سیاست جدید بانک مرکزی برای حمایت از تولید

عبدالناصر همتی طی یادداشتی که در سایت بانک مرکزی منتشر شده، از طرحی موسوم به «تأمین مالی مولد» برای تأمین مالی فعالیت‌های تولیدی خبر داد. در متن یادداشت عبدالناصر همتی آمده: افزایش هزینه‌های تولید درطول یک سال گذشته، نیاز به سرمایه درگردش تولید را به‌شدت افزایش داده و این تأمین مالی را دشوارتر نموده است.
وی ادامه داد: بانک مرکزی با درک این وضعیت، به‌دنبال طرح‌هایی جهت حل این دشواری است.
 اصل اساسی در نگاه بانک مرکزی آن است که هرگونه طرحی، اولاً: به تأمین مالی فعالیت‌های تولیدی منجر شود و نیاز افزایش‌یافته سرمایه درگردش آنها را برآورده نماید، ثانیاً: منجر به انحراف در منابع نظام بانکی و تشدید فشارهای تورمی و قیمتی نشود.
رئیس‌بانک مرکزی با اعلام اینکه در کمیته‌های مشورتی نقدینگی و اعتباری بانک مرکزی طرح‌های متعددی مورد بحث قرار گرفته است گفت: یکی از این طرح‌ها، طرح «تأمین مالی مولد» است، به‌نحوی که با کمترین نیاز به انبساط اعتباری و اثر تورمی، نیاز زنجیره تولید صنعت به سرمایه در گردش پاسخ داده شود و از انحراف منابع به‌سمت فعالیت‌های غیرمولد به‌خوبی جلوگیری شود.


به گفته همتی، این طرح پس از نظرخواهی از متخصصین پولی و بانکی جمع‌بندی و در کنار تلاش‌های جاری بانک‌های کشور برای تأمین مالی تولید، در جهت جلوگیری از رکود و اعاده رونق تولید به‌کار گرفته می‌شود.
گفتنی است، بانک مرکزی در این روزها که کشور در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد، تصمیمات مناسبی در جهت مشکلات کشور اخذ کرده است، چنانچه در اوایل تیر ماه که همتی از افزایش ارزش پول ملی خبر داده بود، نرخ ارز روند نزولی پیدا کرد و آرامش و ثبات در بازار‌های ارز و سکه (با وجود شکار پهپاد آمریکایی) بیشتر شد.
از خاطر نبریم که سیاست‌های دیگری مانند «تشکیل بازار متشکل ارزی» که گامی در جهت تعیین نرخ ارز در داخل کشور است نیز در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته و از سوی دیگر «عملیات بازار باز» هم که گامی در جهت اصلاح نظام بانکی به شمار می‌رود، جزو برنامه‌های بانک مرکزی به ریاست همتی است.
فارغ از این موارد هم رئیس‌کل بانک مرکزی درخصوص جبران کاهش درآمدهای نفتی گفته بود: «تصمیم دولت و مجموعه نظام بر تأمین کسری بودجه از سه طریق عمده زیر است: 1-تلاش برای استفاده از مسیرهای مختلف صدور بیشتر نفت. 2-انتشار اوراق دولتی. 3-برداشت از منابع صندوق توسعه ملی، متمرکز است.»
هرچند در مورد آخر انتقاداتی به دلیل استفاده بی‌رویه دولت از منابع صندوق یا توسل بیش از حد به اوراق (که به نوعی آینده فروشی است) مورد انتقاد کارشناسان قرار دارد، با این حال، عدم روی آوردن دستگاه‌های مسئول به چاپ پول و افزایش پایه پولی که اثرات تورمی شدیدی دارد، قابل تقدیر است.