ابزارهای مقابله به‌مثل با انگلیس را در اختیار داریم دولت از عزت و منافع ملت دفاع کند

سرویس سیاسی –توقف محموله نفت در حال انتقال ایران به بهانه تحریم‌های اروپایی، در شرایطی که دولت آمریکا برای تحت فشار قرار دادن ملت ایران و برای جبران شکست‌های متعدد خود در منطقه در برابر جبهه مقاومت تحریم‌های نفتی گسترده‌ای را علیه تهران اعمال کرده است، سیاسی بودن این اقدام ضدایرانی و دستان پشت‌پرده واشنگتن را عیان کرده است.
این اقدام انگلیس از سوی دیگر به مثابه شلیک دیگری بر پیکر برجام بود چرا که سه دولت اروپایی از جمله انگلستان، در برجام متعهد شده بودند ضمن مقابله با تحریم‌های بانکی و مالی، از ایران نفت بخرند اما نه تنها به این تعهد خود اقدام نکردند، بلکه انگلیس حتی علیه صادرات و فروش نفت ایران به دیگر کشور‌ها نیز کارشکنی می‌کند. توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی در آب‌های بین‌المللی با واکنش مقامات کشورمان از جمله نمایندگان مجلس همراه بود که اولاً خواستار رفع توقیف هرچه سریعتر این کشتی شدند و از طرف دیگر نسبت به عواقب این اقدام به انگلیسی‌ها هشدار دادند.
از اقدام شورای امنیت
در مقابله با انگلیس حمایت می‌کنیم


در همین رابطه «محمدرضا پورابراهیمی» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار کیهان گفت: این اقدام دولت انگلیس پیش از هرچیز بیانگر واقعیت نحوه مواجهه اروپایی‌ها با جمهوری اسلامی ایران در مسائل مختلف به‌ویژه در مسئله برجام بود که نشان داد رفتار آنها چیزی کمتر از اقدام آمریکایی‌ها در خروج از برجام ندارد.
وی ادامه داد: گرچه آمریکایی‌ها خروج از برجام را به‌صورت رسمی و علنی اعلام کردند و نسبت به تعهدات خود پیمان‌شکنی کردند اما اروپایی‌ها به‌جای اینکه مکنونات قلبی خودشان را نشان دهند بیشتر به فکر فرصت گرفتن از جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه افزود : از این منظر و نگاه، هدف نهایی همه آنها این است که تعهدات خود نسبت به جمهوری اسلامی ایران را به هر نحو ممکن ایفا نکنند و اظهارنظرهای برخی از سران اروپایی طی ماه‌ها اخیر هم حاکی از همین موضوع است.
وی با بیان اینکه  اروپایی‌ها اگر چه در ظاهر خود را متاثر و متالم از رفتار آمریکا عنوان می‌کنند اما در باطن مخالفت خود با جمهوری اسلامی ایران را هم نمی‌توانند کتمان کنند تصریح کرد: به عبارتی اروپایی‌ها در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران در راهبرد با آمریکا یکسانند فقط در روش متفاوت بوده‌اند.
پورابراهیمی در تشریح رفتار مزورانه و خباثت‌آلود اروپایی‌ها در ماجرای برجام گفت: اروپایی‌ها از ابتدا تلاش داشتند ایران در برجام بماند و به تعهدات خود عمل کند اما خودشان کوچک‌ترین اقدامی در راستای اجرای تعهدات خود انجام ندادند. آنها تا پایان سال 2018 با مطرح کردن سازوکار «اس‌پی‌وی» تلاش داشتند ایران را به ماندن در برجام ترغیب کنند و با این حربه زمان و فرصت را از ایران گرفتند، نتیجه اقدامات آنها هیچ‌گونه تغییری در روند مراودات بانکی و تجارت بین‌الملل ایران اعم از فروش نفت  ایجاد نکرد. نهایت اقدام آنها به «اینستکس» ختم شد. به عبارتی «اس‌پی‌وی» که تقلیل‌یافته تعهدات اروپا در برجام بود، «اینستکس» نیز تقلیل‌یافته ادعاهای آنها در «اس‌پی‌وی» از آب درآمد و آنها به شکلی عمل کردند که از نظر ما توهین به ملت ایران محسوب می‌شد و به نوعی صحه گذاشتن بر اقدامات آمریکا در متوقف کردن روند فعالیت‌های اقتصادی ایران بود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اروپایی‌ها برهمین اینستکس خودشان هم پایبند نبودند افزود: آنها در آخرین جلساتی که آقای عراقچی در اروپا حضور داشت نمایشی مضحک در ارتباط با این سازوکار مالی از خود بروز دادند. البته جمهوری اسلامی ایران مسیر خود را دنبال خواهد کرد و اقدام شورای عالی امنیت در احقاق حق ملت ایران از جمله اقدامات تقابلی بسیار مهمی است که مورد تایید و حمایت ما در مجلس شورای اسلامی است.
وی در ادامه ماجرای توقیف نفتکش جمهوری اسلامی ایران را نشانه عمق خصومت انگلیس‌ها نسبت به ایران دانست و گفت: کارنامه انگلیس در طول تاریخ ایران در خصومت و دشمنی و اعمال مجرمانه دست کمی از آمریکا ندارد و رفتار آنها نشان می‌دهد آنها نیز در ماهیت با جمهوری اسلامی ایران دچار مشکل هستند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه اگر بنا به استمرار چنین رفتاری از سوی کشورها اروپایی باشد به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران نیز باید در تعامل با اروپایی‌ها تجدیدنظر کند، افزود: اروپایی‌ها اخیرا هم با لحنی تهدیدآمیز ادعا کرده‌اند که اگر ایران به تعهدات خود عمل نکند ما مجبوریم به نوع دیگری با ایران رفتار کنیم، این نوع ادبیات گستاخانه‌ای علیه ایران به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و اگر دولت و وزارت امور خارجه از موضع اقتدار با آنها برخورد نکند هم مردم ما و هم مجلس ما نسبت به این موضوع معترض خواهد بود و ما حتما آن را پیگیری خواهیم کرد.
پورابراهیمی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران ذره‌ای در قبال منافع ملت خود کوتاه نخواهد آمد رفتار سخیف انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی را حتما بی‌پاسخ نخواهیم گذاشت. ما حق اقدام متقابل را برای خود محفوظ می‌دانیم. هرگونه اقدامی از سوی شورای عالی امنیت ملی در مورد این اقدام انگلیس مورد تایید مجلس خواهد بود.
سفیر انگلیس را اخراج و سفارتخانه
این کشور را به کنسولگری تقلیل دهیم
«ابوالفضل ابوترابی» عضو کمیسیون امور داخلی کشور اما در ماجرای توقیف نفتکش ایران به وزارت نفت و برخی غفلت‌های صورت گرفته در این وزارت خانه حساس و استراتژیک انتقاد کرد و با بیان اینکه امروز خطر نفوذی‌ها داخلی بسیار بیشتر از دشمن است، به خبرنگار کیهان گفت: موضوع نفوذ در برخی ساختارهای کشور طی سال‌های اخیر با هدف اثرگذاری بر حوزه‌های حیاتی از جمله نهادهای اقتصادی به مراتب حرفه‌ای‌تر و پیچیده‌تر شده است.
وی ادامه داد: در وزارت نفت هم متاسفانه بر اثر غفلت مقامات مسئول ممکن است به جولانگاهی برای عناصر نفوذی دشمن تبدیل شده باشد. چرا که اقتصاد کشور ما نفت‌محور است و در شرایط حساس فعلی که جنگ تمام عیار اقتصادی است، دشمن در این حوزه شدیدا در حال توطئه و برنامه‌ریزی است.
ابوترابی ادامه داد: به‌رغم همه انتقادهای صورت گرفته از مدیریت فعلی وزارت نفت اما متاسفانه اراده‌ای برای ایجاد تغییر در این وزارت‌خانه حساس مشاهده نمی‌شود.
وی با بیان اینکه در سایه چنین غفلتی ضریب احتمال سوءاستفاده دشمن به شدت بالا می‌رود افزود : در ماجرای همین توقیف نفتکش حامل نفت کشورمان نیز احتمال دست داشتن عناصر نفوذی در لو دادن اطلاع این نفتکش به سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس وجود دارد.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور درباره اقدام متقابل ایران در توقیف نفتکش ایرانی گفت: ما ابتدا باید به آسیب‌شناسی و حل مشکل نفوذی‌ها در مجموعه نهادهای اقتصادی و حساس بپردازیم، چرا که تا زمانی که این موضوع حل نشود هرگونه اقدام ما اثر چندان نخواهد داشت و هرچه جلوتر برویم و مسیرهایی برای دور زدن تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکایی‌ها پیدا کنیم به سرعت از سوی این عناصر به دشمن اطلاع داده خواهد شد و این مسیرها لو خواهد رفت.
وی در ادامه گفت: البته ما همچنانکه در ماجرای ساقط کردن پهپاد متجاوز رژیم تروریستی آمریکا با اقدامات پیشگیرانه هیمنه آمریکا را شکستیم، درخصوص روباه مکار و پیر استعمار نیز باید از همین دست اقدام‌ها را در دستور کار خود داشته باشیم.
ابوترابی گفت: ما در مجلس نهم چندین بار به وزیر محترم امور خارجه نسبت به بازگشایی سفارت انگلیس هشدار دادیم که این سفارتخانه غیر از توطئه و اقدامات توهین‌آمیز و تحقیر‌کننده علیه ملت ما سودی نخواهد داشت، اما متاسفانه به این هشدارها هیچ توجه نشد و امروز هم شاهد افزایش شیطنت و اقدامات توهین‌آمیز از سوی سفارت‌خانه هستیم.
وی افزود: به اعتقاد من ما باید در مرحله اول سفیر انگلیس را از کشورمان اخراج کنیم و سفیرمان را از این کشور فرا بخوانیم و در مرحله بعد با تقلیل سفارتخانه به کنسولگری راه را بر تکرار احتمالی اینگونه اقدامات از سوی کشورهای دیگر ببندیم. اگر با انگلیس به‌خاطر چنین اقدام خصمانه برخورد نکنیم مطمئنا کشورهای دیگر هم به تبعیت از آمریکا و با آسودگی از عدم پرداخت هزینه همین رفتار را تکرار خواهند کرد.
ابزارهای مقابله به‌مثل با انگلیس را
در اختیار داریم
« احمد امیرآبادی فراهانی» عضو هیئت‌ رئیسه مجلس نیز در گفت وگو با خبرنگار کیهان درباره اقدام خبیثانه و خصمانه دزدان دریایی ملکه انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی به‌رغم ادعاهایشان درباره پایبندی به برجام و تلاش برای حفظ آن گفت: کشورهای اروپایی از ابتدا هم غیر قابل اعتماد بودند و از آمریکا تبعیت می‌کردند و در جریان مذاکرات هم نقش پلیس خوب و بد را بازی می‌کردند.
وی ادامه داد: ما تا زمانی که بر آرمان‌های امام(ره) و انقلاب اسلامی پافشاری کنیم قطعا اینها در مسیر پیشرفت این ملت کارشکنی خواهند کرد بنابر این نباید به شعارها و وعده‌های آنها دل ببندیم، اروپا و آمریکا هماهنگ با یکدیگر عمل می‌کنند و تا به امروز هم در بحث برجام در عمل هیچ اقدامی انجام نداده‌اند و در مسیر تقابل با ملت ایران حرکت کرده‌اند.
امیرآبادی فراهانی گفت: توقیف نفتکش ایرانی از سوی انگلیس نشان داد که آنها از اول هم به برجام معتقد نبوده‌اند و حتما باید دولت جمهوری اسلامی ایران اقدام متقابل انجام دهد. چرا که هرجا ما کوتاه آمده‌ایم اینها چند قدم جلو آمده‌اند و هرچه که ایستادگی و مقاومت کرده‌ایم اینها عقب‌نشینی کرده‌اند.
عضو هیئت رئیسه‌ مجلس با بیان اینکه باید در مقابل این اقدام انگلیس بایستیم و از عزت ملت ایران دفاع کنیم، تاکید کرد: این نفتکش ما در مسیر آب‌های بین‌المللی بوده، در مقابل اما بسیاری از نفتکش‌های اروپایی از آب‌های سرزمینی ایران و همچنین مسیرهای تحت نظارت ایران در تنگه هرمز و خلیج‌فارس عبور می‌کنند و قطعا ما ابزارهای مقابله به مثل با آنها را در اختیار داریم. بنا نیست که ما به همه تعهدات خود پایبند باشیم و آنها نه تنها به هیچ یک از تعهدات خود پایبند نباشند بلکه وقیحانه دشمنی هم کنند لذا باید در مقابل هر نقض‌عهدی مقابله به‌مثل کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
کاهش میلی‌متری تعهدات پاسخ لگد اروپا به جنازه برجام نیست راهبرد اقدام؛ ضربت متقابل (یادداشت روز) اخبار ویژه راز عقب‌نشینی امارات از جنگ یمن آیا عربستان هم شکست را می‌پذیرد؟ بهانه‌تراشی برای عدم شناسایی خانه‌های خالی دردوران وزارت عباس آخوندی جوان فلسطینی با خودرو گروهی از نظامیان صهیونیست را زیر گرفت رونمایی انقلابیون یمن از تازه‌ترین دستاوردهای پهپادی و موشکی سیاست فشار حداکثری آمریکا به ایران که می‌رسد،‌ ناکام می‌ماند ناقضان برجام: ایران باید به تعهدات خود کاملا عمل کند! رونمایی از سامانه ارتباطات تاکتیکی «سپهر۱۱۰» ابزارهای مقابله به‌مثل با انگلیس را در اختیار داریم دولت از عزت و منافع ملت دفاع کند شورش آفریقایی‌تبارها به عمق امنیت اسرائيل ضربه زد با ما در فضای مجازی همراه باشید کاهش میلی‌متری تعهدات پاسخ لگد اروپا به جنازه برجام نیست کاهش میلی‌متری تعهدات پاسخ لگد اروپا به جنازه برجام نیست کاهش میلی‌متری تعهدات پاسخ لگد اروپا به جنازه برجام نیست