وزیر کار درنشست با اعضای اتاق تعاون ایران مطرح کرد برخی ارز 4200 تومانی می‌گیرند ولی کالا راباقیمت‌های نجومی در بازار می‌فروشند

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت:برخی کالا‌ها که با ارز 4200 تومانی وارد می‌شود، با نرخ ارز 14 هزار تومانی قیمت‌گذاری می‌شود و حتی با نرخ ارز 50 هزار تومانی درحال توزیع است.
محمد شریعتمداری که در جلسه‌ای با اعضای اتاق تعاون ایران شرکت نموده بود،افزود: اگر نظام توزیع در دست تعاونی‌ها می‌بود، انحراف در نظام توزیع پیش نمی‌آمد و فساد خیلی کمتر می‌شد. امروزه درحالی که به برخی کالا‌ها نرخ ارز 4200 تومانی تعلق می‌گیرد همین کالا‌ها در بازار با نرخ ارز 14 هزار تومانی به فروش می‌رسد و این تفاوت اصلا با انحراف‌های گذشته قابل مقایسه نیست.
وی تاکید کرد: نظام توزیع ما در ارز و کنترل بازار کاملا ناعادلانه است و مردم حق دارند که ناراضی باشند، اما می‌توان برای ساماندهی این وضعیت از بخش تعاونی کمک گرفت.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کالا‌های مشمول ارز 4200 تومانی با قیمت واقعی به دست مردم نمی‌رسد، گفت: برخی کالا‌ها که با ارز 4200 تومانی وارد می‌شود با نرخ ارز 14 هزار تومانی قیمت‌گذاری و حتی با نرخ ارز 50 هزار تومانی درحال توزیع است.


وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: بخش تعاون در کشور ما در شروع با قدرت فراوانی وارد شد، اما امروز جایگاه شایسته خود را ندارد و باید تقویت شود. روز‌های نخستین پیروزی انقلاب نظام توزیع به بخش تعاون واگذار شده بود، بر این بخش همواره نظارت می‌شد تا اقلام به دست مصرف‌کننده اصلی برسد و امروز نیز دوباره باید به این موضوع توجه کرد. برای احیای بخش تعاون باید منشور تعریف شود تا ضعف‌ها جبران شود.
وی با تاکید بر اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دنبال تصدی‌گیری در امور نیست، گفت: اقدامات اجرایی باید به تعاونی‌ها واگذار شود و ما به عنوان سیاستگذار مسئولیت نظارت را بر عهده خواهیم داشت.
ضرورت ورود بخش تعاون به استارت آپ‌ها و شرکت‌های نوبنیان
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه من معاونت‌های مختلف را از کار اجرا منع کرده ام، گفت: تاکید کردیم تا اجرا واگذار شود و وزارتخانه به عنوان وظیفه نظارتی سخت گیری کند، این یک امر لازم است. دولت در جایگاه حاکمیت باید امر نظارت را انجام دهد.
محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز در نشست صبحانه کاری که در محل اتاق تعاون ایران برگزار شد، حضور یافت و با اشاره به اینکه برای رسیدن به اهداف بخش تعاون، اتاق تعاون و وزارت کار باید در کنار هم باشند، گفت: ضرورت دارد تا تعاونی‌ها در حوزه استارت آپ‌ها و شرکت‌های نوبنیان وارد شوند
محمدشریعتمداری، وزیر تعاون و کار در صبحانه کاری که با حضور «محمد کبیری»، معاونت امور تعاون وزارت کار و بهمن عبداللهی، «رئیس اتاق تعاون» و اعضای هیات رئیسه و جمعی از مدیران عامل اتحادیه‌ها برگزار شد با اشاره به برگزاری اجلاس جهانی کار (ILO) گفت: یکی از مهمترین مباحثی که در آن اجلاس مطرح شد، درباره آینده جهانی کار بود، اگر کشور‌ها خودشان را آماده برای آن تحولات نکنند با مشکلات جدی روبرو می‌شوند.
وی با بیان اینکه من معاونت‌های مختلف را از انجام کار اجرا منع کرده‌ام گفت: ممنوع کرده‌ام در وزارتخانه و ستاد کسی بخواهد در امر اجرا گام بردارد. بلکه تاکید کردم تا اجرا واگذار شود و وزارتخانه به عنوان وظیفه نظارتی سخت گیری کند. این یک امر لازم است. دولت در جایگاه حاکمیت باید امر نظارت را انجام دهد.
وی بیان کرد: ایجاد شرکت‌های تعاونی تامین باید ازسوی اتاق تعاون ایجاد شود. اگر بخش تعاون کنار توزیع باشد می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند. به طور مثال کمبود مواد اولیه بطری‌های آب معدنی به دلیل افزایش قیمت ارز و سودآوری چشمگیر صادرات این مواد، به مشکل بازار داخلی دامن زد. با توجه به افزایش نرخ ارز عرضه «پت» در بورس کالا کمرنگ و به دست دلالان افتاد. اگر یک تعاونی در این زمینه فعالیت داشت می‌توانست «پت» را از بورس کالا تهیه و در اختیار واحد‌های تولیدی قرار دهد همین موضوع باعث می‌شد که قیمت آب معدنی این میزان افزایش قیمت نداشت.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر تعاونی در میان بود به چنین مشکلی برخورد نمی‌کردیم. در تامین مواد اولیه بسیاری از واحد‌های تولیدی مشکل دارند، به دلیل نظام تحریم امکان ورود به بازار بین‌المللی را ندارند.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش، با اشاره به جایگاه تعاون در انقلاب ادامه داد: اسلام اعتقاد به آزادی مشروع و عدم محدودیت سرمایه‌های مشروع دارد و آسیب‌شناسی انقلاب نشان می‌دهد که از اصول اولیه انقلاب فاصله گرفتیم و این امر موجب نارضایتی مردم شده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بخش تعاون در کشور در ابتدای انقلاب با قدرت بیشتری وارد شد، افزود: این اتفاق به این دلیل بود که انقلاب به تعاون توجه ویژه‌ای داشت ضمن اینکه نگاه عدالت‌محور، از اصول اولیه انقلاب است.
شریعتمداری با تاکید بر اینکه در انقلاب، توسعه سیاسی وجود خارجی نداشت و در مقابل عدالت اقتصادی همواره مورد تاکید بود، تصریح کرد: در روز‌های نخستین پیروزی انقلاب، توزیع به بخش تعاون تفویض شد و همواره بر این نظام توزیع نیز نظارت می‌شد تا اقلام به دست مصرف‌کننده اصلی برسد؛ امروز نیز دوباره باید با همین رویکرد حرکت کنیم تا مردم راضی باشند.
وی با اشاره به اینکه این وزارتخانه و بخش تعاون باید با قدرت در کنار یکدیگر حرکت کنند، گفت: برای احیای بخش تعاون باید منشوری تعریف شود تا ضعف‌های گذشته را جبران کنیم.
عضو کابینه دولت دوازدهم اظهار داشت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به هیچ وجه به دنبال تصدی‌گری امور نیست و اقدامات اجرایی به تعاونی‌ها واگذار می‌شود ضمن اینکه ما به عنوان سیاستگذار، مسئولیت نظارت را بر عهده داریم.
شریعتمداری با تاکید بر اینکه در شرایط موجود، تعاونی‌های دانش‌بنیان نیز باید تاسیس شوند و اتاق تعاون نیز باید در نوآوری‌ها حضور فعال داشته باشد، افزود: تقابل اتاق تعاون و ادارات کل تعاون حرام مطلق است و باید هم‌افزایی بین این دو نهاد وجود داشته باشد.
رئیس اتاق تعاون ایران: بخش تعاون پول و کمک نمی‌خواهد
رئیس اتاق تعاون ایران گفت: آنچه که ما فقط از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توقع داریم این است که پیگیری کند تا قوانین در زمین مانده توسط دولت به اجرا درآید و اگر این اتفاق بیفتد نیاز به چیز دیگری وجود ندارد.
بهمن عبداللهی نیز دراین نشست گفت: براساس سیاست‌های ابلاغی اصل 44 بنا بود بخش تعاون تا پایان برنامه پنجم 25 درصد اقتصاد را در دست داشته باشد.
رئیس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه این امر محقق نشده است، افزود: این درحالی است که سه سال از برنامه توسعه گذشته است و مهم‌ترین دلیل عدم تحقق این هدف‌گذاری عدم اجرای قوانین مرتبط با بخش تعاون است.
وی با بیان اینکه در سیاست‌های ابلاغی ظرفیت‌های قانونی برای رسیدن به هدف در نظر گرفته شده بود بیان داشت:، اما 90 درصد قوانین برای رسیدن به هدف به اجرا در نیامد.
عبداللهی اظهار داشت: این مسئله باعث بی‌انگیزگی شده است ضمن اینکه بسیاری از اجزایی که برای رسیدن به این هدف لازم بوده مانند حضور در بازار‌های پولی و بانکی و بیمه در اختیار بخش تعاون قرار نگرفت.
وی افزود: بانک توسعه تعاون هم با سرمایه اندک توانایی حمایت از این بخش را ندارد.
رئیس اتاق تعاون ایران بیان داشت: آنچه که ما فقط از وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی توقع داریم این است که پیگیری کند تا قوانین در زمین مانده توسط دولت به اجرا درآید و اگر این اتفاق بیفتد نیاز به چیز دیگری وجود ندارد.
عبداللهی گفت: ما نه پول میخواهیم نه کمک دیگری، محدودیت‌ها را درک می‌کنیم، اما توقع داریم تا درخواستمان در مورد اجرای قوانین بر زمین مانده به اجرا درآید.
سایر اخبار این روزنامه
جزئیات طرح «تامین مالی مولد» برای واحدهای تولیدی با پایان یافتن فرصت 60 روزه به اروپا امروز اعلام می‌شود تصمیمات جدید ایران در خصوص تعهدات برجامی دکتر روحانی در تماس تلفنی رئیس جمهور فرانسه: فشارهای اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران حرکتی تروریستی و جنگ اقتصادی تمام عیار است وزیر کار درنشست با اعضای اتاق تعاون ایران مطرح کرد برخی ارز 4200 تومانی می‌گیرند ولی کالا راباقیمت‌های نجومی در بازار می‌فروشند گروهی از نظامیان کهنه‌کار آمریکایی با انتشار ویدیویی خواستار استیضاح ترامپ شدند ادامه اعتراض یهودیان به تبعیض نژادی گسترده در اسرائیل در واکنش به درخواست آمریکا برای برگزاری نشست ویژه شورای حکام آمریکا ناقض برجام است - شورای حکام نباید به درخواست آمریکا اعتنا کند مناقشه دیپلماتیک میان اسپانیا و انگلیس در پی توقیف نفتکش ایرانی تظاهرات بزرگ در شرق یمن علیه اشغالگری اماراتی-سعودی هشدار سازمان ملل نسبت به ارتکاب جنایات جنگی در میانمار «لوزارتان» موجود در داروخانه‌ها سالم است کشته شدن 42 نیروی طالبان در افغانستان محمدرضا خاتمی به 2 سال حبس تعزیری محکوم شد دکتر روحانی در تماس تلفنی رئیس جمهور فرانسه: فشارهای اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران حرکتی تروریستی و جنگ اقتصادی تمام عیار است استفاده از حق قانونی در برجام