اعتراض ایران به توقیف کشتی نفتکش ایرانی توسط انگلیس در تنگه جبل‌الطارق

*اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی راهزنی دریائی است
در پی اقدام غیرقانونی انگلیس در توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران،جمهوری اسلامی ایران با محکوم کردن این اقدام لندن که در آبراههای بین‌المللی صورت گرفت اعلام کرد انگلیس مرتکب یک راهزنی دریایی شده است.
سفیر انگلیس در تهران در اعتراض به توقیف نفتکش حامل نفت جمهوری اسلامی ایران به وزارت امور خارجه احضار شد.
در جریان این احضار، رئیس اداره سوم غرب اروپا با غیرقابل قبول دانستن این اقدام و اینکه حسب اطلاعات موجود توقیف این نفتکش به درخواست آمریکا صورت گرفته است، خواستار رهاسازی سریع نفتکش مزبور شد. وی با اشاره به حرکت این نفتکش در آبراه‌های بین‌المللی، اقدام نیروی دریایی انگلیس را معادل با راهزنی دریایی دانسته و گفت: آن کشور حق ندارد تحریم‌های یکجانبه خود یا اتحادیه اروپا را به صورت فراسرزمینی علیه کشورهای دیگر اعمال نماید. این همان سیاست زورمدارانه آمریکا است که کشورهای اروپایی همواره نسبت به آن معترض بوده‌اند.


در این دیدار مدارک و مستندات مربوط به این نفتکش و محموله آن که حکایت از حرکت کاملاً قانونی نفتکش دارد در اختیار سفیر انگلیس قرار گرفته و تاکید شد که جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیت‌های سیاسی و قانونی خود برای رهاسازی این کشتی و استیفای حقوق خود استفاده خواهد کرد.
سفیر انگلیس با اظهار اینکه مراتب را سریعاً به لندن منتقل خواهد کرد تاکید کرد انگلیس از تحریم یکجانبه آمریکا علیه ایران تبعیت نمی‌کند.
خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه گزارش داد یک نفتکش حامل نفت ایران توسط نیروی دریایی انگلیس توقیف شده است.
دولت محلی جبل‌الطارق در بیانیه‌ای اعلام کرد تفنگداران نیروی دریایی انگلیس یک نفتکش را که حامل نفت خام بوده را در سواحل این سرزمین توقیف کرده است. این بیانیه مدعی شده مقصد این نفتکش سوریه بوده است.
در این بیانیه آمده است که شواهد کافی نشان می‌داده که مقصد نفتکش گریس 1، پالایشگاه بانیاس در سوریه بوده است.
خبرگزاری رویترز براساس اطلاعات "رفنیتیو ایکون" (وب‌سایتی که مسیر کشتی‌ها را ثبت می‌کند) مدعی شده که این نفتکش ازسوی ایران به مقصد سوریه درحال حرکت بوده است.
*اسپانیا: توقیف نفتکش ایرانی، به دستور آمریکا بوده است
در همین ارتباط، شبکه تلویزیونی فرانس 24 پنجشنبه به نقل ازیک منبع اسپانیایی اعلام کرد، توقیف نفتکشی که از ایران حرکت کرده بود، در پی درخواست آمریکا از انگلیس در جبل الطارق صورت گرفته است.
دولت محلی جبل الطارق اعلام کرد که مقامات این منطقه و نیروی دریایی انگلیس یک ابرنفتکش که ادعا می‌شود حامل نفت ایران به سوریه بود را توقیف کرد.
"فابیان پیکاردو" نخست‌وزیر جبل الطارق خاطرنشان کرد که این پالایشگاه سوریه مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه است که در ماه مه 2011 اعمال شده‌اند.
جوسب بورل سرپرست وزارت امور خارجه اسپانیا در این باره گفت: توقیف نفتکشی که از ایران حرکت کرده بود پس از ارائه درخواست آمریکا از انگلیس صورت گرفته است.
وی که به عنوان جانشین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا معرفی شده است، خاطرنشان کرد: مادرید درحال بررسی توقیف این کشتی و تاثیر آن بر تمامیت ارضی اسپانیا است.
به نظر می‌رسد که توقیف این کشتی در آب‌های اسپانیا صورت گرفته است. اسپانیا حاکمیت انگلیس بر آب‌های اطراف جبل الطارق را به رسمیت نمی‌شناسد.
در همین حال سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس با استقبال از توقیف این نفتکش گفت: ما از اقدام قاطع در زمینه اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه دولت سوریه استقبال می‌کنیم و مقامات جبل الطارق را که در توقیف موفقیت آمیز دست داشتند تحسین می‌کنیم.
* ذوق زدگی مشاور جنگ طلب ترامپ از توقیف نفتکش
اما این اقدام نیروی دریایی انگلیس فردی که به شدت از ایرانی‌ها نفرت دارد و سیاست جنگ طلبانه علیه تهران را دنبال می‌کند، بسیار خرسند کرد. «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی آمریکا در واکنش به توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس در حساب توئیتری خود نوشت خبر عالی: انگلیس ابرنفتکش گرِیس-1 را که با نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا درحال حمل نفت ایران به سوریه بوده، متوقف کرده است.
مشاور امنیت ملی ترامپ با غیرقانونی عنوان کردن مبادله نفت بین ایران و سوریه، مدعی شده که آمریکا با همکاری متحدانش اجازه بهرمند شدن تهران و دمشق را از چنین مبادلاتی نخواهد داد.
* اتحادیه‌ اروپا از ادعای توقیف نفتکش حامل نفت ایران اظهار بی‌اطلاعی کرد
کمیسیون اروپا به اخبار منتشره پیرامون توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل الطارق واکنش نشان داد.
کمیسیون اروپا به عنوان نهاد اجرائی اتحادیه اروپا در واکنش به اخبار منتشره پیرامون توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل الطارق اعلام کرد که در این خصوص اطلاعی در دست ندارد.
* استقبال تل‌آویو از توقیف نفتکش حامل نفت ایران
یک وزیر کابینه رژیم صهیونیستی هم با استقبال از توقیف یک کشتی حامل نفت ایران توسط ارتش انگلیس، گفت این اقدام گامی مثبت در جهت افزایش فشار به ایران است.
یوال اشتاینیتز وزیر انرژی رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای از توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران توسط ارتش انگلیس استقبال کرد.
این عضو کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی که با رادیو تل‌آویو گفت‌وگو می‌کرد، مدعی شد که این رژیم در توقیف نفتکش «گریس 1» که حامل محموله نفتی ایرانی بوده، هیچ نقشی نداشته است.
* گزارش «گاردین» درباره نفتکش توقیفی
روزنامه «گاردین» هم در گزارشی در مورد توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران، نوشته است که سفیر انگلیس در تهران در دیدار با مقام‌های ایرانی از این اقدام دفاع کرده است.
روزنامه «گاردین» دیروز در گزارشی با موضوع توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران در نزدیکی جبل الطارق توسط نیروهای ویژه ارتش انگلیس، نوشته است که «رابر مکر» سفیر انگلیس در تهران از این اقدام دفاع کرده است.
روز پنجشنبه پس از اعلام خبر توقیف نفتکش «گریس 1»، وزارت امور خارجه ایران با احضار مکر، به این اقدام لندن اعتراض و تاکید کرد که این نفتکش درحال گذر از آب‌های بین‌المللی بوده و «جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیت‌های سیاسی و قانونی خود برای رهاسازی این کشتی و استیفای حقوق خود استفاده خواهد کرد.»
براساس بیانیه تهران، «سفیر انگلیس با اظهار اینکه مراتب را سریعا به لندن منتقل خواهد کرد، تاکید کرد انگلیس از تحریم یکجانبه آمریکا علیه ایران تبعیت نمی‌کند.»
با این وجود، گاردین نوشته است که اطلاع یافته که مکر در این دیدار «بر موضع بریتانیا تاکید و عنوان کرد که "[انگلیس] از اقدام قاطع مقام‌های جبل‌الطارق" برای اجرای تحریم‌ها علیه رژیم "بشار اسد" (رئیس‌جمهور سوریه) استقبال می‌کند.»
درحالی که لندن مدعی شده است که توقیف این نفتکش با استناد به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه انجام گرفته، دولت اسپانیا دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که لندن این کار را به درخواست واشنگتن انجام داده است. گاردین هم این روایت را تایید کرده و نوشته است: «وزارت خارجه انگلیس در چند روز گذشته با یک معضل روبرو شده بود و می‌دانست که اگر آنطور که ایالات متحده درخواست کرده، این کشتی را توقیف کند، تهران را که شدیدا به دنبال صادرات نفت است، عمیقا خشمگین می‌کند.»
این گزارش سپس نوشته است که مقام‌های انگلیسی توقیف این کشتی را «وظیفه اخلاقی و قانونی» خود برای اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توصیف کرده‌اند.
این ادعا درحالی مطرح می‌شود که تحریم‌های اتحادیه اروپا صرفا برای کشورهای عضو این بلوک لازم‌الاجرا است و نفتکش ایرانی از آب‌های بین‌المللی درحال گذر بوده و ایران نیز عضو اتحادیه اروپا نیست که بخواهد تحریم‌های این اتحادیه را اجرا کند.
با این حال، گاردین نوشته است: «انگلستان تاکید دارد که با تلاش ایران برای افزایش صادرات نفت هیچ مخالفتی ندارد، اما تنها مادامی که این کشور با فروش محصولاتش تحریم‌های اتحادیه اروپا را نقض نکند.»
این روزنامه احضار سفیر انگلیس در تهران را نشانه‌ای توصیف کرده از اینکه تهران معتقد است انگلستان واقعا به دنبال کمک به تهران برای کاهش تبعات تحریم‌های ثانویه آمریکا نیست.
گاردین سپس به شرح نحوه اجرای عملیات توقیف این نفتکش پرداخته و نوشته است که کماندوهای انگلیسی با بالگرد روی عرشه این کشتی پیاده شده‌اند و گروهی دیگر از کماندوها نیز با قایق‌های تندرو کشتی را محاصره کرده‌اند.
براساس این گزارش، این نفتکش 28 نفر خدمه داشته که توسط مقام‌های جبل‌الطارق مورد بازجویی قرار گرفته‌اند. عمده خدمه این کشتی هندی هستند. تعدادی اوکراینی و پاکستانی هم در میان خدمه حضور دارند.
دولت محلی جبل‌الطارق اعلام کرده که این 28 نفر را به عنوان شاهد، و نه مجرم، مورد بازجویی قرار داده است.
* رای الیوم: اقدامی بدون پشتوانه حقوقی
رای الیوم هم در مطلبی با اشاره به توقیف نفتکش ازسوی نیروی دریایی انگلیس آورده است: «300 هزار بشکه از نفت ایران روزانه به چین می‌رود و درحال زیاد شدن است اما آمریکا و انگلیس نمی‌توانند مانع نفتکش‌های چینی شوند و در آینده نزدیک نمی‌توانند مانع نفتکش‌های ترکیه‌ای، هندی و حتی اروپایی شوند زیرا تبعاتی به دنبال دارد. اگر انگلیس این کشتی را به خاطر محموله سلاح توقیف می‌کرد، قابل فهم بود اما اینکه نفتکش را به خاطر اینکه محموله نفتی برای بیش از 17 میلیون سوری که از بحران سوخت رنج می‌برند و صف‌های چند کیلومتری در مقابل پمپ بنزین‌ها به این دلیل ایجاد شده است، توقیف کرده‌اند با همه ارزشهای انسانی و حقوق بشری در تضاد است. تحریم‌های اعمال شده ضد سوریه یکجانبه و بدون مصوبه سازمان ملل است.
جای تعجب دارد که آمریکا و کشورهای غربی که جنگنده‌های خود را به آسمان سوریه و عراق در چارچوب ائتلاف موسوم به ضد تروریسم فرستادند، هرگز به محموله‌های نفتی که داعش جابجا می‌کرد، واکنشی نشان نمی‌دانند درحالی که مورچه را از آسمان سوریه رصد می‌کردند!
ملت سوریه قربانی این محاصره ظالمانه اروپایی است. اعمال تحریم‌ها و ممانعت از رسیدن سوخت و انرژی به سوریه اوج نفاق غرب را نشان می‌دهد و ژست‌های حقوق بشری آنها را زیر سوال می‌برد. این سبب خواهد شد که یا سوری‌ها به منظور رهایی از محاصره به اروپا مهاجرت کنند یا انتقام جویی از دولت‌هایی که آنها را محاصره کرده اند، بیشتر شود و اینکه علت توقیف را نقض تحریم‌های اروپا علیه دمشق دانسته‌اند بهانه‌ای بیش نیست. ازسویی تحریم‌های اعمال شده ضد دمشق تحریم‌هایی از جانب اتحادیه اروپا و آمریکاست و تحریم‌های سازمان ملل نیست و از این رو این کشورها حق ندارند که کشورهای دیگر را مجبور به پایبندی به تحریم‌های یکجانبه کنند بنابراین ایران مغایر با حقوق بین‌الملل عمل نکرده است زیرا تحریم‌های اعمال شده فقط برای کشورهایی که وضع کرده‌اند اهمیت و اعتبار دارد و نه دیگران.
*خروج تفنگداران نیروی دریایی انگلیس از نفتکش توقیف شده ایران
مقامات جبل‌الطارق از خروج تمامی تفنگداران نیروی دریایی انگلیس از نفتکش توقیف شده ایرانی خبر دادند.
مقام‌های دولت محلی جبل‌الطارق عصر دیروز اعلام کردند تمامی تفنگداران نیروی دریایی انگلیس از نفتکش توقیف شده ایرانی خارج شده‌اند و هم‌اکنون تنها گروهی از ماموران پلیس و گمرک در آن حضور دارند.
* واکنش عباس آخوندی وزیر سابق راه به توقیف نفتکش ایرانی
عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی هم در کانال تلگرامی خود مطلبی با عنوان«اقدام تحریک‌آمیز انگلیس» منتشر کرد و نوشت: با توجه به وضعیت آشفته سیاست داخلی انگلیس پس از افتضاح برگزیت، توقیف نفتکش ایران ازسوی نیروی دریایی انگلیس اقدامی است موذیانه در مسیر مسابقه برای کسب رضایت ترامپ و اجرای سیاست تیم "بی" جهت:
1- تحریک ایران جهت اتخاذ عکس‌العمل شتاب آلود
2- بی‌اعتبار سازی سازوکار اینستکس و تحقیر اروپاییان
3- قراردادن اروپاییان در وضعیت تعارض در اجرای تحریم سوریه ازسوی آنان البته به درخواست امریکا و نه اتحادیه اروپا
4- درگیر کردن ایران با یک مساله بین‌المللی در آستانه اجرای مرحله دوم سیاست کاهش تعهدهای ایران در برجام.
قاعدتا ایران تمام اقدام‌های حقوقی بین‌المللی را معمول و حق اقدام‌های امنیتی متقابل و به‌موقع را به تشخیص خود برای خود محفوظ خواهد داشت. ولی نکته مهم آن است که باید هوشیار بود تا در زمین ترامپ و انگلیس بازی نکرد. و اتحادیه اروپا را به سمت امریکا سوق نداد.
سایر اخبار این روزنامه
نوبخت در ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان یزد خبر داد: اختصاص 43 هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های نیمه تمام کشور اعتراض ایران به توقیف کشتی نفتکش ایرانی توسط انگلیس در تنگه جبل‌الطارق مخالفان ترامپ، پرچم آمریکا را در مقابل کاخ سفید به آتش کشیدند ارتش یمن سه مرکز نظامی را در خاک عربستان هدف قرار داد سردار دکتر حسین علائی نخستین فرمانده نیروی دریایی سپاه: آمریکا هواپیمای مسافربری ایران را عمداً سرنگون کرد معاون درمان وزارت بهداشت: بیماران مشکلات خود در بیمارستان‌ها را به سامانه 190 اعلام کنند با حضور وزیر جهاد کشاورزی چندین طرح کشاورزی در استان همدان به بهره‌برداری رسید بازگشت راهزنان دریائی سطح‌بندی مدیران شهرداری برای استفاده از خودروهای سازمانی استاندار تهران خبر داد توقف پلمب مدارس توسط بنیاد شهید، نقدینگی لازم برای خرید مدارس وجود دارد توقیف 500 دستگاه استخراج ارز دیجیتال در رودبار پروازهای حج تمتع 98 آغاز شد رئیس جمهور فرا رسیدن روز ملی بلاروس را تبریک گفت