ثبت‌نام بیش‌از10هزار نفر ‌در انتخابات شورایاری‌ها

حمیده امینی فرد
خبرنگار
زمان ثبت‌نام نامزدهای انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها تمام شد. تا ظهر دیروز، بیش از 10 هزار و 110 نفر از داوطلبان توانستند به‌صورت الکترونیکی در این انتخابات ثبت‌نام کنند. از مجموع نامزدهای ثبت‌نام‌کننده، بیش از 2 هزار و 448 نفر زن هستند که حدوداً 24 درصد از کل نامزدهای شورایاری‌ها را شامل می‌شوند. در دوره گذشته شورایاری‌ها، 11 درصد زنان موفق به ورود به نهاد شورایاری‌ها در محلات شدند. انتخابات این دوره به شکل الکترونیکی برگزار  می‌شود و آن‌طور که حمید طهایی ،  دبیر ستاد اجرایی هیات مرکزی انتخابات شورایاری‌ها به «ایران» می‌گوید نتایج آرا در فاصله کمتر از 2 ساعت اعلام خواهد شد. به گفته او، ترکیب سنی، جنسی و محله‌ای نامزدها فعلاً مشخص نیست، اما از 352 محله تهران در این دوره داوطلب شرکت کرده است. طهایی با بیان اینکه برای برگزاری انتخابات این دوره در تاریخ دوم تیرماه امسال ازدولت مصوبه دریافت کرده‌اند، می‌گوید: «انتخابات این دوره به روال دوره‌های گذشته برگزار می‌شود و با توجه به مصوبه دولت، کاملاً قانونی است. در این انتخابات وزارت کشور از صندوق‌هایی استفاده می‌کند که در انتخابات سراسری شوراهای شهر استفاده شد و کاملاً الکترونیکی است.»وی با رد سیاسی بودن انتخابات این دوره تأکید می‌کند: «معمولاً طیف‌های سیاسی در انتخابات شورایاری‌ها لحاظ نمی‌شود، چون در سطح محله است.مردم هم به‌دنبال حل و رفع مشکلات محله‌شان هستند، پس به گرایش‌های سیاسی توجهی نمی‌کنند.»                                                                                                                                       برگزاری‌انتخابات دوره پنجم کاملاً قانونی است.
  مصوبه دولت برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها


تا انتخابات پنجم شوراها، کمتر از 19 روز دیگر زمان باقی است، اما همچنان حرف و حدیث های زیادی درباره برگزاری این انتخابات مطرح است. با وجود آنکه، انتخابات این دوره نیز مجوز برگزاری را از دولت اخذ کرده، اما جریان رقیب با ایجاد شبهه افکنی و شائبه به‌دنبال غیر قانونی جلوه دادن این دوره است. ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس به‌عنوان یکی از منتقدان برگزاری این دوره از انتخابات با طرح مواردی همچون عدم مصوبه هیأت وزیران، نامه محسن هاشمی به سازمان بازرسی و رد طرح شورای عالی استان ها در مجلس برای ایجاد سازو کار قانونی برگزاری انتخابات، برگزاری این دوره را غیر قانونی می‌داند. او البته انتقاداتی هم از هزینه‌های برگزاری مطرح کرده و معتقد است از آنجایی‌که شورایاری‌ها خاصیتی برای مردم ندارند و بیشتر سیاسی هستند تا مردمی، بهتر است که هزینه‌ای هم برایشان صورت نگیرد. وی در گفت‌و‌گو با «ایران» از مخالفت وزارت کشور با برگزاری انتخابات این دوره هم خبر می‌دهد!
محمد سالاری، عضو شورای پنجم، اما در پاسخ به شبهاتی که این روزها از سوی اصولگرایان اعلام می‌شود، به «ایران»می‌گوید: «انتخابات این دوره طبق روال دوره‌های گذشته برگزار می‌شود، اتفاقاً در برخی دوره‌ها، دوستان اصولگرا مسئول برگزاری انتخابات بودند و جای تعجب دارد چطور این دوستان به روالی که در دوره خودشان به همین شکل انجام شده، ایراد می‌گیرند. واقعیت این است که نهاد شورایاری‌ها و برگزاری انتخابات آن مطابق قانون (مصوبه مجلس) اشکالاتی دارد و مربوط به این دوره هم نیست و به همه دوره‌های گذشته بر می‌گردد. چون درقانون سازو کار و نحوه برگزاری انتخابات پیش‌بینی نشده است. با این حال شورای اول در راستای اختیاراتی که به موجب ماده 71 قانون شوراها، داشته است نسبت به ایجاد نهاد شورایاری به‌عنوان یکی از تشکل‌های مردمی اقدام می‌کند و به‌صورت آزمایشی در برخی محلات اجرا می‌شود. بنابراین این بحث تازه‌ای نیست.» وی با اشاره به پاسخ سازمان بازرسی کل کشور درباره انتخابات شورایاری‌ها هم می‌گوید: «این بحث تازه‌ای نیست، سازمان بازرسی چندین بار در دوره‌های گذشته و حتی در این دوره نسبت به برگزاری انتخابات ایراداتی داشته است. چون در مجلس سازو کار آن دیده نشده و در هر دوره شورا و شهرداری وقت از دولت کمک خواسته و دولت هم مجوز برگزاری داده است. در این دوره هم همین اتفاق افتاد. دولت به سیاق گذشته مجوز داد، اما اینکه جریان اصولگرایی، به‌صورت منسجم شروع به شبهه افکنی کرده است، جای تعجب و تأسف دارد.»
سالاری با بیان اینکه انتخابات این دوره کاملاً قانونی برگزار می‌شود، می‌گوید: «ما به‌عنوان شورای پنجم پیگیری‌هایی انجام دادیم و الویری، رئیس شورای عالی استان ها هم طرحی مبنی بر ایجاد سازو کار قانونی برای برگزاری انتخابات آماده کرده است که به دولت و مجلس ارائه خواهیم داد.اگر این قانون فرادست به تصویب مجلس برسد، در دوره‌های آینده مشکلی برای برگزاری نخواهیم داشت.» تأمین هزینه‌های انتخابات شورایاری‌ها هم محل یکی از ایراداتی بود که در این دوره مطرح شد. سالاری در پاسخ به منتقدان می‌گوید: «درست است که این دوره به شهرداری تهران واگذار شده، اما از آنجاکه بودجه شورا و شهرداری یکی است، هزینه برگزاری انتخابات در همه دوره‌ها برعهده شهرداری بوده است.»
وی با تأکید براینکه تمدید زمان ثبت‌نام و اعلام فراخوان درسطح محلات نشان می‌دهد که هیچ کار مهندسی شده‌ای برای ورود اصلاح‌طلبان به نهاد شورایاری‌ها صورت نگرفته است، می‌گوید: «اتفاقاً اگر قرار بود اصلاح‌طلبان به زعم دوستان مهندسی شده شرکت کنند، به روند ثبت‌نام و برگزاری الکترونیکی انتخابات رضایت نمی‌دادند، چراکه در این فرآیند، مردم از هر قشر و طیفی می‌توانند بدون دخل و تصرف جریان‌های سیاسی شرکت کنند. الکترونیکی برگزار کردن یعنی شفافیت، ایجاد نظارت همگانی و عدم مداخله فردی و سلیقه‌ای!»
برخی اعضای اصولگرای شورای شهر در دوره چهارم عنوان کرده‌اند که در دوره گذشته، به برگزاری الکترونیکی انتخابات تمایل داشته‌اند، اما اصلاح‌طلبان به بهانه‌هایی مثل امکان تقلب اجازه نداده اند! سالاری در پاسخ به آنها می‌گوید: «اصلا اینگونه نبود، اتفاقاً یکی از خواسته‌های ما برگزاری الکترونیکی انتخابات بود. اما مجری برگزاری که اتفاقاً ازطیف اصولگرایان بود، به علت عدم تأمین بستر و ساز و کارقانونی اجازه الکترونیکی کردن انتخابات را نداد.»