کلاهبرداری از سلامت به اسم بیمه!

سرویس جامعه جوان آنلاین: خانمی که خودش را از بازرسی شرکت تعاوتی خدمات بهداشتی و درمانی معرفی می‌کند، می‌گوید: براساس اطلاعات سرشماری قرعه فال به نام من افتاده تا این کارت با این ویژگی‌ها را که البته قرار است برای همه مردم ایران صادر شود، داشته باشم. وی تأکید می‌کند: کارت‌ها و مدارکی که تحویل می‌شود همه برگه استعلام قوه‌قضائیه را دارد تا خیالمان بابت قانونی‌بودن مدارک راحت باشد. برای فعال‌شدن مدارک در سیستم کافی است مبلغ مورد نظر را به سریع‌ترین روش ممکن یعنی از طریق موبایل بانک به امور مالی سازمان واریز کنیم تا فردا صبح نماینده سازمان مدارک را در ساعت مقرر و در آدرسی که از من می‌خواهد، تحویل دهد.
ماجرا برایم آشناست! در سال‌های اخیر بار‌ها سازمان بیمه سلامت و وزارت بهداشت در این‌باره هشدار داده و گفته‌اند که این شرکت‌ها هیچ ربطی به آن‌ها ندارند، اما خلأ‌های پیگیری تخلفات قانونی این شرکت‌ها موجب شده نه فقط بساط تخلفات این شرکت‌ها جمع نشود بلکه روز به روز رشد قارچ‌گونه آن‌ها را شاهد باشیم و مردمی که در وانفسای تورم و گرانی هزینه‌های سلامت و مزد درمان به دنبال راهی برای کاهش هزینه‌های سلامت هستند، گول این افراد و طرح‌های دروغین را می‌خورند.
خانم کارشناس بیمه تأکید دارد که تا حد امکان از عابر بانک پول را برایش واریز کنم تا فایل بسته نشود و سریع‌تر کار انجام شود. مدارک تحویلی کارت هوشمندی است که به نام صادر می‌شود طبق آمار سرشماری. می‌پرسم یعنی شما از سازمان ثبت احوال هستید، می‌گوید: «بله دیگر! ما از تعاونی بهداشتی خدمات بهداشتی درمانی کل کشور هستیم.» می‌پرسم شما از وزارت بهداشت هستید؟ باز پاسخ می‌دهد: «بله. برگه استعلام و همه این‌ها در مدارک شما هست و نماینده همه را به شما نشان می‌دهد.»
بنا می‌شود کد پیگیری را تحویل دهم تا ثبت‌نام تکمیل شود، اما خانم کارشناس خیلی عجله دارد و تنها یک ربع به من زمان می‌دهد.


جریمه دیرکرد تعرفه آزاد ۶۹۰ تومانی در صورت انصراف!
شماره حساب اعلام‌شده به نام یک شخص است! وقتی خانم کارشناس تعجبم را از اینکه حساب امور مالی شرکت تعاونی خدمات بهداشتی درمانی کل کشور به نام یک شخص حقیقی است، اینگونه توجیه می‌کند: «ما هر دفعه بخواهیم متوجه شویم واریزی انجام شده، باید از خود بانک استعلام بگیریم؛ بانک هم که تا ساعت دو بیشتر باز نیست. به همین خاطر شما به حساب ریاست امور مالی سازمان واریز می‌کنید و ما از ایشان استعلام می‌گیریم.» فاکتور مهر و امضا شده هم قرار است جزو مدارک باشد؛ مدارکی که قرار است بعد از واریز پول به دستم برسد. ساعت دقیق واریزی و کد ارجاع تنها چیزی است که برای داشتن این کارت هوشمند بیمه‌ای موردنیاز است. خانم کارشناس با تأکید دوباره بر تحویل این مدارک طبق سرشماری می‌افزاید: «مدارک شما پلمب شده است. اطلاعات شما هست همه‌چیز ثبت‌شده من فقط هماهنگی کار را انجام می‌دهم، چون اگر پلمب مدارک شما باز شود، فاقد اعتبار می‌شود.»
از او می‌پرسم اگر در حال حاضر این کارت را نگیریم چه می‌شود، پاسخ می‌دهد: «جریمه دیرکرد تعرفه آزاد ۶۹۰ تومانی تعلق می‌گیرد که ظرف ۴۸ ساعت آینده به آدرس ارسال می‌شود و دیگر دست ما نیست.»
به گفته وی این هزینه تنها یک بار تا زمانی که در قید حیات هستید، بابت فعال‌سازی و پذیره‌نویسی از شما دریافت می‌شود و سالی یک‌بار از طرف بیمه با شما تماس گرفته می‌شود تا ببینند شما رضایت دارید یا خیر و اگر به هر دلیلی رضایت نداشته باشید، مبلغ به شما عودت می‌شود.
مردم باید خودشان هشیار باشند
کلیت کلاهبرداری بودن ماجرا آنقدر واضح است که نیازی برای پیگیری صحت و سقم آن وجود ندارد. پیشتر از این هم بار‌ها درباره غیرواقعی و بعضاً کلاهبرداری بودن این تماس‌ها از سوی وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت هشدار داده شده است. با وجود این برای پیگیری دوباره و طرح این مطالبه که چرا سازمان بیمه سلامت و وزارت بهداشت این ماجرا را مورد پیگرد قضایی قرار نمی‌دهد و از این شرکت‌ها شکایت نمی‌کنند، به سراغ وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت می‌رویم.
تلفن دکتر کیانوش جهانپور، روی دفترش دایورت شده و خانمی که تلفن را پاسخ می‌دهد، این شرکت‌ها را به عنوان واسطه خدمات درمانی معرفی می‌کند، اما برای دریافت اطلاعات بیشتر من را به واحد روابط مردمی ارجاع می‌دهند.
وقتی با واحد اطلاعات مردمی وزارت بهداشت تماس می‌گیرم، خانم نوروزخان کارشناس روابط عمومی وزارت بهداشت در میانه سؤال من شروع می‌کند به شرح ماوقع ماجرا و می‌گوید: «زنگ می‌زنند تمام اطلاعات شما را دارند و می‌گویند از طرف وزارت بهداشت هستیم و مبلغی را از شما می‌خواهند.» بنا به تأکید وی، وزارت بهداشت هرگونه خدماتی را بخواهد به مردم ارائه کند از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌کند. به گفته این کارشناس وزارت بهداشت، حتی با داشتن شماره این شرکت‌ها وقتی از طرف وزارت بهداشت با آن‌ها تماس گرفته می‌شود، اگر متوجه شوند تماس از سوی وزارتخانه است، پاسخ نمی‌دهند یا می‌گویند مردم دروغ می‌گویند و ما نگفتیم از طرف وزارت بهداشتیم. کارشناس روابط عمومی وزارت بهداشت معتقد است: این همه هشدار از سوی وزارت بهداشت داده می‌شود مردم باید خودشان هشیار باشند و ما نمی‌توانیم چیزی را ثابت کنیم!
وی در پاسخ به اینکه چرا شکایت نمی‌شود، می‌گوید: «ما چندین بار به بازرسان گفته‌ایم و، اما نمی‌توانیم ثابت کنیم که این‌ها به نام وزارت بهداشت دارند کار می‌کنند و بعد اینقدر این‌ها زیاد هستند همچون علف هرز پر شده‌اند و امکان جمع کردنشان نیست.»
شکایت هم کرده‌ایم!
در تماس با مدیر روابط عمومی سازمان بیمه سلامت ماجرا را از آن‌ها هم پیگیری می‌کنم. محمد هاشمی در پاسخ به سؤال درباره این شرکت‌ها و ماهیتشان می‌گوید: «ما بار‌ها درباره این مسئله هشدار داده‌ایم و اطلاع‌رسانی داشته‌ایم.» به گفته هاشمی حتی بیمه سلامت درباره دو تا از این شرکت‌ها شکایت و موضوع را از طریق قضایی پیگیری کرده است، اما رشد قارچ‌گونه این شرکت‌ها همچنان ادامه دارد. چرایی این رشد قارچ‌گونه و گول‌خوردن مردم به رغم همه هشدار‌ها را هم در یک موضوع باید جست‌وجو کرد؛ وقتی بنا به تأکید معاون کل وزارت بهداشت یک سوم از مردم برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها خوددرمانی می‌کنند، کارتی که بتواند ۵۰ درصد هزینه‌ها را کاهش دهد برای این مردم حکم ناجی را دارند؛ آنچنان که شاید فکرش را هم نکنند کل ماجرا کلاهبرداری است.