هشدار سازمان ملل نسبت به ارتکاب جنایات جنگی در میانمار

بازرس و نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور میانمار با انتشار گزارشی هشدار داد: نیروهای نظامی و امنیتی میانمار با نقض حقوق بشر علیه غیرنظامیان در منطقه مسلمان نشین راخین و قطع اینترنت و خطوط تلفنی دراین منطقه درحال ارتکاب جنایات جنگی جدیدی در منطقه هستند.
براساس گزارش یانگ هی لی نماینده ویژه سازمان ملل در امور میانمار که در تارنمای سازمان ملل منتشر شده، حقوق بشر در دو ایالت غربی" راخین" میانمار که سکونتگاه روهینگیایی هاست و همچنین ایالت "چین chin" به شدت نقض شده و احتمال دارد آتش جنگ دیگری دراین مناطق شعله ور شود.
وی هشدار داد که بروز هر نوع جنگ دیگری دراین مناطق آثار بسیار مخربی بر شهروندان و ساکنان غیرنظامی این منطقه خواهد داشت و احتمالاً جنایات جنگی دیگری دراین ایالت‌ها درحال رقم خوردن است.
طبق این گزارش " نیروهای امنیتی میانمار و شورشیان هر دو از نقض کنندگان حقوق بشر در مناطقه تحت تعرض در بخش غربی میانمار هستند که این مساله می‌تواند آتش جنگ تمام عیار و اعمال جنایات جنگی گسترده جدیدی را علیه بومیان شعله ور سازد.


دیده بان حقوق بشر نیزدر اوایل تیرماه با انتشار گزارشی با اشاره به اینکه با وضعیت مسلمانان میانماری همچنان وخیم است، از وضعیت مسلمانان روهینگیایی از کشورهای جنوب شرق آسیا و عضواتحادیه آسه‌آن خواست تا در برابر ستمی که بر این قوم می‌رود ساکت نباشند.
دیده‌بان حقوق بشر کشورهای عضو بلوک آسه آن را متهم به سکوت در برابر کشتار مسلمانان روهینگیایی کرده است، این نهاد از رهبران این اتحادیه خواسته تا در برابر آنگ سان سوچی رهبر میانمار ساکت نباشند.
سازمان ملل همچنین پیشتر در گزارشی اذعان کرد، این نهاد در مدیریت اوضاع میانمار شکست‌های سیستماتیکی را تجربه کرده است.
کمتر از یک ماه پیش عفو بین‌الملل نیز اعلام کرد حملات نیروهای نظامی میانمار به ایالت راخین از ماه ژانویه، بار دیگر تعدادی کشته و زخمی بر جا گذاشته است.
اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و بدرفتاری با غیرنظامیان جزو فهرست اتهامات علیه سربازان ارتش میانمار است. در گزارش سازمان حقوق بشری عفو بین الملل در مورد وضعیت میانمار آمده که اقلیت روهینگیا همچنان قربانی اقدامات نظامی ناقض حقوق بین‌الملل است و مسئولین این اقدامات تاکنون از مجازات در امان مانده‌اند.
بر پایه تحقیقات عفو بین‌الملل، در جریان این تنش‌ها، بیش از 30 هزار نفر مجبور به ترک شهر محل زندگی خود شده‌اند، 14 غیر نظامی کشته و دست کم 29 تن زخمی شده‌اند. عفو بین‌الملل گزارش داد که در حملات نظامی، غیرنظامیان آگاهانه مورد هدف قرار گرفته‌اند. در عین حال به نوشته عفو بین الملل، مقامات و مسئولان به سازمان‌های بشردوستانه اجازه دسترسی به مناطق جنوب غربی میانمار را نمی‌دهند.
بیش از 750 هزار روهینگیایی با فرار از جنگ و قتل عام ارتش و بودائیان افراطی درایالت رخین در سال 1396 از میانماربه بنگلادش فرار کرده و اکنون در کمپ‌های مرزی این کشور ساکن هستند. سازمان ملل متحد در پی حملات نظامی ماه اوت 2017 (مرداد 1396) علیه روهینگیا و اخراج گروهی آنها به بنگلادش، نظامیان میانماری را عامل پاکسازی قومی و نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا معرفی کرد و ارتش این کشور را بدنام‌ترین ارتش جهان نامید.
بنگلادش و میانمار در 25 ماه نوامبر 2017 (4 آذر 1396) یک توافق نامه برای بازگشت پناهجویان روهینگیا به خانه‌های خود در راخین امضا کردند. اما این توافق به دلیل فراهم نشدن شرایط مناسب ازسوی دولت میانمار اجرایی نشده است.
دولت آنگ سان سوچی به‌رغم گذشت 2 سال از این قتل عام همچنان این اتهامات را رد کرده و اقدامات نظامیان را پاسخ ارتش به حمله شورشیان آرکان در ایالت راخین دانسته است.
نظامیان میانماری از یکم تیر گذشته تاکنون دستوری را مبنی بر قطع کامل خطوط تلفن و شبکه اینترنت در دو ایالت غربی "راخین و چین" صادر کرده و مدعی شده است این اقدام در راستای بازگرداندن آرامش به این مناطق آشوب زده انجام شده است.
سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری پس از این اقدام نظامیان و با توجه به سوابق حملات آنها در کشتار جمعی سال 1396 در ایالت راخین در مورد بروز جنایات جنگی جدید در این مناطق به شدت هشدار داده‌اند.
یانگ هی لی گزارشگر و بازرس ویژه سازمان ملل در امور میانمار هفته گذشته همچنین اعلام کرد که نظامیان میانماری درحال نقض گسترده حقوق بشر دراین منطقه‌ای که هستند که پوشش تلفن همراه و اینترنت آن نیز قطع شده است.
لی گفت: درگیری با شورشیان آرکان در شمال استان راخین و بخشی از ایالت چین طی چند ماه گذشته ادامه داشته و تاثیر آن بر غیر نظامیان ویرانگر است." "بسیاری از اقدامات ارتش و تاتماداو (ارتش) و ارتش اراکان قوانین بین‌المللی بشردوستانه را نقض می‌کنند و ممکن است به جنایات جنگی و همچنین نقض حقوق بشر برسند.
به گفته وی تعداد زیادی از مردان بومی روهینگیایی در ایالت راخین در عملیات تازه نظامیان به اتهام ارتباط با شورشیان آرکان بازداشت شده‌اند که گزارش‌های رسیده حاکی از مرگ عده زیادی از آنها دراین بازداشتگاههاست. علاوه براین بالگردهای نظامی میانماری در ماه آوریل سال جای حملات گسترده هوایی را در ایالت راخین میانمار داشته‌اند.
براساس این گزارش تاکنون حدود 35 هزار نفر از میانماری‌ها در اثر حملات نظامیان درسال جاری به ایالت راخین از این منطقه فرار کرده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
جزئیات طرح «تامین مالی مولد» برای واحدهای تولیدی با پایان یافتن فرصت 60 روزه به اروپا امروز اعلام می‌شود تصمیمات جدید ایران در خصوص تعهدات برجامی دکتر روحانی در تماس تلفنی رئیس جمهور فرانسه: فشارهای اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران حرکتی تروریستی و جنگ اقتصادی تمام عیار است وزیر کار درنشست با اعضای اتاق تعاون ایران مطرح کرد برخی ارز 4200 تومانی می‌گیرند ولی کالا راباقیمت‌های نجومی در بازار می‌فروشند گروهی از نظامیان کهنه‌کار آمریکایی با انتشار ویدیویی خواستار استیضاح ترامپ شدند ادامه اعتراض یهودیان به تبعیض نژادی گسترده در اسرائیل در واکنش به درخواست آمریکا برای برگزاری نشست ویژه شورای حکام آمریکا ناقض برجام است - شورای حکام نباید به درخواست آمریکا اعتنا کند مناقشه دیپلماتیک میان اسپانیا و انگلیس در پی توقیف نفتکش ایرانی تظاهرات بزرگ در شرق یمن علیه اشغالگری اماراتی-سعودی هشدار سازمان ملل نسبت به ارتکاب جنایات جنگی در میانمار «لوزارتان» موجود در داروخانه‌ها سالم است کشته شدن 42 نیروی طالبان در افغانستان محمدرضا خاتمی به 2 سال حبس تعزیری محکوم شد دکتر روحانی در تماس تلفنی رئیس جمهور فرانسه: فشارهای اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران حرکتی تروریستی و جنگ اقتصادی تمام عیار است استفاده از حق قانونی در برجام