واکنش چریک پیر اصلاحات به ایده حجاریان

اظهارنظر برخی اصلاح طلبان رادیکال مانند سعید حجاریان درباره مشارکت مشروط در انتخابات، صدای «چریک پیر» اصلاحات را هم درآورد. سعید حجاریان و برخی دیگر از شخصیت های اصلاح طلب طی هفته های اخیر با طرح ایده «مشارکت مشروط» در انتخابات تأکید کرده بودند که این جریان باید مواضع و خواسته های خود درباره انتخابات را اعلام کند و چنان چه شروطش برآورده نشد عطای انتخابات را به لقایش ببخشد. با این حال بهزاد نبوی از چهره های برجسته جریان اصلاحات در نشست «راه های برون رفت از وضعیت موجود» در دفتر حزب اتحاد ملت ضمن واکنش به این اظهارات با تاکید بر این که «همچنان تنها راه اصلاح طلبان حضور در صحنه است»، گفت: «به جای مایوس کردن مردم باید با تمام قوا تلاش کنیم در کشور انتخابات پرشور برگزار شود». نبوی در سخنان خود اشاره کرد تا وقتی که امکان برگزاری و حضور در انتخابات وجود دارد اصلاح طلبی به بن بست نمی رود. وزیر دولت شهید رجایی در ادامه تصریح کرد که «بدون انتخابات پرشور شکستن تحریم های موجود امکان پذیر نیست». چریک پیر اصلاحات با خطاب مستقیم به گروه هایی که از تحریم یا مشارکت مشروط در انتخابات سخن می گویند، گفت که «این شرط برای ماست یا حاکمیت؟ اگر برای خودمان است که نیاز به اعلام و بیانیه نداریم.» وی افزود: حضور پرشور در انتخابات برای حفظ امنیت ملی اهمیت دارد. به همین دلیل همه برای ایجاد زمینه انتخابات گسترده همراهی کنند. نبوی در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به این که اصلاح طلبان آیه یأس نخوانند و برای پرشور کردن انتخابات دنبال راهکار باشند، خطاب به شکوری راد گفت:  نمی دانم شما چه کار می کنید تا مردمی که دستشان در گوششان است دستشان را بردارند اما می دانم که باید این کار را بکنند. اگر شما حتی دنبال منافع جناحی هم هستید باید انتخابات پرشور باشد کاری نکنید که مردم مایوس تر شوند. نایب رئیس مجلس ششم صریح تر و در پاسخ به سؤال یکی از حضار نشست گفت که «جز حضور در انتخابات راهی بلد نیستم، هرکس بلد است و راهش اصلاح طلبانه است بسم ا... .»
الویری: تنها راه توفیق در حل مشکلات کشور را صندوق رأی می دانیم
از سوی دیگر مرتضی الویری از اعضای شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در گفت و گو با خبرآنلاین، دیدگاهی مشابه اظهارات حجاریان را تکرار کرد.
 او در ابتدا با تأکید بر این که اصلاح طلبان تنها راه توفیق در حل مشکلات کشور را صندوق رأی می دانند، بدون استفاده از عبارت «مشارکت مشروط» بار دیگر این ایده را مطرح کرد و گفت: « اگر به هر دلیلی مسیر حرکت اصلاح‌طلبان برای حضور موثر در انتخابات آینده بسته شود به عبارتی قلع و قمع کاندیداها شروع شود و ما به مقطعی برسیم که ببینیم از طریق صندوق رای حتی کوچک ترین قدمی نمی‌توانیم برای اصلاحات برداریم به طور طبیعی سرفصل جدیدی باز خواهد شد که ممکن است هیچ فهرستی ارائه ندهیم». از سوی دیگر محمد عطریان‌فر عضو شورای مرکزی کارگزاران هم چندی پیش در واکنش به ایده حجاریان ضمن اشاره به این که هیچ‌گاه اصلاح‌طلبان نمی‌توانند با صندوق رأی خداحافظی کنند، تاکید کرده بود: تا زمانی که اصلاح طلب هستیم پیوند ناگسستنی با صندوق رأی داریم.