ناشی‌گری ورزشکار باعث دوپینگ او می‌شود

حامد جیرودی
خبرنگار
مثبت اعلام شدن دوپینگ تعدادی از ورزشکاران مطرح ایرانی در رشته‌های مختلف، موجی از نگرانی را در ورزش ایران به وجود آورده است. آن هم در سالی که منتهی به المپیک است و ورزشکاران علاوه بر کسب سهمیه المپیک باید خود را به بالاترین حد آمادگی برسانند ولی حالا سایه شوم دوپینگ بر ورزش ایران سایه افکنده و ستاره‌های ورزش‌مان را تهدید می‌کند. پس از اینکه سازمان مبارزه با دوپینگ فدراسیون جهانی دوومیدانی اعلام کرد حسین کیهانی به دلیل استفاده از ماده ممنوعه EPO رسماً به مدت 4 سال محروم خواهد بود، اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری نیز اعلام کرد تست دوپینگ مهدی سهرابی رکابزن ایران مثبت شده و او فعلاً تعلیق می‌شود و در صورت تأیید نهایی، محرومیتش اعلام می‌شود. این موضوع باعث شد تا به سراغ غلامرضا نوروزی، رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی و دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ برویم تا نظرات او را جویا شویم.نوروزی در گفت‌وگویی که با خبرنگار «ایران» داشت، درخصوص اینکه چه تدابیری برای جلوگیری از این اتفاق‌ها اندیشیده شده، گفت: «ما همیشه بخصوص در زمان‌هایی که رویدادهای مهمی مثل المپیک و بازی‌های آسیایی را در پیش داریم، تدابیر ویژه‌ای داریم. مثل برگزاری دوره‌های آموزشی، مشاوره‌های انفرادی و تیمی و گرفتن تست در زمان خارج از مسابقات از ورزشکارانی که برای المپیک انتخاب می‌شوند را داریم. ضمن اینکه این‌ها مرتب تحت نظر هستند و پرونده سلامت برای آنها تشکیل می‌شود.»
او درباره اینکه این اقدام‌ها معمول است یا به صورت ویژه‌تر هم ورزشکاران برای موضوع دوپینگ تحت نظر قرار می‌گیرند گفت: «برای مبارزه با دوپینگ، کاری غیر از این اقداماتی که به آنها اشاره کردم، نمی‌توان انجام داد. ما پوسترهای آموزشی و بروشورهای جیبی هم در اختیار فدراسیون‌ها و ورزشکاران قرار می‌دهیم که در جیب‌شان می‌گذارند و هر دارویی که می‌خواهند، استفاده کنند، با آن چک می‌کنند که آیا آن دارو ممنوعه هست یا نه. در این شرایط، ورزشکاران ما در رشته‌های مختلف خودشان هم باید مواظب باشند. آنها فکر می‌کنند که در بعضی از تورنمنت‌ها خبری نیست ولی فدراسیون‌های جهانی رشته‌های مختلف، به دقت ورزشکاران را زیر نظر دارند و «وادا» هم از آنها تست می‌گیرد. به غیر از این بعضی از ورزشکاران هم دارای آدرس هستند و باید محل اسکان و برنامه‌های تمرینی‌شان را به صورت مرتب به وادا اعلام کنند. آنها بدون اینکه به ما هم بگویند، 3 بار به سراغ ورزشکار می‌روند و از آنها تست می‌گیرند که نمونه‌اش احسان حدادی در چند وقت پیش بود. در این شرایط، هر اتفاقی هم بیفتد مسئولیتش با خود ورزشکار است.»


نوروزی درباره اینکه پس چرا با وجود این پیگیری‌ها، دوپینگ تعدادی از ورزشکاران مثبت می‌شود، چنین پاسخ داد: «این دیگر ناشی‌گری خود ورزشکار است که با این همه اعلام خطرهایی که می‌شود، مرتکب دوپینگ می‌شود.»
رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی اینکه این موضوع چهره ورزش ایران را مخدوش می‌کند را تأیید کرد: «قطعاً. هم چهره خودش، خانواده‌اش و ورزش ایران مخدوش می‌شود. البته این موضوع در همه کشورهای دنیا وجود دارد و برای اولین بار هم نیست که اتفاق می‌افتد. ما همه تلاش‌مان را می‌کنیم که این اتفاق نیفتد.»دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ درباره اینکه آیا با فدراسیون‌هایی که ورزشکاران‌شان مرتکب دوپینگ می‌شوند برخوردی می‌شود یا نه گفت: «ما مرتب با فدراسیون‌ها جلسه داریم و خودشان هم اهرم‌هایی دارند ولی مسأله اصلی خود ورزشکار است. ورزشکار وقتی رکاب می‌زند، کشتی می‌گیرد و یا تکواندو کار می‌کند، دیگر رئیس فدراسیون که پیش او نیست. در آنجا تنها مربیان کنار آنها هستند و باید کنترل‌شان کنند. البته بعضی از فدراسیون‌ها از ورزشکاران‌شان تعهد می‌گیرند که اگر اتفاقی بیفتد، خسارت فدراسیون را باید بدهند.»
او درباره این که ستاد ملی مبارزه با دوپینگ چه انتظاری از فدراسیون‌ها دارد، گفت: «ما با فدراسیون‌ها نامه‌نگاری کرده‌ایم که زمان اردوها و تمرینات شان را به ما اعلام کنند تا کلاس‌های آموزشی را برای ورزشکاران‌شان برگزار کنیم که با روی باز این کار را کرده‌اند و خودشان هم پیگیر هستند. من فقط می‌خواهم فدراسیون‌ها در انتخاب مربی‌هایشان دقت کنند. چون بعضی از آنها در باشگاه‌های بدنسازی مکمل‌هایی می‌دهند که آلوده است و بعضاً می‌گویند که این دارو برایمان تجویز شده.»نوروزی به این سؤال که آیا مربی به ورزشکار می‌گوید چه دارویی مصرف کند، چنین واکنشی داشت: «نه این کار را نمی‌کند اما مربی کنار ورزشکار هست و می‌تواند او را چک کند.»او به عنوان مسئول نهادی که مبارزه با دوپینگ را برعهده دارد، درباره اینکه آیا به طور ویژه با ستاره‌های ورزش ایران که شانس مدال دارند، صحبت می‌شود، گفت: «بله ما با آنها در ارتباط هستیم. یک سری که وادا آدرس‌شان را دارد ولی اکثر ملی‌پوشان ما خیلی مواظب خودشان هستند و می‌بینیم دوپینگ‌هایی که رخ می‌دهد اکثراً از ملی‌پوشان نیستند و ممکن است از رده‌های پایین باشگاه‌ها باشند!»
دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در پاسخ به این که مهدی سهرابی بیش از یک دهه است که در تیم ملی عضویت دارد و یا حسین کیهانی مدال طلای بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا را به دست آورده و این‌ها ملی‌پوشانی هستند که دوپینگ‌شان مثبت شده گفت: «کیهانی که اول کارش است ولی ما از سهرابی تست نگرفته‌ایم و آنها گرفته‌اند. سهرابی سابقه خوبی دارد. او سال‌ها رکاب زده و مدال آسیایی آورده و ورزشکاری است که بالای 15 سال  دوچرخه‌سواری می‌کند. سهرابی تجربه بالایی دارد و هر وقت از او تست گرفته شده، منفی بوده. باید مسأله او را بررسی کنم و ببینم که به او چه گفته‌اند.»
نوروزی درباره اینکه احتمال لغو یا کم شدن محرومیت سهرابی وجود دارد یا نه گفت: «باید ببینیم در چه رویدادی از او تست گرفته‌اند و ماده ممنوعه‌اش چه بوده. ورزشکار در ابتدا متهم محسوب می‌شود و حکم اولیه به او می‌دهند که محرمانه است ولی من نمی‌دانم چطور هنوز حکم را اعلام نکرده‌اند، رسانه‌ها فهمیده‌اند. ورزشکار معمولاً از خودش دفاع می‌کند و اگر نهایی شد، رأی اعلام می‌شود.»