نوکیسه مثل «مهرافزون» شناگر ماهر مثل «مهری»

  مائده کاشیان   – همان طور که طعنه و کنایه‌های سریال «هیولا» به اتفاقات مختلفی که در سال‌های اخیر شاهد آن‌ها بوده‌ایم، آشنا به نظر می‌رسد، آدم‌هایی که این سریال قصه‌شان را روایت می‌کند هم بی‌شباهت نیستند به افرادی که در زندگی واقعی، خارج از دنیای قصه دیده‌ایم. اما هرکدام از شخصیت‌های اصلی سریال «هیولا» چه ویژگی‌هایی دارند و نماینده کدام گروه از افراد هستند؟
 
هوشنگ شرافت
شخصیت اصلی قصه «هوشنگ شرافت» است که طی یک سری اتفاقات و بنابر شرایط، امانت خاندان خود یعنی «شرافت» را به باد می‌دهد. او نماینده افراد ترسو، متزلزل و باری به هر جهت است که اگر شرایط و آدم‌های اطرافش او را به سمت خوبی و وجدان بیدار هدایت کنند، به همان سو می‌رود، اگر هم غیر از این باشد و او در موقعیتی قرار گیرد که عوامل تهدیدکننده شرافت اش زیاد شود، به راحتی کوتاه می‌آید.

کامران کامروا
«کامران کامروا» با بازی مهران مدیری، همان کسی است که شرافت «هوشنگ» را هدف گرفته و همه آتش‌ها را به پا کرده است. او در این سریال نماد قدرت و ثروت است و با استفاده از این دو همه کارهایش را پیش می‌برد. کامروا نماینده قشر سرمایه‌دار و ظالمی است که قشر ضعیف و مظلوم از او دل پری دارند. همان فرد حقه‌بازی که مردم او را با صفت‌هایی مانند مال‌مردم‌خور می‌شناسند.


 
شهره و مهری
«شهره» همسر و «مهری» مادر هوشنگ است و نقش آن‌ها را به ترتیب شبنم مقدمی و گوهر خیراندیش ایفا می‌کنند. «شهره» و «مهری» که همیشه خوب بلدند شعار شرافت سر بدهند، وقتی در موقعیت قرار می‌گیرند، کاملا برخلاف شعارهایشان رفتار می‌کنند! آن‌ها دقیقا نمونه‌ای از افرادی هستند که به شعارهای خود اعتقادی ندارند، آب نمی‌بینند وگرنه زمانی که پای منفعت‌شان در میان باشد شناگران ماهری هستند و پاک‌دستی‌شان چندان از پرهیزکاری نیست!

مهیار مهرافزون و مینا
«غضنفر چمچاره» یا همان «مهیار مهرافزون» که نقش او را محمد بحرانی بازی می‌کند، ابتدا برای خانواده «هوشنگ شرافت» کار می‌کرده، اما حالا که بعد از گذشت سال‌ها به ثروت رسیده، در جایگاه صاحبخانه هوشنگ قرار گرفته و او را تحقیر می‌کند. او نمونه کاملی از افراد تازه‌به‌دوران‌رسیده و نوکیسه است که وقتی بنابر شانس یا چرخش روزگار به نان و نوایی می‌رسند‌، سعی می‌کنند با زرق‌وبرق اموال شان چشم دیگران را کور کنند.

گدا
در سریال «هیولا»، شخصیت گدایی وجود دارد که همیشه سر راه اهالی محل نشسته و دستش را جلوی «هوشنگ» دراز می‌کند تا از او پول بگیرد. این گدا هر وقت که «هوشنگ» وجدان درد می‌گیرد و کار خلافی انجام می‌دهد، از او پول می‌گیرد تا کار خطایش جبران شود. شخصیت «گدا» نماینده افراد سودجو یا منفعت‌طلبی است که همیشه تلاش می‌کنند از موقعیت پیش‌آمده به نفع خود استفاده  کنند و از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند.

هوشمند کامروا و ارژنگ نوردیده
«هوشمند کامروا» شاگرد هوشنگ و فرزند «کامران کامروا» و «ارژنگ نوردیده» رئیس هیئت‌مدیره خاک پای فرهنگیان است. آن‌ها دو جوان بی‌لیاقت هستند که هرچه دارند از نفوذ و ثروت پدرشان است. قطعا به محض دیدن این دو شخصیت، به یاد آن دسته از ژن‌های خوب یا آقازاده‌های دنیای حقیقی می‌افتید که شایستگی ویژه‌ای ندارند و هیچ زحمتی برای موقعیت فعلی نکشیده‌اند، اما به پشتوانه پارتی‌بازی یا پول پدرشان، به جایگاه یا موفقیتی رسیده اند.