دزدان دریایی جبل الطارق

این که «گریس 1» عازم کجا بود و چرا از جبل الطارق عبور می کرد؟
 و ابعاد دیگر این ماجرا پرسش هایی است که در گزارش خراسان به آن پاسخ داده ایم

 
ادیب- قبل تر گفته بودیم که بریتانیا عضو جدید تیم «ب» شده است؛ تازه ترین نشانه اش معرکه گیری کماندوهای انگلیسی در تنگه جبل الطارق و توقیف نفتکش ایرانی است. نفتکشی که متعلق به یک شرکت روسی   با پرچم پاناما و  حامل دو میلیون بشکه نفت کوره ایران بوده و به سمت مقصدی نامعلوم حرکت می کرده است. هر چند انگلیس مدعی است این کشتی به سمت بندر بانیاس در سوریه حرکت می کرده اما بی بی سی فارسی به نقل از یک کارشناس نوشته که خریدار نفت این کشتی نه سوریه بلکه یک کشور اروپایی بوده و سوریه قرار بوده تنها محلی برای انتقال نفت و دور زدن تحریم ها باشد. کاربران فضای مجازی که از حضور سربازان انگلیسی در این کشتی به خشم آمده اند، خواستار واکنش متقابل به این «راهزنی بین المللی» شده اند؛ کاری که البته در تنگه هرمز و دریای عمان سخت نیست؛ چرا که کسی که در خانه شیشه ای نشسته نباید دیگران را با سنگ بزند. در این بین خبرگزاری روسی اسپوتنیک هم از تهدید انگلیس توسط ایران خبر داده است. گزارش خراسان را از جزئیات این تنش جدید غرب با ایران بخوانید.
 
بی بی سی: طرف معامله، اروپایی بوده
خبرگزاری ها صبح پنج شنبه خبر دادند که دولت محلی جبل الطارق با کمک نیروی دریایی انگلیس نفتکشی ایرانی با نام «گریس 1» را توقیف کرده اند. آن هم در منطقه ای که اختلاف حقوقی بر سر مالکیت آن هنوز مناقشه ای ادامه دار بین انگلیس و اسپانیاست. انگلیسی ها مدعی بوده اند که ایران قصد داشته نفت این کشتی را به سمت بنادر سوریه ببرد اما پاسخ ندادند که چرا این اقدام را از طریق راه نزدیک تر یعنی کانال سوئز انجام نداده است. اما مصاحبه یک کارشناس با بی بی سی فارسی ابعاد ماجرا را روشن تر کرده است. سمیر مدنی کارشناس موسسه «تانکر تراکرز» در گفت و گو با این سایت گفته که ابعاد این نفتکش به اندازه‌ای بزرگ است که نمی‌تواند در بندر بانیاس سوریه پهلو بگیرد. وی با تجزیه و تحلیل بار این کشتی که نفت کوره بوده، نتیجه گیری کرد: «این نفتکش می‌خواسته بار خود را از طریق انتقال کشتی به کشتی، در دریای مدیترانه به یک شناور دیگر منتقل کند. بررسی‌های تانکرتراکرز حاکی از آن است که به تازگی یک نفتکش ایرانی بار خود را به همین شیوه در آب‌های نزدیک سوریه به یک کشتی اروپایی منتقل کرده است.»
توقیف به دستور آمریکا
هر چند انگلیس مدعی شده این اقدام با استناد به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه صورت گرفته اما «جوزپ بورل» سرپرست وزارت خارجه اسپانیا که قرار است در ماه های آینده جانشین موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شود، می گوید: «انگلیس به دستور آمریکا» این نفتکش را توقیف کرده است. گاردین هم این روایت را تایید کرده است. این در حالی است که تحریم‌های اتحادیه اروپا صرفا برای کشور‌های عضو این بلوک لازم‌الاجراست و نفتکش ایرانی از آب‌های بین‌المللی در حال گذر بوده و ایران نیز عضو اتحادیه اروپا نیست که بخواهد تحریم‌های این اتحادیه را اجرا کند.
هشدارهای ایران به انگلیس
همان طور که انتظار می رفت، جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا از اقدام انگلیس استقبال کرد. او این خبر را «عالی» دانست. درست مثل «یوال اشتاینیتز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی که از این اقدام ابراز خوشحالی کرد. همزمان سخنگوی ترزا می نخست وزیر مستعفی انگلیس با تشکر از این اقدام تأکید کرد: «توقیف این نفتکش «پیام روشنی» است مبنی بر این که نقض تحریم های اتحادیه اروپا «غیر قابل قبول» است.» هر چند ایران «رابر مکر» سفیر انگلیس در تهران را احضار کرده اما بنا به گزارش گاردین، سفیر  انگلیس در تهران از این اقدام دفاع کرده است. در اظهارات مقامات وزارت خارجه کشورمان این اقدام یک «راهزنی بین المللی» توصیف شده و به این نکته اشاره شده که این توقیف به استناد تحریم هایی غیر از تحریم های شورای امنیت بوده و از این نظر یک «بدعت خطرناک» محسوب می شود. رئیس اداره سوم غرب اروپا در وزارت امور خارجه تأکید کرده است: «جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیت‌های سیاسی و قانونی خود برای رهاسازی این کشتی و استیفای حقوق خود استفاده خواهد کرد.» عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه هم گفته است: توقیف نفتکش ایرانی به خواست آمریکا همان سیاست زورمدارانه آمریکاست که کشورهای اروپایی همواره به آن معترض بوده اند.در همین حال به گزارش تابناک، خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داده که ایران به انگلیس پیغام داده که اگر نفتکش توقیف شده ایران رفع توقیف نشود، ایران می تواند متقابلا کشتی های حامل نفت و LNG به مقصد بریتانیا را در تنگه هرمز توقیف کند.
 


خشم کاربران فضای مجازی
* پوتین‌های کثیف انگلیسی ها روی عرشه‌ نفتکش ایرانی؛ راه حل خیلی سخت نیست. کشتی انگلیسی زیاد از خلیج فارس و دریای عمان عبور می کند!داغ این عکس جز با تحقیر انگلیس سرد نمی  شود. انگلیس باید بداند ایران دیگر آن یتیم‌خانه در جنگ جهانی اول و دوم نیست.
* اگر جبل‌الطارق دست بریتانیاست، هرمز هم دست ایران است.
* مثل نقل و نبات کشتی و نفتکش ریخته تو خلیج فارس؛ اتفاقاً انگلیسی هم موجوده.
* ما سربازان تا دندان مسلح انگلیسی را بازداشت و بازجویی کردیم و آن‌ها کارکنان هندی #نفتکش گریس۱ را!
 
واکنش  چهره های داخلی
محسن رضایی: انگلیس اگر نفتکش ایرانی را رفع توقیف نکند، وظیفه دستگاه‌های مسئول، اقدام متقابل و توقیف یک نفتکش انگلیسی است.
احمد مازنی: توقیف نفتکش ایران در آب های بین‌المللی توسط انگلیس معنایی جز دنباله‌روی استعمار پیر از سیاست‌های خصمانه آمریکا ندارد، دشمنان ایران بدانند اگر در خاورمیانه باد بکارند توفان درو خواهند کرد.
مصطفی کواکبیان: اقدام انگلستان در توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق اولا نوعی راهزنی دریایی، ثانیا خصومت غیر قانونی با ایران، ثالثا بی‌حیثیتی مجدد انگلیس در فرمانبری از آمریکا و رابعا پوچی ادعای اروپایی‌ها برای تداوم برجام را به اثبات رساند.
محمود صادقی: [خطاب به سفیر انگلیس] جناب آقای سفیر! «تلاش‌های چشمگیر» شما برای جبران خسارت‌های خروج آمریکا از برجام را دیدیم!
محمد ایمانی: گذر پوست به دباغ خانه می افتد و دست انگلیسی ها زیر ساتور ما در خلیج فارس است. الزامی ندارد که پاسخ ایران متقارن و مساوی و به اندازه باشد. ضمن این که تولید ناامنی برای تردد امن کشتی های غیر نظامی می تواند دامن انگلیسی ها را در دریای عمان و غیر آن بگیرد؛ شبیه بلایی که سر برخی نفتکش ها در سواحل امارات آمد.
مهدی محمدی: راه حل خیلی سخت نیست. کشتی انگلیسی زیاد از خلیج فارس و دریای عمان عبور می کند!