چه کسانی کیف پول را پس دادند؟

گروهی از پژوهشگران و رفتارشناسان سوئیسی و آمریکایی رفتار شهروندان ۳۵۵ شهر در ۴۰ کشور جهان را هنگام مواجهه با یک کیف پول گمشده بررسی کردند و به نتایج جالب و غیرمنتظره ای رسید‌ند. آن‌ها می‌گویند ابتدا از اقتصاددانان برجسته و شماری از شهروندان ۴۰ کشور یاد شده پرسیده‌اند که به نظر آن‌ها، رفتار کسانی که یک کیف‌ پول پیدا می‌کنند چگونه خواهد بود؟ به گزارش دویچه وله همان‌طور که انتظار می‌رفت، بیشتر پاسخ‌دهندگان هر دو گروه گفته‌اند که پیش‌بینی می‌کنند هرچه مقدار پول نقد کیف بیشتر باشد، احتمال پس ندادن آن بیشتر شود اما نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد که ما معمولا تصویری منفی از انسان‌های دیگر داریم. «کریستین لوکاس»، نویسنده این تحقیق برای مجله ساینس به آژانس مطبوعاتی آلمان گفته است: «انسان‌ها اغلب صادق‌تر از آن‌چیزی هستند که ما تصور می‌کنیم.»
در این تحقیق از ۱۷ هزار کیف پول همراه کارت ویزیت صاحب آن، کلید و پول نقد به مقدار متفاوت استفاده شده است. تعدادی داوطلب که با پژوهشگران همکاری داشتند، ادعا می‌کردند که کیف پول را پیدا کردند و آن را به دفتر پذیرش هتل، بانک، سینما، پست، اداره دولتی یا پلیس تحویل می‌دادند و منتظر می‌ماندند تا ببینند چند کیف پول به صاحب احتمالی خود بازگردانده می‌شود.
   اهمیت بودن کلید در کیف! کیف‌هایی که همراه کلید بودند، بدون در نظر گرفتن میزان پول نقد درون آن‌ها، بیشتر بازگردانده شدند. پژوهشگران می‌گویند این نتیجه نشان می‌دهد اغلب افرادی که این کیف‌ها را پیدا کردند با انگیزه‌‌ای غیرخودخواهانه رفتار کردند چون کلید برای آن‌ها سودی نداشته اما برای صاحب آن مهم بوده و آن‌ها کیف را به دست او رساندند.    رابطه عجیب میزان پول و بازگرداندنش مقدار پول نقد درون کیف در رفتار یابنده تأثیرگذار بوده اما نه آن‌طور که پژوهشگران پیش‌بینی کرده بودند. پژوهشگران انتظار داشتند هرچه پول نقد بیشتر می‌شود، امکان بازگرداندن کیف‌ پول هم کمتر شود اما نتیجه برعکس بوده است. بیش از نیمی از کیف‌‌پول‌هایی که بیشتر از ۱۲ یورو در آن‌ها بوده به صاحب آن بازگردانده شدند. این آمار درباره کیف‌پول‌های خالی ۴۰ درصد بوده است. نتیجه تحقیقی مشابه که در لهستان، آمریکا و انگلیس انجام شده بود هم نشان می‌داد که افزایش پول مثلا تا ۸۰ یورو، احتمال بازگشت آن را به صاحبش به ۷۰ درصد می‌رساند. پژوهشگران می‌گویند این الگوی رفتاری تقریبا در تمام ۴۰ کشوری که درباره آن‌ها تحقیق شده، حاکم بوده است. البته درصد بازگرداندن کیف‌های گمشده به صاحبان آن‌ها بسیار متفاوت از یکدیگر بوده است. به عنوال مثال سوئیسی‌ها در بازگرداندن کیف‌‌پول‌های ‌خالی از همه صادق‌تر بودند. در مقابل در دانمارک، سوئد و نیوزیلند هرچه پول نقد درون کیف‌‌بیشتر بوده، احتمال بازگرداندن آن به صاحبش هم بیشتر بوده است.      نکته عجیب! از میان ۱۷ هزار کیف‌ پولی که به ظاهر گم شده بود، در مجموع بیش از هشت‌هزار کیف به صاحبان‌شان بازگردانده شد اما دو کیف‌ پولی که به دو اداره‌ مبارزه با فساد و رشو‌ه‌خواری تحویل داده شده بود، میان آن‌ها نبود.