مذاکره با آمریکا فایده‌ای ندارد

محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌سازمان برنامه و بودجه در جلسه ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان یزد، بابیان این‌که ایران در حال تحمل سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی است، اظهار داشت: همه باید بدانند که مذاکره با آمریکا که هیچ‌وقت به تعهدات خود پایبند نبوده فایده‌ای ندارد.
گنده‌گویی ترامپ
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در یک توییت تازه، به صحبت‌های رئیس‌جمهور ایران در مورد گام دوم جمهوری اسلامی برای تعلیق اجرای برخی از تعهدات برجامی، واکنش نشان داد.
ترامپ در توییتر با لحنی گستاخانه نوشت: ایران تهدید تازه‌ای کرده است. روحانی می‌گوید اگر توافق هسته‌ای تازه‌ای نباشد، آنها اورانیوم را تا «هر میزانی که بخواهیم» غنی می‌کنند. ایران، مراقب تهدیداتت باش. ممکن است برگردند و تو را طوری بگزند که تا الان کسی این‌طور گزیده نشده است.


رئیس‌جمهور کشورمان، چهارشنبه هفته گذشته با ‌اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و عدم تحقق وعده‌های اروپا برای جبران تبعات اقتصادی این اقدام واشنگتن، تأکید کرد که ایران در روز ۱۶ تیر، که فرصت ۶۰ روزه به اروپا به پایان می‌رسد، سطح غنی‌سازی خود را به هر میزان که نیاز داشته باشد، افزایش می‌دهد.
رئیس‌جمهور آمریکا در حالی در توییت خود ادعا کرده است که ایران به دنبال توافق تازه‌ای است که در اظهارات اخیر روحانی چنین مطلبی وجود ندارد.
این اولین بار نیست که ترامپ در واکنش به تحولات مربوط به ایران، به انتشار توییت تهدیدآمیز روی می‌آورد. او بعد از سرنگونی پهپاد متجاوز این کشور نیز گفت «ایران مرتکب ‌اشتباه بزرگی شد». اما پس از آن در عقب‌نشینی‌های مکرر، سرانجام از ایران به دلیل آنکه یک هواپیمای دارای سرنشین را هدف قرار نداده، تشکر کرد.
کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی در واکنش به اظهارات اخیر ترامپ با بیان اینکه آمریکا پیش از این با اتخاذ راهبرد یکجانبه‌گرایی و خروج از پیمان‌های بین‌المللی، منطق گفت‌وگو و دیپلماسی را «گَزیده» و امنیت جهانی را مجروح کرده است، اظهار داشت: ۴۰ سال است که آمریکا، ملت ایران را گزیده است اما پادزهر «مقاومت فعال» همچنان ایران اسلامی را استوار و امیدوار به پیش می‌برد.
خسروی تصریح کرد: ۱۶ تیرماه گام دوم کاهش تعهدات برجامی بر اساس پاراگراف‌های۲۶ و ۳۶ و با چارچوبی که صرفا جمهوری اسلامی ایران در مورد آن تصمیم خواهد گرفت، آغاز می‌شود.
جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در اظهارنظری گستاخانه،ایران را به لغو معافیت‌های هسته‌ای تهدید کرده و بار دیگر مدعی شد که ایران حق ندارد برنامه غنی‌سازی بومی داشته باشد.
اقدام ایران
 نتیجه منطقی تحریم‌های آمریکا
ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در نشست خبری هفتگی تأکید کرد که عبور ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف معین در برجام، نتیجه تحریم‌هایی است که آمریکا علیه ایران وضع کرده است.
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز ضمن تأکید بر اینکه کشورهای عضو «ان‌پی‌تی» هیچ محدودیتی در زمینه میزان ذخایر اورانیوم با درصد غنای پایین ندارند، گفت ایران به صورت داوطلبانه، سقف اورانیوم خود را محدود کرده بود.
تهدید و وعده به‌جای عمل به تعهدات!
یک مقام اروپایی در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت در صورتی که گفت‌وگوها با ایران به نتیجه نرسند کشورهای اروپایی از سازوکار موسوم به «مکانیسم ماشه» برای برگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران استفاده خواهند کرد. اعضای اروپایی برجام به‌جای عمل به تعهدات، همصدا با آمریکا، به تهدید و بیان اظهارات گستاخانه علیه ایران مشغول هستند.
همزمان با اظهارات گستاخانه این مقام اروپایی، یک سخنگوی «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: این اتحادیه درباره تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم، با طرف‌های باقی‌مانده در برجام رایزنی می‌کند.
وی افزود: ما از ایران خواسته‌ایم آنها گام‌ها را به عقب بازگرداند و از اقدامات بیشتر که توافق هسته‌ای را تضعیف می‌کنند، اجتناب کند.
به گزارش فارس، وزارت خارجه اسپانیا نیز با‌ اشاره به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تأیید عبور ایران از سقف ذخایر اورانیوم 3/67 درصد، خواستار کاهش ذخایر اورانیوم ایران شد و اعلام کرد که با شرکای اروپایی به دنبال تسهیل روابط تجاری با تهران هستند.
 آگنس وون در مول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در نشست خبری در جمع خبرنگاران مدعی شد:ایران با ترک توافق وین هیچ چیز به دست نمی‌آورد.
سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به همتای فرانسوی گفت: تا زمانی که به اجرای تعهدات خود در برجام متعهد باشید، متعهد می‌مانیم و تعهدات‌مان را هم دقیقا مشابه شما اجرا می‌کنیم. برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه پنجشنبه باز هم برای انجام اولین معامله در چارچوب کانال تجاری «اینستکس» وعده داد و گفت اولین معامله در چارچوب این کانال در آستانه انجام، ظرف روزهای آینده است.
در روزهای گذشته، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه گفته بود: اروپایی‌ها 11 تعهد برجامی دارند که در هیچکدام از آنها اینستکس وجود ندارد.
اکنون 14 ماه از خروج آمریکا از برجام و همچنین قریب به 4 سال از امضای برجام سپری شده است، اما طرف اروپایی به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده است و صرفا به ارائه وعده‌های نسیه مشغول است.
هند: تجارت با ایران را متوقف نمی‌کنیم
دولت هند علیرغم فشارها و هشدارهای دولت آمریکا بار دیگر تأکید کرد که برنامه‌ای برای توقف تجارت با ایران ندارد و روابط دو کشور تحت تأثیر «یک کشور ثالث» قرار نخواهد گرفت.
سوبرامانیام جیشنکار، وزیر خارجه هند به سؤالی درباره اینکه آیا دولت هند برنامه‌ای برای قطع تجارت با ایران دارد پاسخ منفی داد. او در پاسخ به این سؤال که آیا دولت آمریکا هند را برای قطع روابط تجاری با ایران تحت فشار قرار داده است گفت: روابط دوجانبه هند با ایران مستقل است و تحت تأثیر روابط هند با هیچ کشور ثالث قرار نمی‌گیرد.
هند از جمله مهم‌ترین کشورهای آسیایی است که از ایران انرژی وارد می‌کند و برای تامین بخشی از نیازهای خود در بخش انرژی به جمهوری اسلامی ایران وابسته است. این کشور دومین خریدار بزرگ نفت ایران به شمار می‌‌‌آید، اما به‌خاطر تحریم‌های آمریکا اخیراً واردات نفت خود از ایران را کاهش داده است.