصولگرایان را از دستیابی به نتایج انتخاباتی مورد نظرشان محروم کرده است؛ شکافی که شواهد از تداوم آن حکایت می‌کند. اصولگرایان که گمان نمی‌کردند در انتخابات ریاست‌جمهوری سال96 رای 16 میلیونی به دست بیاورند این روزها به دنبال این هستند که با ادامه سازوکار اجماعی و تحولات درونی جریان اصولگرایی دوباره آب رفته را به جوی بازگردانند و قدرت را به دست بگیرند. نشست‌ها و دیدارهای محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام که اخیرا به یکی از چهره‌های تاثیرگذار در جریان اصولگرایی تبدیل شده است، خود نشان‌دهنده خیز آنها برای تصاحب مجلس یازدهم است.
کمتر از 9 ماه مانده تا انتخابات مجلس، اصولگرایان نمی‌دانند با چند جبهه و ائتلاف می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند؛ جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) اولین قدم اصولگرایان برای رسیدن به یک ائتلاف درونی در انتخابات گذشته بود که با شکست مواجه شد و این جریان نتوانست نتیجه مطلوبی از آن به دست بیاورد.


شورای وحدت اصولگرایان تلاش دیگر این جبهه برای رسیدن به یک ائتلاف درون‌جناحی بود که در مهر ماه سال گذشته با صدور نامه‌ای آغاز به کار کرد. گفته می‌شد علیرضا زاکانی به عنوان بازوی اجرایی این شورا وظیفه جمع کردن اصولگرایان را برعهده گرفته است و سید ابراهیم رئیسی، محمد باقر قالیباف، سعید جلیلی و محسن رضایی نقش محوری جلسات را بر عهده دارند اما در اواخر آذر ماه حمیدرضا ترقی سخنگوی حزب موتلفه اسلامی به صورت تلویحی توقف نشست‌های شورای وحدت اصولگرایان را تایید کرد.
اگرچه قالیباف پس از مدتی از این شورا جدا شد و تشکلی با اندیشه‌های نواصولگرایی را پایه گذاشت. محمدباقر قالیباف همچنین اخیرا با معرفی یک سایت و فراخون انتخاباتی برای جوانان اصولگرا، رسما جدایی خود را از اصولگرایان اعلام کرد. حالا هم محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پایداری خط امام و رهبری، خبر از پایان فعالیت جمنا داده است و گفته در حال تلاش برای ایجاد تشکیلاتی فراتر از جمنا در انتخابات اسفندماه 98 هستیم. با بررسی فعالیت‌ها و تلاش‌های اصولگرایان برای اتحاد در چند سال اخیر نشان می‌دهد اصولگرایان هنوز نتوانسته‌اند به اتحادی مستحکم دست یابند و ناچار در هر انتخاباتی در گروه‌های سیاسی کوچک و غیرمقاوم پا به عرصه می‌گذارد.
جمنا دیگر نام تشکیلات انتخاباتی اصولگرایان نخواهد بود
روز گذشته دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، با بیان اینکه در حال تلاش برای ایجاد تشکیلاتی فراتر از جمنا برای انتخابات پیش‌رو هستیم، خبر از پایان کار جمنا داد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، محمدرضا باهنر در نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی درباره روند کاری شورای وحدت اصولگرایان، اظهار کرد: شورای ائتلاف اصولگرایی تلاشی است برای انتخابات مجلس شورای اسلامی. مشکل همیشه ما اینجا است که چند حزب فراگیر نداریم بنابراین فعالیت انتخاباتی توسط جبهه‌ها شکل می‌گیرد. وی افزود: زمانی که سال انتخابات فرا می‌رسد، توان‌مان باید صرف وحدت درون تشکیلاتی شود. این دوره هم هدف ما ائتلاف صددرصدی همه نیروهای اصولگرا است که میزان موفقیت ما بستگی به گفت‌وگوها و شرایط محیطی دارد. به هر حال هشتاد درصد توان صرف ایجاد تشکیلات داخلی می‌شود و بیست درصد صرف رقابت با رقیب. البته طرف مقابل هم همین‌گونه است.
این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه محتوا و جنس فعالیت مشخص است و مجموعه نیروهای اصولگرا تلاش می‌کنند با هم کار کنند، خاطرنشان کرد‌: ولی هر مقطعی می‌تواند نام این تشکیلات تغییر کند. تشکیلات می‌خواهد بزرگ‌تر شود بنابراین نام جمنا نخواهد داشت. مجموعه جمنا هم در این تشکیلات حضور دارند ولی مجموعه فراتر از جمنا است، نه اینکه شعبه‌ای از جمنا زده شود.
این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این پرسش که آیا اصولگرایان در انتخابات لیست واحد معرفی می‌کنند؟ بیان کرد: هرچه تعداد نماینده‌ها در یک حوزه بیشتر باشد، مردم بیشتر به سمت لیست گرایش دارند و هرچه تعداد نماینده‌ها کمتر باشد، مردم بیشتر به اشخاص حقیقی رجوع می‌کنند. ما ۱۸۰ حوزه تک نماینده‌ای و حدود ۴۰ یا ۵۰ حوزه دو نماینده‌ای داریم بنابراین در تهران حتماً لیست می‌دهیم ولی در شهرستان‌ها دخالت نمی‌کنیم. ما توصیه‌های خود را ارائه می‌کنیم ولی برای شهرستان‌ها تعیین تکلیف نمی‌کنیم.