فقط 15 روز برای جذب 315 میلیارد اعتبار اسناد خزانه خراسان رضوی

مسعود حمیدی- روزشمار پایان مهلت قانونی جذب اعتبارات عمرانی استانی و ملی استانی شده بودجه 97 آغازشده است و دستگاه‌ها تنها تا پایان تیرماه فرصت دارند اعتبار تخصیص خود در قانون بودجه 97 را جذب کنند. بنا به اذعان رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مجموع این اعتبارات (اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) 1686 میلیارد تومان بوده که در کل 1399 میلیارد تومان آن به استان تخصیص پیداکرده است. از مجموع این اعتبارات حدود 280 میلیارد تومان به‌صورت نقدی و بقیه اسناد خزانه بوده‌ است. همچنین بنا بر اذعان مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان از این میزان اعتبارات، سهم اعتبارات استانی و ملی استانی شده حدود 1257 میلیارد تومان است که حدود 814 میلیارد تومان آن تخصیص پیداکرده است. از مجموع این میزان اعتبار ملی استانی شده، 233 میلیارد تومان به‌صورت نقدی به استان تخصیص پیداکرده و 577 میلیارد تومان دیگر آن به صورت سهمیه اسناد خزانه تخصیص یافته است. علاوه بر این اعتبارات، حدود 173 میلیارد تومان اسناد خزانه ملی نیز مربوط به دانشگاه‌ها و شرکت‌های ملی استان است که بنابراین سرجمع اعتبارات اسناد خزانه اسلامی سهمیه استان حدود 751 میلیارد تومان است.
جذب 90 درصدی اعتبارات نقدی 
جذب نشدن 345 میلیارد اعتبار غیر نقدی
رئیس خزانه معین استان در گفت وگو با خراسان رضوی درباره آخرین وضعیت جذب اعتبارات عمرانی توسط دستگاه‌های استان اظهار کرد: دستگاه‌های استان در جذب اعتبارات نقدی که حدود 233 میلیارد تومان بوده عملکرد مطلوبی داشته و تاکنون بیش از 90 درصد این اعتبار را جذب کرده‌اند. «غلامرضا نژادحاجی» درباره وضعیت جذب اعتبارات عمرانی در قالب اسناد خزانه نیز گفت: میزان اعتبارات عمرانی سهمیه دستگاه‌های استان در قالب اسناد خزانه معادل 751 میلیارد تومان است که تا پایان خردادماه دستگاه‌های استان حدود 406 میلیارد تومان از این اعتبارات را جذب کرده‌اند. در واقع این میزان جذب، معادل 54 درصد کل اعتبارات بوده و هنوز 345 میلیارد تومان از این اعتبارات جذب نشده است. از سویی مهلت قانونی دستگاه‌های استان برای جذب این اعتبارات طبق قانون بودجه، پایان تیرماه است؛ لذا انتظار می‌رود همه دستگاه‌ها جدیت بیشتری برای جذب اعتبارات عمرانی در قالب اسناد خزانه داشته باشند.بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی خراسان رضوی ، میزان جذب این اعتبارات طی روزهای اخیر به ۵۸ درصد رسیده و این یعنی هنوز ۴۲ درصد معادل ۳۱۵ میلیارد تومان آن جذب نشده است .
اعتبارات کم، اما جذب 100 درصد


بر اساس گزارش آماری معتبری که به‌صورت اختصاصی در اختیار روزنامه خراسان قرارگرفته است، 165 دستگاه در استان مشمول دریافت سهمیه اسناد خزانه در قالب قانون بودجه 97 هستند. از میان این دستگاه‌ها، اداره کل آموزش‌وپرورش استان، اداره کل استاندارد استان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و چند دستگاه دیگر این اعتبارات را به‌صورت 100 درصدی جذب کرده‌اند. اگرچه اعتبارات تخصیصی این دستگاه‌ها چندان زیاد و چشمگیر نیست اما عملکرد مثبت آن ها در جذب اعتبارات را نباید نادیده گرفت.
شهرداری مشهد، بهترین عملکرد  با بیشترین جذب اعتبار
بر اساس این گزارش، سهم شهرداری مشهد از اسناد  خزانه نیز حدود 63 میلیارد تومان است که تاکنون عملکرد قابل قبولی در جذب این اعتبارات داشته و حدود 78 درصد آن را جذب کرده است. البته اداره کل راه و شهرسازی هم با جذب حدود 70 درصد این اعتبارات تا پایان خردادماه، عملکرد قابل قبولی داشته است. آبفای استان و مشهد هم به ترتیب با 65 و 64 درصد جذب، کارنامه قابل قبولی داشته اند هرچند که با توجه به گستردگی اعتبار و پروژه های قابل تعریف، همچنان فرصت استفاده از بقیه این اسناد را دارند.
و اما رفوزه ها !
بر اساس این گزارش 12 دستگاه عمده استان حدود 531 میلیارد تومان از کل 751 میلیارد سهمیه اعتبار اسناد خزانه را به خود اختصاص داده‌اند که تا پایان خرداد ماه حدود 287 میلیارد تومان از این اعتبار یعنی 54 درصد آن را جذب کرده‌اند و بر اساس اطلاعات دریافتی، این درصد تا روز گذشته به 58 درصد جذب رسیده است. علوم پزشکی مشهد که در جدول عملکرد این 12 دستگاه، در پایین ترین رتبه قرار می گیرد از 105 میلیارد اعتبار، فقط 34 میلیارد تومان یعنی 32 درصد جذب اعتبار داشته است. میراث فرهنگی استان، اداره کل ورزش و جوانان  و سازمان جهاد کشاورزی نیز از دیگر دستگاه‌هایی هستند که سهمیه آن‌ها از اعتبارات اسناد خزانه اسلامی قابل‌توجه اما درصد جذب آن‌ها تا پایان خرداد زیر 50 درصد بوده است. علاوه بر این برخی دستگاه‌ها مانند گمرک استان و سازمان صمت استان نیز اگرچه سهم شان از اعتبارات اسناد خزانه اسلامی ناچیز است اما درصد جذب آن‌ها نیز بسیار ضعیف بوده است.
میزان جذب اعتبارات نگران‌کننده است
در این باره مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل‌ونقل و ترافیک استانداری با ابراز نگرانی می گوید : میزان جذب اعتبارات عمرانی توسط دستگاه‌های استان نگران‌کننده است؛ اگرچه سوابق نشان می‌دهد بالاترین میزان جذب اعتبارات عمرانی توسط دستگاه‌ها، مربوط به ماه‌های خرداد و تیرماه است اما این درصد جذب پایین بی‌سابقه بوده است. «مهدی سالیانی» در گفت وگو با خراسان رضوی با تأکید بر این که هر دستگاهی خود متولی پاسخ گویی به چرایی جذب نشدن اعتبارات است، گفت: هرچند آمار بیانگر این است که طی پنج سال گذشته درصد جذب اعتبارات بودجه‌های سالانه توسط دستگاه‌های استان بیش از 98 درصد بوده است اما اگر این اوضاع ضعیف جذب اعتبارات ادامه‌دار باشد، معمولاً دهه آخر تیرماه، خزانه کل کشور برآوردی از وضعیت همه استان‌ها در جذب اعتبارات و اسناد خزانه انجام خواهد داد و نتایج آن را به دولت منعکس خواهد کرد که عملکرد مناسبی برای استان نخواهد بود.
شاید مهلت قانونی تمدید شود
وی می افزاید: سال گذشته به دلیل این که درصد جذب اعتبارات توسط استان‌ها در پایان مهلت قانونی یعنی تیرماه به حدود 70 درصد رسیده بود با توافق مجلس، مهلت جذب اعتبارات و سال مالی، دو ماه تمدید شد. ممکن است امسال نیز شاهد تمدید سال مالی به مدت دو ماه باشیم تا دستگاه ها فرصت بیشتری برای جذب بقیه اعتبارات اسناد خزانه اسلامی داشته باشند اما این موضوع قطعی نیست و دستگاه ها باید از فرصت قانونی موجود استفاده کنند.
سررسید چندساله اسناد خزانه و  استقبال نشدن، دلایل جذب پایین
مدیرکل دفتر فنی عمرانی استانداری درباره مهم‌ترین دلایل جذب نشدن اعتبارات عمرانی و اسناد خزانه توسط دستگاه‌های استان نیز اظهار کرد: با توجه به این که چند سالی است سهم اسناد خزانه اسلامی از اعتبارات عمرانی افزایش یافته و از سوی دیگر، سررسید برخی اسناد دو ساله و تا سال 1400 است، معمولاً پیمانکاران تمایل کمتری برای دریافت این اوراق از دستگاه‌ها دارند. به همین دلیل زمانی که دستگاه‌ها برای انجام پروژه‌های عمرانی مناقصه برگزار می‌کنند، با استقبال کمی از سوی پیمانکاران مواجه می‌شوند.
 
عملکرد مثبت در شرایط سخت
در این باره که با توجه به رکود اقتصادی و زمان بر بودن نقد شدن اسناد خزانه، طبیعتا توافق با پیمانکاران و استفاده از این اسناد کار بسیار دشواری است، هیچ تردیدی وجود ندارد و می توان پذیرفت که شرایط سخت تر از سال های قبل است؛ اما بررسی عملکرد برخی دستگاه های اجرایی در همین شرایط، به خوبی نشان می دهد می توان با تدبیر و برنامه ریزی، اعتبارات عمرانی را جذب و از اسناد خزانه استفاده کرد. به نظر می رسد لازم است علاوه بر تلاش بیشتر دستگاه های اجرایی، شخص استاندار نیز در کنار جدیتی که برای توسعه مثلث اقتصادی در استان دارند، عملکرد دستگاه‌ها در جذب اعتبارات را دقیق‌تر زیر ذره‌بین قرار دهند تا در این روزهای پایانی سال مالی، بقیه 345 میلیارد اعتبار اسناد خزانه برای استان جذب شود.