خطر بحران بزرگ برای خانواده ها

 مسعود حمیدی/ مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک استان آماری تلخ و نگران کننده از وضعیت طلاق و ازدواج در استان ارائه کرد و از گمانه و پیش بینی نگران کننده ای خبر داد که در صورت نبود برنامه ریزی، شرایط اجتماعی بحرانی را در استان رقم خواهد زد. به گزارش خراسان رضوی، محمدحسین بهادر روز گذشته در نشست خبری خود درخصوص آخرین وضعیت ازدواج و طلاق در استان اظهار کرد: در سه ‌ماه اول امسال 12 هزار و 542 ازدواج در دفترخانه‌های استان ثبت‌شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12.8 درصد کاهش داشته است. از سویی تعداد طلاق‌های ثبت‌شده در این مدت معادل چهار هزار و 235  فقره بوده که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6.1 درصد افزایش داشته است.
سال 97، روزانه 50 طلاق در استان
مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک استان همچنین گفت: در مجموع 9.1 درصد وقایع ازدواج و 9.8 درصد از کل طلاق‌های ثبت‌شده در کشور در استان خراسان رضوی ثبت می‌شود. از ابتدای سال 97 تاکنون روزانه به‌طور متوسط 140  ازدواج و 50 طلاق در دفاتر رسمی ثبت شده است. بهادر همچنین در پاسخ به خراسان رضوی درخصوص آمار ازدواج و طلاق در استان و مشهد طی سال 97 گفت: سال گذشته 52 هزار و 251 واقعه ازدواج در استان ثبت‌شده که نسبت به سال 96 این آمار با کاهش 7 درصدی روبه رو بوده است. از این تعداد 24 هزار و 763 ازدواج ثبت‌شده در استان سهم مشهد بوده است. همچنین سال گذشته 18 هزار و 973 واقعه طلاق در استان ثبت‌شده که متأسفانه این آمار نسبت به سال 96 افزایش 12.3 درصدی داشته است. از این تعداد طلاق 10 هزار و 732 فقره مربوط به مشهد بوده است. ضمن آن که سال گذشته خراسان رضوی در وقایع ازدواج و طلاق بعد از استان تهران در جایگاه دوم کشور قرارگرفت. وی همچنین افزود: سال گذشته ۲۵ هزار پرونده اجرایی در حوزه مهریه در دفاتر اجرایی استان رضوی وجود داشت که ۷۹ درصد آن ها به نتیجه رسید و بقیه به محاکم دادگستری ارجاع شد.
وضعیت نگران کننده


اما بخشی از صحبت های مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک استان که به پیش بینی های انجام شده درباره روند ثبت طلاق و ازدواج در استان مربوط می شد نیز بسیار نگران کننده است. به گفته بهادر، در 10 سال اخیر ازدواج در استان به‌طور میانگین 3 درصد کاهش و طلاق 5.6 درصد افزایش داشته است و چنان چه این روند ادامه داشته باشد در سال 1409 وقایع ازدواج و طلاق باهم برابر می‌شوند.
آماری از وضعیت ثبت‌اسناد استان
 مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک استان در این جلسه  همچنین گزارشی درباره وضعیت ثبت‌اسناد در استان ارائه کرد که مهم ترین آن به شرح زیر است:
* از مجموع دو میلیون و 934 هزار و 412 سند دفترچه‌ای صادر شده در استان تاکنون حدود یک میلیون و 82 هزار سند  به سند تک‌برگ یا حدنگاری تبدیل شده  است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان مهلت پنج ساله تا اواسط بهمن‌ماه امسال 45 درصد اسناد دفترچه‌ای تبدیل به کاداستری شود.
 * در خراسان رضوی دو میلیون و 418 پرونده ملکی وجود دارد که هرسال به‌طور متوسط دو هزار و 200 پرونده به بایگانی‌های واحدهای ثبتی افزوده می‌شود و تاکنون 583 هزار و 281 پرونده بایگانی شده است. 37 درصد بایگانی انجام‌نشده که برای انجام آن حدود یک میلیارد و 795 میلیون و 946 هزار و 250 تومان اعتبار مورد نیاز است.
 * تاکنون برای 35 هزار و 390 ملک در اختیار دستگاه‌های اجرایی سند مالکیت صادر و تسلیم دستگاه‌های دولتی شده است.
 * درباره نقشه‌برداری و اجرای طرح کاداستر در استان، متأسفانه متولیان حفظ و صیانت از اراضی موات، ملی و حریم و بستر رودخانه‌ها، کار جدی انجام نداده اند. به‌عنوان‌مثال دستگاه‌های راه و شهرسازی و آب منطقه‌ای استان حتی از مجموع مساحت املاک تحت صیانت و تولیت خود خبر ندارند و تاکنون عزم جدی درخصوص ارائه نقشه و مستندسازی انفال نداشته‌اند.
* از مجموع 11 میلیون و 885 هزار و 100 هکتار از مساحت استان 65 درصد آن معادل هشت میلیون و 191 هزار و 506 هکتار را اراضی مرتعی تشکیل می دهد. تاکنون 56 درصد این اراضی جانمایی و 11 درصد آن برابر با 902 هزار و 842 هکتار و موازی اراضی تثبیت‌شده و سند مالکیت حدنگاری صادرشده است. البته متأسفانه خراسان رضوی در این خصوص در ردیف بیست و هفتم کشوری قرارگرفته است.
آب منطقه‌ای اطلاعات حریم و بستر رودخانه‌ها را ارائه نکرده است
درباره تثبیت حریم رودخانه‌های استان تاکنون جانمایی 3826 هکتار معادل 82 قطعه و 513 هکتار تثبیت بستر شده است. همچنین 8806 هکتار معادل 73 قطعه حریم رودخانه‌های استان در سیستم کاداستر جانمایی شده است اما آب منطقه ای استان متأسفانه هنوز مجموع مساحت حریم و بستر رودخانه‌های استان را ارائه نکرده و درواقع جزو دستگاه‌های کم‌کار در حوزه کاداستر استان است.
 * تاکنون از مجموع 149 هزار هکتار اراضی موقوفه، 17 درصد جانمایی و 3 درصد تثبیت‌شده است. علاوه بر این از مجموع یک میلیون و 31 هزار و 206 هکتار از موقوفات آستان قدس رضوی، معادل 87 درصد جانمایی و 36 درصد تثبیت شده است.
2460 نفر ممنوع‌الخروج
* تاکنون پنج هزار و 426 نفر در استان ممنوع‌الخروج اعلام‌ شده‌اند که ممنوع الخروجی دو هزار و 965 نفر آن‌ها رفع شده‌است. تعداد افراد ممنوع الخروج شده از ابتدای امسال تاکنون 367 نفر بوده که مشکل 274 نفر آن‌ها رفع شده است.
توضیحات مدیر کل ثبت اسناد درباره پرونده کال چهل بازه
مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک استان در این نشست به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده کال چهل بازه مشهد که با تجمع و اعتراض برخی افراد همراه بود نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: فعالیت بنده در آبان سال گذشته شروع شد، معاون دادستان کل کشور طی نامه‌ای به من اعلام کرد آب منطقه‌ای استان پنج شماره ثبتی برای کال چهل بازه اعلام کرده است. ما به گذشته کاری نداریم اما هم اکنون مالک فعلی آب منطقه‌ای است. آب منطقه‌ای می‌گوید این پنج پلاک متعلق به بستر رودخانه است، ما نیز به آن‌ها اعلام کردیم طبق قانون حد نگاره باید نقشه UTM محدوده ارائه شود تا سند مالکیت بدهیم. آب منطقه ای این نقشه را ارائه نکرد و از تهران فشار آوردند که اسناد باید به بستر تبدیل شود. ما نیز به آب منطقه‌ای اعلام کردیم اسناد دفترچه‌ای را به ثبت‌اسناد تسلیم کنید و به دادستانی توضیحاتی در این خصوص دادیم اما توجیه فنی نداشت زیرا هنوز نقشه UTM ارائه نشده بود. سپس در تهران حکمی صادر شد که اسناد باید باطل شود و در تجدیدنظر نیز تایید شد. طبق ماده 71 قانون دفاتر اسناد رسمی که تفویض اختیارات به استان انجام‌شده ما به دفتر اسناد دستور دادیم که اسناد باطل شود. در همین حال  دادستانی مشهد طی نامه ای به ما اعلام کرد که از انجام هرگونه عملیاتی خودداری شود. ازیک‌طرف ماده 8 قانون آیین دادرسی می‌گوید حکم صادرشده لازم الاجراست، از ‌طرف دیگر دادستان مدعی‌العموم است، بنابراین خلأ در این وضعیت وجود دارد. به همین دلیل ما با شعبه‌ای که حکم ابطال اسناد را صادر کرده است مکاتبه‌ای انجام دادیم که با توجه به این که دادستانی به‌عنوان مدعی‌العموم این نامه را داده است،تکلیف چیست؟ در این خصوص اداره ثبت‌اسناد مظلوم واقع‌شده اما جالب است بدانید که همین بستر رودخانه‌ای که آب منطقه‌ای مدعی آن است، شرکت تعاونی خود این شرکت آن را تقسیم کرده به تازگی تجمعی برگزار شد که هیچ ارتباطی به اداره کل ثبت‌اسناد ندارد. البته به نظر من تمام این حساسیت‌ها به دلیل وقوع سیل‌های اخیر است اما از آب منطقه‌ای که نمی‌داند چه میزان حریم و بستر رودخانه دارد چه انتظاری می‌توان داشت.