یازدهمین دوره حراج تهران برگزار شد «سر شاعر» بالاتر از شاعر!

فاطمه امین‌الرعایا
جمعه‏شب، یازدهمین حراج تهران در هتل پارسیان آزادی برگزار شد، حراجی که گرچه با شیب ملایمی نسبت به دوره نهم (که هر دو متعلق به آثار کلاسیک و مدرن ایران هستند) روبه‌رو بود اما شاید چنانچه که انتظار می‌رفت، پررونق نبود.
ساعت 19 روز 14 خرداد، آغاز یکی از مهم‌ترین رخدادهای هنری چند سال اخیر بود. یازدهمین دوره حراج تهران در هتل پارسیان آزادی با اجرای حسین پاکدل برگزار شد و پس از حدود 2 ساعت و نیم با مجموع 42 میلیارد و 204 میلیون به پایان رسید که به نسبت دوره مشابه قبلی یعنی دوره نهم، رشدی 35 درصدی داشت. گرچه برخی معتقدند این رشد نشان از پویایی این حراج دارد اما فروش نرفتن چند اثر و نزدیکی قیمت فروخته‌شده بیشتر آثار نسبت به قیمت پایه، کمی سوال‌برانگیز بود. در هر دو دوره نهم و یازدهمین قرار بر حضور 80 اثر بود اما در هیچ‏کدام از این دو دوره، چنین نشد. در دوره نهم، صاحبان دو اثر، آثارشان را از روند حراج خارج کردند و حراج با 78 اثر برگزار شد. در دوره یازدهم نیز یکی از آثار (یکی از آثار حسین زنده‌رودی) از گردونه حراج خارج شد و 79 اثر از 60 هنرمند برای فروش در معرض دید خریداران قرار گرفتند. اما نکته مهم در این میان، به فروش نرفتن 5 اثر در حراج یازدهم بود.
شاید اشاره به این نکته هم خالی از لطف نباشد که در تمام دوره‌هایی که اثری از سهراب سپهری حضور داشت، آثار این نقاش رکورددار بودند که سال گذشته یکی از آثارش با قیمت 5 میلیارد و 100 میلیون تومان توانست رکوردار همه دوره‌های این حراج باشد، اما در دوره یازدهم با وجود حضور دو اثر از این شاعر فقید، مجسمه «سر شاعر» اثر پرویز تناولی توانست با قیمت 3 میلیارد و 200 میلیون تومان جایگاه نخست را از آن خود کند. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به آثار میلیاردی این دوره از حراج تهران.


در یازدهمین دوره حراج تهران، 12 اثر میلیاردی به فروش رسید که 23 میلیارد و 800 میلیون تومان از کل مبلغ فروش را به خود اختصاص دادند، یعنی 56 درصد از فروش کل این دوره از حراج.
همان‌طور که اشاره شد، مجسمه برنزی «سر شاعر» پرویز تناولی با قیمت 3 میلیارد و 200 میلیون تومان توانست در جایگاه گران‌ترین اثر یازدهمین دوره حراج تهران بایستد. این اثر نسخه شماره یک این اثر از تعداد سه نسخه بود که با بین 3 تا 4 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده بود.
همچنین یکی از مجموعه مجسمه‌های «هیچ» این هنرمند در این دوره با قیمت کمینه و بیشینه یک و نیم میلیارد تا 2 میلیارد تومان، با قیمت یک میلیارد و 600 میلیون تومانی به فروش رسید.
منیر فرمانفرمایان، بانوی فقید ایرانی که فروردین‏ماه امسال از میان ما رفت، در این دوره از حراج با سه اثر حضور داشت. دو اثر از سه اثر این هنرمند، در باشگاه میلیاردی‌ها قرار گرفتند. یکی از آثار او که با تکنیک آیینه‌کاری، نقاشی پشت پلکسی گلاس و گچ روی چوب اجرا شده و به آثار متاخر وی تعلق دارد، با قیمت پایه 3 تا 4 میلیارد تومان عرضه شد و 3 میلیارد تومان چکش خورد. اثر دیگر او با عنوان «آسمان آبی» نیز با تکنیک آیینه‌کاری، نقاشی پشت شیشه و گچ روی چوب با عبور از قیمت پایه به رقم 2 میلیارد و 100 میلیون تومان فروخته شد.
از سهراب سپهری نیز دو اثر ارائه شد که هر دو بدون عنوان و مربوط به دهه 40 هستند. هر دو اثر با قیمت پایه 2 تا 3 میلیارد تومان به مزایده گذاشته شد اما یکی از این آثار که با تکنیک رنگ وروغن روی بوم عرضه شد توانست به فروش 2 میلیارد و 200 میلیون تومانی دست پیدا کند. اثر دیگر این شاعر کاشانی نیز با همین تکنیک با قیمت 2 میلیارد تومان چکش خورد.
قرار بر این بود که دو اثر از حسین‌ر‌ودی در این دوره حضور داشته باشد که یکی از این آثار در آخرین روزهای قبل از برگزاری حراج، بنا به خواست صاحب اثر از لیست آثار حراج کنار گذاشته شد. اثر دوم زنده‌رودی با عنوان «سین+لام» متعلق به سال 1349 با قیمت پایه 2 تا 3 میلیارد تومان عرضه شد و به همان قیمت کمینه به فروش رسید.
بزرگ‌ترین اثر عرضه شده در حراج یازدهم، اثر سه لته‌ای آیدین آغداشلو از مجموعه «خاطرات انهدام» بود که در سال 88 خلق شده است. این اثر با عنوان «انهدام کیهانی» با تکنیک رنگ وروغن روی بوم با قیمت کمینه و بیشینه 1.5 میلیارد تا 2 میلیارد تومان پیش روی خریداران قرار گرفت و در نهایت روی رقم یک میلیارد و 600 میلیون تومان چکش خورد.
مجسمه آهنی تک‌نسخه از ژازه تباتبایی مربوط به حدود دهه 40 نیز با رقم پیشنهادی یک تا 1.5 میلیارد تومان ارائه شد و در نهایت به فروش یک میلیارد و 600 میلیون تومانی دست یافت و از بیشینه پیش‌بینی شده عبور کرد.
در این دوره، یکی از آثار نگارگر مطرح جهانی کشور، محمود فرشچیان نیز حضور داشت. این اثر بدون عنوان با تکنیک گواش و آبرنگ با قیمت پایه 1.5 تا 2 میلیارد در این حراج عرضه شد که در بیشینه پیش‌بینی‌‌شده‌اش به فروش رسید و توانست رکورد قیمت آثار فرشچیان در حراج تهران را ارتقا دهد.
اثر بعدی باشگاه میلیاردی‌ها متعلق است به بهجت صدر و دهه 55. این تابلوی رنگ روغن روی آلومینیوم نیز توانست به قیمت 1.5 میلیارد تومان به فروش برسد.
آخرین اثر میلیاردی این دوره به مسعود عربشاهی تعلق دارد که توانست با قیمتی دو برابر قیمت پایه به مبلغ یک میلیارد تومان به فروش برسد، این اثر با تکنیک طناب و ترکیب مواد روی بوم اجرا شده است.
62 اثر به‌‌فروش‌رسیده دیگر در این دوره، همگی با مبالغی کمتر از یک میلیارد تومان خریداری شدند که از میان آن‌ها 14 اثر بالاتر از 500 میلیون تومان، 37 اثر بالاتر از 100 میلیون تومان و 11 اثر زیر 100 میلیون چکش خوردند. 5 اثری نیز که خریداری برای آنان وجود نداشت عبارتند از آثاری از کیخسرو خروش، بهمن نیکو، هوشنگ پزشک‌نیا، رضا مافی و محمد احصایی.
در انتها شاید بد نباشد به این نکته هم توجه کنیم که در دوره نهم که مجموع فروش به رقم سی و یک میلیارد و سیصد و هفتاد و هشت میلیون تومان رسید، قیمت هر واحد دلار 4250 تومان بود و حالا با قیمت حدودی 13 هزار تومان برای هر واحد دلار، حراج تهران به فروش 42 میلیارد و 204 میلیون تومان رسید.
سایر اخبار این روزنامه
بالا گرفتن مناقشات بر سر اهدای عضو محکومان به اعدام بخشش لازم نیست، اهدایش کنید ژوبین صفاری این قفل با چکش باز نمی‌شود گزارش «ابتکار» از تاثیر تورم و بیکاری بر نمودارهای اقتصادی کشور! شاخص فلاکت رکورد زد آغاز تخصیص مجدد کاغذ نشر کتاب با ارز دولتی به ناشران یازدهمین دوره حراج تهران برگزار شد «سر شاعر» بالاتر از شاعر! یازدهمین دوره حراج تهران برگزار شد «سر شاعر» بالاتر از شاعر! موانع و راهکارهای پیش‌روی اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده بررسی شد پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان در اختیار فرصت‌طلبان همزمان با تصمیم ایران برای ورود به گام دوم هسته‌ای آمریکا درخواست نشست فوق‌العاده شورای حکام را مطرح کرد رئیس دفتر رئیس‏جمهوری: دولت از همکاری با دانشگاه‌ها در شرایط تحریم استقبال می‌کند رئیس دفتر رئیس‏جمهوری: دولت از همکاری با دانشگاه‌ها در شرایط تحریم استقبال می‌کند واکنش ایران به درخواست آمریکا مبنی بر تشکیل نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی محمد عطریانفر: اصلاح‌طلبان باید با رهبری درباره انتخابات گفت‌وگو کنند