در واکنش به درخواست آمریکا برای برگزاری نشست ویژه شورای حکام آمریکا ناقض برجام است - شورای حکام نباید به درخواست آمریکا اعتنا کند

نمایندگی ایران در آژانس در بیانیه‌ای با اشاره به یادداشت مطبوعاتی نمایندگی دائم ایالات متحده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در خصوص درخواست یک نشست ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بحث در مورد آخرین گزارش مدیر کل آژانس در مورد اجرای برجام این درخواست را «طنزی تلخ» خواند.
در این بیانیه آمده است: در واقع این یک طنز تلخ است که همان رژیمی که در عمل، برجام را به‌واسطه خروج غیر قانونی و یک‌جانبه از این توافق نقض و به دیگران فشار وارد کرده است تا همین کار را انجام دهند و در نتیجه، اجرای آن توسط جامعه بین‌المللی را از طریق اعمال همان ابزار قهرآمیز با مانع مواجه کرده است، حال نگرانی خود را در مورد اجرای همان توافق بیان می‌کند.
این حقیقت که آمریکا به عنوان نقض‌کننده نخستین و اصلی برجام، چنین درخواستی را مطرح کرده، حاکی از انزوای آن به علت مخالفت با چندجانبه‌گرایی و حاکمیت قانون در امور بین‌المللی است.
تصمیم اخیر ایران که در پاسخ به وضعیتی است که آمریکا مسبب آن بوده، به دنبال آن است تا توازن از بین رفته در این توافق را بازگرداند و کاملاً در انطباق با مقررات این توافق، به‌ویژه بندهای 26 و 36 آن است.


به علاوه، تحولات اخیر هیچ ارتباطی با مباحث مرتبط با پادمان‌های آژانس و همچنین وظایف شورای حکام آژانس ندارد. موضوعات مرتبط با برجام، در مکانیزم‌های تعیین شده مورد بحث و مشورت قرار خواهند گرفت.
*برگزاری نشست ویژه آژانس درباره ایران در پی درخواست آمریکا
درحالیکه ایران تاکید دارد تحولات اخیر پیرامون برجام ارتباطی با پادمان‌های آژانس و همچنین وظایف شورای حکام آژانس ندارد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به درخواست آمریکا یک نشست ویژه درباره ایران برگزار می‌کند.
سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که شورای حکام آژانس روز دهم ژوئیه (19 تیر) در وین یک نشست ویژه برای بررسی برنامه هسته‌ای ایران برگزار می‌کند.
این نشست که به درخواست آمریکا برگزار خواهد شد درحالی است که ایران به تازگی اعلام کرد از حد تعیین شده در توافق هسته‌ای برای ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود، یعنی 300 کیلوگرم عبور کرده است.
ایران و قدرت‌های جهانی به یک توافق جامع درباره فعالیت‌های هسته‌ای تهران دست یافتند که موجب محدودیت برنامه هسته‌ای این کشور در ازای رفع تحریم‌های ایران شد اما دولت آمریکا در اردیبهشت سال 97 بطور یک‌جانبه از آن خارج شد و تحریم‌ها را نیز علیه جمهوری اسلامی بازگرداند.
این اقدامات ایران را بر آن داشت تا اعلام کند که قصد دارد سطح اجرای تعهدات خود در توافق هسته‌ای را کاهش دهد که افزایش ذخیره اورانیوم با غنای پایین اولین گام آن به شمار می‌آید. تهران همچنین تاکید کرده است که اگر اروپایی‌ها تا هفت ژوئیه (16 تیرماه) برای حفظ توافق اقدامی موثر و عملی انجام ندهند سطح غنی‌سازی خود را نیز افزایش خواهد داد که در این صورت، احتمالاً از سطح غنی‌سازی 3.67 درصد عبور خواهد کرد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته تایید کرد که ایران از محدوده 300 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده ذیل توافق هسته‌ای فراتر رفته است.
«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران روز دوشنبه طی اظهاراتی گفت: ایران طبق برنامه‌اش از مرز 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور کرده و این را هم از پیش اعلام کرده بودیم. مرحله بعد هم در مورد سقف 3.67 درصد است که آن را هم اجرا خواهیم کرد.
وی افزود: در نامه رئیس جمهوری صراحتاً بیان شده در صورتی که اروپایی‌ها اقدامات لازم را برای اجرای تعهداتشان انجام بدهند، اقدامات ما قابل بازگشت است، ولی اگر اقدامات لازم را انجام ندهند ما براساس بند 36 برجام این حق را از سال گذشته داشته‌ایم که اقدامات خودمان را انجام دهیم.
آمریکا سال گذشته به طور یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند. این اقدام با اعتراض و هشدارهای شدید جهانی روبرو شد.
اتحادیه اروپا وعده دادند با ایجاد سازوکار مالی موسوم به «اینستکس» از شرکت‌های اروپایی که با ایران تجارت می‌کنند، حمایت کنند. این اتحادیه هفته گذشته از عملیاتی شدن اینستکس خبر داد و پس از آن برخی دیپلمات‌های اروپایی اعلام کردند که اولین تراکنش مالی طی روزهای آینده صورت خواهد گرفت. با این حال ایران نسبت به تعلل اروپا در یک سال گذشته پس از خروج آمریکا از برجام خرسند نیست و تاکید دارد که صبر راهبردی به پایان رسیده است.
*ابراز تعجب روسیه از درخواست آمریکا
در همین ارتباط، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به موافقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با درخواست آمریکا برای برگزاری نشست ویژه شورای حکام درباره ایران در پیام‌هایی در صفحه توییتر خود نوشت یکی از اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته آینده برگزاری نشست فوری درباره ایران را درخواست کرد. بسیار خوب، اما این شورا قرار است درباره چه موضوعی بحث کند؟ انحرافات ایران از برجام؟ از منظر اختیارات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شورای حکام برای بررسی نقض یا نگرانی تشکیل نشده است. شورای حکام مکان مناسبی برای بررسی این موارد نیست.
وی در ادامه نوشت روابط بین الملل مملو از شگفتی‌هایی است که با عقل سلیم در تقابل است. آمریکا از برجام خارج شده است و سعی می‌کند با نقض حقوق بین الملل آن را بطور کامل از بین ببرد. و اکنون همان آمریکاست که نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای مقصر خواندن ایران بخاطر انحرافات جزئی‌اش از بندهای فرعی برجام درخواست کرده است.»
سایر اخبار این روزنامه
جزئیات طرح «تامین مالی مولد» برای واحدهای تولیدی با پایان یافتن فرصت 60 روزه به اروپا امروز اعلام می‌شود تصمیمات جدید ایران در خصوص تعهدات برجامی دکتر روحانی در تماس تلفنی رئیس جمهور فرانسه: فشارهای اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران حرکتی تروریستی و جنگ اقتصادی تمام عیار است وزیر کار درنشست با اعضای اتاق تعاون ایران مطرح کرد برخی ارز 4200 تومانی می‌گیرند ولی کالا راباقیمت‌های نجومی در بازار می‌فروشند گروهی از نظامیان کهنه‌کار آمریکایی با انتشار ویدیویی خواستار استیضاح ترامپ شدند ادامه اعتراض یهودیان به تبعیض نژادی گسترده در اسرائیل در واکنش به درخواست آمریکا برای برگزاری نشست ویژه شورای حکام آمریکا ناقض برجام است - شورای حکام نباید به درخواست آمریکا اعتنا کند مناقشه دیپلماتیک میان اسپانیا و انگلیس در پی توقیف نفتکش ایرانی تظاهرات بزرگ در شرق یمن علیه اشغالگری اماراتی-سعودی هشدار سازمان ملل نسبت به ارتکاب جنایات جنگی در میانمار «لوزارتان» موجود در داروخانه‌ها سالم است کشته شدن 42 نیروی طالبان در افغانستان محمدرضا خاتمی به 2 سال حبس تعزیری محکوم شد دکتر روحانی در تماس تلفنی رئیس جمهور فرانسه: فشارهای اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران حرکتی تروریستی و جنگ اقتصادی تمام عیار است استفاده از حق قانونی در برجام