مذاكره با شوراي نگهبان تا رهبري

آرمان- حمید شجاعی: اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات پیش رو فارغ از اقناع سرمایه اجتماعی خود برای مشارکت گسترده در انتخابات باید سازوکارهای حضور گسترده در انتخابات را فراهم کنند که مهم‌ترین انها مذاکره با نهادهای مسئول است. محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران معتقد است: هیچ وقت یک ویلچرنشین را با یک آدم سالم در یک مسابقه قرار نمی‌دهند. نوع رقابت اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی شباهت بسیار زیادی به بازی‌های پارالمپیک دارد نه المپیک. در انتخابات پیش رو، مقداری ظرفیت گفت‌وگو و اعتمادآفرینی جریان اصلاحات را باید تقویت کرد، این جزو ضرورت‌های کار ماست. اصلاح‌طلبان باید مستقیما وارد مذاکره شوند.» حال باید دید در ماه‌های پیش رو اصلاح‌طلبان چه میزان در این راه تلاش خواهند کرد.
لزوم مذاکره
کنش سیاسی اصلاح‌طلبان در چارچوب‌های نظام را می‌توان به دو مقطع پیش از 88 و پس از 88 تقسیم کرد که مسلما هر کدام از مقاطع به فراخور مقتضیات زمانی تابع شرایط خاص خود بوده است. پیش از سال 88 اصلاح‌طلبان فعالیت و کنش سیاسی و اجتماعی داشتند و در فرایندهای مختلف به طور حداکثری حضور به‌هم می‌رساندند، اما اتفاقات سال 88 موجب شد اصلاح‌طلبان دیگر نتوانند جایگاه سابق را پیدا کنند و حدفاصل 88 تا 92 را در حاشیه سیاست ایران بگذرانند. با این حال از سال 92 و روی کار آمدن دولت روحانی فضا برای فعالیت و کنش اصلاح‌طلبان باز گشت، اما هنوز هم با گذشت 10 سال برخی نگاه‌ها تردیدآمیز است که این مساله را می‌توان عملا در انتخابات‌های اخیر و بررسی صلاحیت‌ها دید. از این جهت است که آنها برای حضور در صحنه سیاست کشور به حضور حداقلی رضایت داده و با ائتلاف پیش رفته‌اند، اما به اذعان قاطبه اصلاح‌طلبان با توجه به عملکرد فراکسیون امید و مجلس دهم دیگر نه مردم به ائتلاف رأی خواهند داد و نه دیگر ائتلاف خواسته‌های اصلاح‌طلبان را بر آورده می‌سازد. لذا اصلاح‌طلبان در این ماه‌های باقی مانده تا انتخابات باید دست به اعتماد‌سازی بزنند. از همین روست که مطرح می‌شود باید مذاکرات جدی صورت گیرد تا شرایطی فراهم گردد که اصلاح‌طلبان بتوانند با حداکثر ظرفیت وارد انتخابات شوند. هر چند آنطور که از شرایط جامعه و نیاز به وحدت و انسجام ملی بر می‌آید شاید این دوره اصلاح‌طلبان بیش از گذشته بتوانند وارد عرصه انتخابات شود. ماه‌های آتی صحت یا عدم صحت این گزاره بیشتر مشخص خواهد شد.
بازخواست عارف دردی دوا نمی‌کند


یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در رابطه با عملکرد اصلاح‌طلبان و فرصت سوزی آنها اظهار داشت: طبیعی است که وقتی سیاست‌ورزی شما اقتضائی می‌شود، نوعی از عوارض و اتلاف وقت و فرصت هم پیش می‌آید. خبرآنلاین نوشت؛ محمد عطریانفر در خصوص گلایه مردم از رهبر اصلاحات گفت: اصلاح‌طلب‌ها گلایه‌ای از جامعه ندارند. ممکن است شرایط حاضر را نپسندند اما در مقام گلایه نیستند. تایید می‌کنم که مردم گلایه‌هایی دارند اما در مقام اثبات، وقتی می‌گویند از رهبر اصلاحات چنین انتظاراتی می‌رود، آیا شرایط عمومی قدرت و بازی در قدرت را دارد؟ الان که آقای هاشمی رفسنجانی نیست، خواسته یا ناخواسته رهبر اصلاحات رئیس دولت اصلاحات است، اما حتی کسی اجازه ندارد تصویرش را منتشر کند، اگر رئیس دولت اصلاحات نکته‌ای را هم مطرح کند. عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران افزود: از سوی دیگر احزاب سیاسی اصلاح‌طلب هم که تصمیم می‌گیرند برای یک امر سیاسی دست به دست هم بدهند و قصد تشکیل شورای عالی دارند، باز داشته می‌شوند، در حالی که جریان مقابل به راحتی هر ظرفیت رسانه‌ای در اختیار دارد و می‌تواند هر کاری انجام بدهد. وی ادامه داد: هیچ وقت یک ویلچرنشین را با یک آدم سالم در یک مسابقه قرار نمی‌دهند. نوع رقابت اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی شباهت بسیار زیادی به بازی‌های پارالمپیک دارد نه المپیک. عطریانفر در رابطه با عدم باز خواست عارف به دلیل عملکردش عنوان کرد: در فراکسیون امید رهبری داریم به نام محمدرضا عارف؛ ایشان ظرفیتی دارد که ممکن است در دولت به عنوان معاون اول خیلی خوب عمل کند، اما در جایگاهی که الان قرار گرفته، ظرفیتش را ندارد که از گفتمان‌ها چیز سومی را خارج کند. برای همین ما در انتخابات هیات رئیسه که باید ریاست‌ را بدهیم و نیابت را بگیریم، شکست‌ می‌خوریم. بازخواست دردی را دوا نمی‌کند.
کارگزاران ادعای لیدری ندارد
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص تغییر رهبری اصلاحات اظهار کرد: رهبری و پیشکسوتی یک امر جعلی نیست و نمی‌توان گفت چون دست و بال رئیس دولت اصلاحات بسته است، برویم سراغ شخص دیگری و یک نفر را به عنوان رهبر انتخاب کنیم. معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات درخصوص انتخابات 98 و چگونگی حضور اصلاح‌طلبان دراین انتخابات گفت: من شخصا به عنوان یک فرد، بر این باور هستم که با توجه در تجربه‌های گذشته، به نظر نمی‌آید اگر ما رویکردی را مثل گذشته داشته باشیم، چیزی را که در گذشته به‌دست آوردیم را به‌دست بیاوریم. به نظر من احتمالش ضعیف است. اما از باب ضرورت عقلانیت بیشتر، باور من این است که در انتخابات پیش رو، مقداری ظرفیت گفت‌وگو و اعتمادآفرینی جریان اصلاحات را با مسئولان باید تقویت کرد، این جزو ضرورت‌های کار ماست. اصلاح‌طلبان باید مستقیما وارد مذاکره با شورای نگهبان شوند و قطعا با مقام معظم رهبری گفت‌وگو کنند. عطریانفر در خصوص اینکه گفته می‌شود حزب کارگزاران فراتر از اصلاحات عمل می‌کند ابراز داشت: حزب کارگزاران در جریان اصلاحات، ادعای لیدری ندارد. و این نسبت را فقط در حد اتهام می‌شود دید. اما یک چیز را اعتراف می‌کنم و آن این است که کارگزاران مانع بزرگی است برای دیگر احزاب؛ مشخصا دوستان اتحاد ملت یا مشارکت که می‌خواهند ادعای لیدری کنند. عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران تصریح کرد: رئیس دولت اصلاحات و مرحوم رفسنجانی، متعلق به همه جریان اصلاحات است و کسی نمی‌تواند رئیس دولت اصلاحات را به نفع خودش مصادره کند آن هم تنها به اعتبار اینکه ارتباطشان بیشتر است.