قدیمی‌ترین‌جنگل‌کره زمین، ایرانی ماند

محمد جواد رنجبر- تبریک به تو!  به تو که قدیمی ترین بافت جنگلی کره زمین هستی و حالا همه جهان تو را ایرانی تر می شناسد.ایرانی بودی اما غریبه ها خواستند تو را به نام خودشان بزنند. خوشحالیم که هیرکانی آذربایجانی نشد. هیرکانی جان! حق هم همین بود که تو ایرانی بمانی، چون حدود 95 درصد مساحت تو ریشه در همین خاک دارد. خوشحالیم که "جهان" تو را "ایرانی" شناخت و از این پس بایدبیشتر برای حفظ تو تلاش کنیم.
علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ظهر دیروز در توئیتی از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی به نام ایران خبر داد و ضمن تبریک به همه هموطنان، از فعالان میراث فرهنگی داخل و خارج از کشور که همکاران او را در ثبتی مهم حمایت کردند، قدردانی کرد.
ماجرای ناکامی آذربایجان
چند سال پیش بود که آذربایجان که پیش از این سبقه مصادره مفاخر ایرانی را دارد، پرونده جنگل‌های هیرکانی را برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال کرد؛ اما از آن جا که حدود ۹۵ درصد از درختان این جنگل در ایران قرار دارد، ایران به این اقدام آذربایجان اعتراض کرد تا این که پرونده آذربایجان توسط یونسکو برگشت داده شد. جنگل های هیرکانی قدیمی ترین جنگل‌های کره زمین هستند که تخمین زده می‌شود 40 میلیون سال قدمت دارند و بازمانده از عصر یخبندان است. این جنگل‌ها با 1.9 میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان، در گستره‌ای به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد. هم اینک جنگل‌های هیرکانی، زیست بوم ۲۹۶ گونه پرنده و ۹۸ گونه پستاندار است. همچنین ۱۵۰ گیاه بومی درختی و بوته‌ای (مانند شمشاد و انجیلی) نیز در آن یافت می‌شود. در این مدت سازمان میراث فرهنگی با همکاری سازمان های داخلی و خارجی تلاش کرد تا پرونده‌ای برای قدیمی‌ترین جنگل‌های کره زمین تهیه کند و بالاخره آن را تکمیل و به یونسکو ارسال کرد.


دیروز در ادامه برگزاری چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان، پرونده جنگل‌های هیرکانی از ایران که به عنوان محوطه طبیعی برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو در این اجلاس معرفی شده بود به عنوان دومین اثر بزرگ طبیعی با اکثریت آرا در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.
 پای مافیای چوب قطع می شود؟
هیرکانی جان! امیدواریم با ثبت جهانی تو به ویژه آن که درختان تو از گونه های نادر وارزشمند است،  دست و پای قاچاقچیان، مافیای چوب و حتی آن ها که در پوشش قانون تو را قلع و قمع می کنند، قطع شود.
نکته ای که پیرفلک رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مازندران هم دیروز به آن اشاره کرده است:  مازندران روی نوار سبز جنگل‌های ارزشمند هیرکانی قرار گرفته، قاچاقچیان برای این که بتوانند با قطع درختان این جنگل به منافع خود دست یابند، انواع روش‌ها را شامل حمل چوب با استفاده از وسایل نقلیه غیرباربری، مسافری، جاسازی و... امتحان کردند، البته نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی با تمام توان تلاش می‌کنند که از فعالیت غیرقانونی قاچاقچیان چوب جلوگیری کنند .
هیرکانی جان! خیلی از سودجویان به تو چشم طمع دارند، ما باید بتوانیم تو را بیش از پیش حفظ کنیم...