محور گناباد- قاین در تنگنای بی توجهی

محور گناباد-قاین حدود 33 سال قبل به عنوان جاده آسیایی ساخته شد و اکنون روزانه بیش از سه هزار خودروی سواری از این محور عبور می‌کنند که این آمار در ایام تابستان  به دو برابر هم می رسد.  با وجود کم عرض بودن این محور اما از دوبانده سازی خبری نیست؛ جاده‌ آسفالته باریک که گاه دو طرف آن‌ها را کوه‌های سر به فلک کشیده محصور کرده‌اند هر سال تعدادی از مسافرانش را به کام مرگ می‌کشاند. طبق اظهارات رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی گناباد طی 9ماه گذشته بیش از 60فقره تصادف در محور گناباد –قاین داشتیم که از این تعداد دو نفر در صحنه حادثه فوت  کردند و پنج نفر وضعیت وخیم  داشتند و50 فقره انتقال به مراکز درمانی داشتیم .
کمین مرگ درجاده پرتردد پیچ درپیچ
 محور گناباد- قاین یکی از پر ترددترین محورهای مواصلاتی است که خراسان جنوبی را به خراسان رضوی متصل می کند. این محور به دلیل قرار گرفتن در مسیر مشهد مقدس محل عبور تعداد زیادی از وسایل نقلیه است اما جاده باریک، پیچ‌درپیچ و تک بانده سرعت تردد در این محور را کند کرده است  و حالا دیگر پاسخ گوی ترددها نیست. یکی از رانندگان کامیون می گوید :جاده های منتهی به مشهد به ویژه محور گناباد- تربت حیدریه و مشهد در گذشته به دلیل بار ترافیکی سنگین وعرض کم، همواره حادثه ساز بود.  مجتبی قاسم زاده افزود: خوشبختانه با رویکرد مثبت مسئولان و همراهی دولت‌ها در قالب پروژه‌های دوبانده کردن مسیر باغچه- تربت حیدریه- کمربندی تربت حیدریه و تربت حیدریه تا سه راهی مهنه در شهرستان مه ولات این جاده پر تردد دو بانده شد و آمار تصادفات خونین به حداقل ممکن رسید.
یک جوان گنابادی نیز اظهار می کند: در صحنه تصادف چندی قبل من حضور داشتم که هشت مصدوم و یک فوتی داشت،  اگر جاده دوبانده بود این تصادف رخ نمی‌داد. امید اسماعیلی می افزاید: این محور از سمت خضری دو بانده شده و متاسفانه فقط برای قسمتی که در خراسان رضوی قرار دارد هیچ اقدامی صورت نگرفته که نمی‌دانیم چند تصادف دیگر در این محور باید صورت گیرد تا مسئولان به فکر باشند.


60 فقره تصادف در9ماه گذشته
دکتر امین زمانی رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی گناباد نیز درخصوص  محور گناباد -  قاین می گوید:  این محور راه دسترسی به  خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان است و محوری ترانزیتی محسوب می شود ولی متاسفانه در محدوده شهرستان گناباد اقدامی انجام نگرفته است. وی می افزاید:محور گناباد به قاین از پر حادثه ترین محورهای مواصلاتی  است و در 9 ماه گذشته بیش از 60فقره تصادف در محور گناباد –قاین داشتیم که از این تعداد دو نفر در صحنه حادثه فوت کردند و پنج نفر وضعیت وخیم  داشتند و50 فقره انتقال به مراکز درمانی داشتیم.
وی  می گوید:با توجه به تردد وسایل نقلیه سنگین در این مسیر معمولا هر سال شاهد تصادفات شدید در این محور هستیم.
هیچ اقدامی در خصوص مطالعات برای دوبانده شدن محور درمحدوده گناباد نشده است
رئیس اداره راه وشهرسازی شهرستان گناباد نیز گفت: محور گناباد-قاین یکی از پر ترددترین محورهای مواصلاتی خراسان رضوی به خراسان جنوبی بوده که به دلیل قرار گرفتن در مسیر مشهد مقدس میزبان تعداد زیادی از وسایل نقلیه است بااین‌ حال، جاده باریک، پیچ‌درپیچ و تک بانده سرعت تردد در این محور را کند کرده  است و حالا دیگر پاسخ گوی ترددها نیست. جواد رمضانی افزود: 28 کیلومتر از این مسیر در محدوده شهرستان گناباد است که هنوز هیچ اقدامی در خصوص مطالعات ونقشه برداری برای دوبانده شدن آن انجام نگرفته است. وی افزود: علاوه بر این در سال های گذشته افزایش تردد را در این محور داشته‌ایم که این محور جواب گوی این حجم تردد نیست و به همین دلیل راننده‌ها دست به تخلفاتی می‌زنند که گاهی اوقات برای آن‌ها گران تمام می‌شود.
رمضانی مدعی  می شود که محور گناباد - قاین  حادثه خیزترین محور مواصلاتی خراسان رضوی است  و کم عرض بودن محور را از مهم‌ترین عوامل حادثه‌خیزی آن می داند. وی می افزاید: آشکارسازی نقاط حادثه خیز در این محور و ایجاد روشنایی از  جمله راه‌هایی است که می‌تواند در کاهش تصادفات محور نقش داشته باشد اما مهم‌ترین کار اجرای دوبانده سازی است که باید با ‌سرعت بیشتری انجام شود. وی یکی از مهم ترین مشکلات محور گناباد - قاین  را کمبود اعتبارات و منابع مالی اعلام و اظهار می کند: امروز طرح‌های زیادی در شهرستان به دلیل نبود اعتبارات لازم، متوقف شده و معطل مانده است از این رو شهرستان به اعتبارات ویژه نیازمند است. باید اعتبارات این پروژه از اعتبارات ملی تامین شود اما تاکنون هیچ برنامه خاصی برای دو بانده شدن مسیر 28 کیلومتری حوزه استحفاظی گناباد ارائه نشده است.
قول وزیر برای پیگیری
 نماینده مردم گناباد و بجستان نیز گفت: دغدغه مردم در زمینه این محور به بنده منتقل شده و حقیر نیز از ابتدای ورود به مجلس پیگیری‌هایی در این باره داشته‌ام. حمید بنایی افزود: در دیدار اخیر با وزیر راه و شهرسازی این موضوع مطرح شده و قول داده‌اند موضوع به صورت جدی در دستور کار وزارتخانه قرار گیرد. وی افزود: براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی طرح دو بانده شدن این محور آماده شده و برای روند اجرایی اقداماتی نیز صورت گرفته است.